FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Blev lite löjligt på vissa punkter. Typ som att person X (en av de åtalade) vid ett tillfälle laddat ner ett enstaka skyddat verk från egna sajten. De kan man väl gott utelämna om man faktiskt inte är ute efter så mycket som möjligt hur som helst. Målet verkar ju väldigt omfattande ändå.
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men vart drar du själv gränsen? Om jag startar ett logistikbolag som köper en u-båt och fraktar kokain från Colombia till Sverige, gör jag mig enligt dig då medskyldig till brott? Eller kan jag aldrig hållas ansvarig så länge som jag bara är mellanhand? Om jag vid en av mina rutter inte transporterar kokain, utan någonting helt lagligt, är min verksamhet då legitim? Dvs hur mycket legitimt gods måste jag frakta innan jag kan börja frakta olagliga saker? Eftersom du inte anser att _uppsåt_ är ett bra mått att gå på, så måste du ju rimligen använda någon annan måttstock då du ska avgöra vad som är lagligt och vad som inte är det? Så av rent intresse undrar jag vad du använder för måttstock? Egentligen så gillar jag inte att tala i liknelser. Bits ska inte jämföras med knark. Men det var du som nämnde Posten, så vi kör vidare på det spåret... Edit: Jag glömde att svara på din fråga. Mitt svar blir att ja, företaget som tillverkar båtar ska hållas ansvariga om de har haft uppsåt att tillverka båtar för knarktransporter. Har de inte haft uppsåt att göra det, så ska de inte ställas till svars även om 100 % av deras båtar används till knarksmuggling. Uppsåt, uppsåt, uppsåt, uppsåt... det är vad allt handlar om. Det och "oaktsamhet" som är den andra faktorn som kan göra dig skyldig till brott. Ett exempel kan vara att du döms för vållande till annans död, då du körde rattfull i 180 på 30-väg och dödade en fotgängare. Du kanske inte hade uppsåt att göra det, men du var gravt oaktsam. Därför döms du. Kör du däremot 30 på 30-vägen och var uppmärksam, så ska du inte hållas till svars även om du råkar köra ihjäl någon. Då var det nämligen en olycka. Allt handlar om uppsåt och oaktsamhet. Har du varken haft uppsåt eller varit oaktsam så kan du aldrig dömas för brott enligt svensk lagstiftning, även om du orsakar tusentals människors död, laddar ner miljoner piratkopierade filmer eller transporterar tonvis med knark. Senast redigerad av Gustav den 2012-01-25 klockan 08:44 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
"Enligt åtalsmaterialet har grundarna och de anställda bakom Megaupload satt i system att ignorera anmälningar om upphovsrättsskyddat material"
Om det stämmer är det knappats konstigt att polis slår till. Synd bara om det är sant att så mycket skattemedlem behövt gå till spillo för den illegala verksamheten. Om det inte stämmer, ja då har man nog gjort bort sig hos polisen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Om det är sant så tycker jag inte alls att han borde fällas för någonting. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo, jag hörde det. Vi får se vad som kommer fram i rätten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-03-01 klockan 23:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Jag tycker inte att det låter alltför orimligt. Han lär ju ha tjänat pengar på folk som använde tjänsten lagligt också. Han nämner också en vettig sak: Hur kan sidor såsom Rapidshare etc. fortfarande få existera om Megaupload var en så stor bov? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|