Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

404 vs 301

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 21:15 #21
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av HP1 Visa inlägg
Ge er nu och gör som Magnus säger! Skulle det handla om en webbplats till en betalande kund så är det näst intill tjänstefel att göra något annat.
Om tjänsten handlar om SEO så ska man inte manipulera sökresultat, det vet nog både du och Magnus om mer än väl.
Att utnyttja massa 301 i syfte om att få bibehålla länkkraft som var avsedda till sidor som ej finns kvar är att manipulera flödet.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 21:35 #22
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Oj vad mycket input det kom från folk! Det finns en del att fundera på. Allt hänger på vad ens syfte är tolkar jag det som.

Blir att ta sig en funderare på vad man vill göra här. Rent spontant känns det som att en 301 till föräldersidan är bra i mitt fall. Dock håller jag med om att en 404 "rent etiskt" är det som är korrekt.

Tack alla för all input!
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 21:41 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Oj vad mycket input det kom från folk! Det finns en del att fundera på. Allt hänger på vad ens syfte är tolkar jag det som.

Blir att ta sig en funderare på vad man vill göra här. Rent spontant känns det som att en 301 till föräldersidan är bra i mitt fall. Dock håller jag med om att en 404 "rent etiskt" är det som är korrekt.

Tack alla för all input!
Låter som att du gjorde en smart tolkning av allt det som skrivits Lycka till!
Oläst 2011-11-16, 21:51 #24
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag kanske ska passa på att förklara vad en 301:a gör rent praktiskt på Google. Om en sida 301:as till en annan så betyder det att den har flyttats permanent för att sidan inte längre finns kvar. Ska man vara bokstavstrogen så ska det såklart vara så att man pekar den gamla url:en mot exakt samma sida på den nya url:en.

När Google stöter på en 301:ad sida så tas denna automatiskt bort från sökresultatet och ersätts med den nya, samt att länkkraft skickas vidare. Den gamla sidan ligger alltså inte kvar och smutsar ner sökresultatet onödigt länge.

Vad är då mest användarvänligt? Att besökaren kommer till en sida som säger "Error 404 - sidan kan inte visas" eller att han/hon blixtsnabbt skickas vidare till en fungerande sida med menyer/navigering? Visst kan man ordna med anpassade 404-sidor som berättar hur det ligger till och göra reklam för alternativa sidor att besöka. Jag ser dock inte någon extremt bättre service med det alternativet.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 22:54 #25
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av HP1 Visa inlägg
Ge er nu och gör som Magnus säger! Skulle det handla om en webbplats till en betalande kund så är det näst intill tjänstefel att göra något annat.
Att en SEO-leverantör starkt rekommenderar det kortsiktigt bästa som enligt aktuellt protokolls RFC är ogiltigt - det förstår jag. Det är så SEO-företag brukar jobba - vilket resulterat i både dess affärer och dess otroligt dåliga rykte. Däremot förvånar det mig att vissa andra utanför branschen försöker få frågan att vara helt whitehat SEO och rekommendera 300 headers för 400 content.

Användarvänligheten i 404 är given, man garanterar KORREKT! tolkning över alla typer av useragents. Statuskoden säger inget om innehållet på sidan som sedan visas. Att säga att sidan är borttagen och visa upp vad för relaterat material man har är givetvis det bästa.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 10:07 #26
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar

Reg.datum: May 2007
Ok, ska vi ta och reda ut det här. Till att börja med, ingen "lurar" Google med en 301, de förstår mycket väl hur de funkar och ska tolkas. De är dessutom medvetna om innehållet både på sidan den pekar till och det innehåll som fanns på sidan den pekar från.

En 404 kommer Google alltid se som ett misslyckande, du har som webmaster misslyckats leverera vad de och besökarna förväntar sig att få. Om du har länkar som pekar till 404r kommer till att börja med länken räknas bort och om det sker tillräckligt ofta finns det risk för filtrering, det kan i princip hända att de kastar ut dig ur indexet helt (om du levererar massor av 404).

Att ge en 404 med förutsättningen att det är "etiskt" låter helt galet, du har sökt efter Nikon D3X på Google, hittar en fin shop som du klickar på och får en 404. Besökaren är uppenbarligen inte nöjd med det. Att istället redirecta sidan till Nikonkategorin där besökaren åtminstone kan hitta liknande kameror är bättre, både för besökaren och för Google.

Det här är nybörjarkunskaper och jag tänker inte förklara det fler gånger.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 10:21 #27
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500 Visa inlägg
Att ge en 404 med förutsättningen att det är "etiskt" låter helt galet, du har sökt efter Nikon D3X på Google, hittar en fin shop som du klickar på och får en 404. Besökaren är uppenbarligen inte nöjd med det. Att istället redirecta sidan till Nikonkategorin där besökaren åtminstone kan hitta liknande kameror är bättre, både för besökaren och för Google.

Återigen. Vad är det som är så svårt att förstå med att status-koden inte speglar innehållet på sidan? Statuskoden berättar huruvida sidan inte finns eller om sidan har förflyttats. Skulle 404 redirect existera vore det väl ändå att rekommendera, men nu är ju det enda som kan ses som korrekt att skicka en 404 sida för just det, ett 404 resultat av sidhämtningen. Om man sedan visar en bild på en katt eller innehållet i Nikon-kategorin är en annan sak.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 11:26 #28
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Läser detta med intresse, min tanke:

1. 404 - sidan finns inte, har aldrig funnits
2. 410 - sidan har funnits, den är "borta"
3. 301 - sidan har flyttats, länkkraften ska med

Magnus:

Jag har läst det du skriver, och förstår vad du säger. Men vill ha lite klargörande.

1. 404 - dn.se/sidansomaldrigfunnits. Ska den fångas med wildcard och göra en 301 till startsidan?
2. 410 - dn.se/sidansomfaktisktharfunnitsmenärnuborta. Ska den pekas med 301 till startsida?
3. 301 - dn.se/sidansomnubyttnamntill dn.se/nyasidan. Den bör pekas med 301 till den nya sidan.

Varför väljs det ena eller andra i de tre punkterna enligt dig?

Hur jag skulle göra:

1. 404 - en bra, pedagogisk sida som talar om för användaren att de har lyckats knacka in en felaktig adress. Samtidigt förklarar jag vad de kanske bör söka på eller visa annat intressant relaterat innehåll.
2. 410 - sidan har plockats bort av någon anledning. Skickar en status 410 eftersom jag inte vill att den ska vara kvar i sökmotorernas index och ger någon vettig information till den människa som olyckligt råkat landa här via en inaktuell länk.
3. 301 - ja, precis, sidan har bytt plats och behöver pekas om.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 11:46 #29
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500 Visa inlägg
Då kan jag informera dig om att flera av Sveriges största webbplatser struntar i dina "nybörjarråd" och det fungerar alldeles utmärkt. Användarna är nöjda, Google är nöjd och man gör ett korrekt val.
Oläst 2011-11-17, 11:58 #30
Jonathan Björkskogs avatar
Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2011
Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad
Nykomling
Jonathan Björkskogs avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Eller kan en person som jobbar med seo aldrig ta bort sidor på en webbplats?
Exakt! Där slog du huvudet på spiken! Man kan inte ta bort sidor på en webbplats. Allt som nånsin fått en aning länkkraft skall ju utnyttjas! Tar man bort en sida skall den redirectas, utan undantag. Jag menar, annars är det ju att slänga jobb i sjön, när man har möjlighet att utnyttja det jobb som gjorts till fördel för en annan sida.

Tror jag skall skriva ut det i stor stil på kontorets vägg faktiskt.
"En sökmotoroptimerare tar aldrig bort sidor!" Klockrent!
Jonathan Björkskog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017