Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PatrikWeb intagen till förhör enl idg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-16, 19:56 #61
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
Fast trafikloggarna i det här fallet visar inga stora mängder data, eftersom torrenter enbart är länkar till filer, så sett så kan Patrik omöjligen se att det är filmer eller musik, eller vad det nu är.
Det man laddar hem kan lika gärna vara en text-fil.
och ingenting säger att det är olagligt att tanka hem torrent-filer, bara torrent-filer som länkar till olagligt innehåll.

Detta skulle Patrik omöjligen kunna se i trafikloggar.

Jag kan dock inte uttala mig om ifall han vetat något om TTi eller inte.
gusti är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2011-11-16, 20:15 #62
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Det är inte mitt ansvar att tolka och besluta om något är lagligt eller inte, har inte ens juridisk rätt att att göra det.

Svensk lag är även tydlig, du är alltid oskyldig till domstolen har sagt sitt och en dom har vunnit laga kraft.

Av den grundprincip kan ingen bli åtalad för medhjälp till ett brott innan huvudbrottet är avgjort i domstol att det ens är ett brott.

Sedan att åklagaren skiter fullständigt i lagen är ju annan sak.

Sedan finns det även lagar som jag följer som LEK som reglerar att jag inte får driva övervakning eller som säger att man som operatör inte är ansvarig vad kunder gör.

Sedan finns ingen domslut som har lämnats in till mig som säger att kunden verkligen begår något brott, så man inte inte bli medhjälp till brott när dom inte ens bevisat att kunden gjort något brott ens.

Men om man ska gå efter deras princip så

Falsk tillvitelse från Antipiratbyrån -> Åklagaren i det fallet har nu gjort sig skyldig till medhjälp -> Polisen gör sig skyldig till medhjälp för medhjälp till falsk tillvitelse.

Är på samma nivå åklagaren försöker driva ett mål, lika rimligt som att åtala polisen för medhjälp till medhjälp till brott.

Senast redigerad av patrikweb den 2011-11-16 klockan 20:18
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2011-11-16, 20:18 #63
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om man månar om sina övriga kunder så bör man kanske inte ta in en kund som TTI.
Hur menar du då?
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2011-11-16, 20:28 #64
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Av den grundprincip kan ingen bli åtalad för medhjälp till ett brott innan huvudbrottet är avgjort i domstol att det ens är ett brott.
Du kan absolut bli åtalad för brott som inte är avgjort, men du är ju oskyldig så länge du inte är dömd, oavsett om du är misstänkt, åtald eller inte. Att det sen måste kännas fördj-igt att ens vara misstänkt e en annan femma och jag avvundas dig absolut inte.

Citat:
Sedan finns det även lagar som jag följer som LEK som reglerar att jag inte får driva övervakning eller som säger att man som operatör inte är ansvarig vad kunder gör.
Vilken lag och paragraf åsyftar du tydligt menar att en operatör inte är ansvarig för sina kunders innehåll? Mycket intressant och för mig den viktigaste aspekten att ha kontroll på för oss alla hostare här på forumet.

Citat:
Falsk tillvitelse från Antipiratbyrån
Det är väl lite det som är poängen, det är under utredning om det finns grund för deras tillvitelse eller ej, först därefter kan man säga att den är falsk och då eventuella följdmedhjälper...
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2011-11-16, 20:33 #65
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Dina liknelser är otroligt skeva, dessutom skyller jag inte på andra däremot anser jag att APB bara vågar ge sig på dem som inte har juridiska muskler - de är med andra ord fega. De stora bovarna är ju faktiskt sökmotorerna som gör det lätt att hitta musik på öppna trackers.
Håller absolut med dig att det är enormt fegt....
Tyvärr inte särskilt ovanligt dock..

Google är inte en bov, dom sammanställer klara tydliga länkar, det tracker gör är ju att FÖRSVÅRA genom att dela upp i småbitar med enda syfte att kringå lagar...
Vad e det annars för fel på ftp-protokollet som e snabbare ur nedladdningssynpunkt.

Personligen anser jag de största bovarna är vi alla som faktiskt laddar ned.
Läs gärna tråden på FB där mängder oroar sig att dom skall bli påkomna av polisen. Hur var det nu, det var väl inte olagligt att ladda ned? Varför då vara orolig?

Är ärligt talat trött på folk som vägrar följa lagar och regler som gäller, oavsett om man gillar dom eller inte.
Jag tycker det e korkat jag skall behöva hålla 30 km/tim när jag kör förbi dagiset kl 02 på natten, inte en enda unge har jag sett under de senaste 5 åren vid den tidpunkten. Men hastigheten gäller och jag får allt snällt rätta mig efter det.
Gammal 2011-11-16, 20:37 #66
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Hur menar du då?
Är väl ganska uppenbart???
adult, filkopiering med mera är kända gråzonesaaker.
Har du en stor kund så vill inte den kunden läsa att det webhotell han anlitar förekommer i tidningsrubriker, då tappar du garanterat den kunden.

Jag har hellre H&M eller Axfood som kund än adult/fildelnings-"företag", men det är ju min personliga åsikt.
Gammal 2011-11-16, 20:38 #67
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Men nu var det ju inte TPB som Patrikweb hostade, utan TTI. En för mig helt okänd sida, även om jag utgår ifrån att Patrik vet vad det är för typ av tjänst. Men bara det faktum att den inte är öppen för alla, utan är ett slutet sällskap, gör att man utifrån domen mot TPB inte per automatik kan säga att TTI är en olaglig tjänst. Det sprids tex upphovsrättsskyddade filer mellan vänner även via MSN Messenger, men ingen vill väl hävda att den tjänsten skulle vara olaglig baserat på domslutet mot TPB?

Men om jag förstår dig rätt så anser du att hostingbolagen bör avgöra vilka webbtjänster som är lämpliga? Jag vill påminna om att ”hostingbolagen” även innefattar Patrik. Det kommer faktiskt som en överraskning att du har så höga tankar om Patrik att du vill att han ska vara med och fatta beslut om vem som får och inte får hosta en webbsida i Sverige. Finns det kanske fler samhällsfunktioner som du skulle föredra om Patrik tog över personligen, istället för respektive myndighet?
Jag har inte heller någon direkt kunskap om just TTI, tog bara upp Pirate Bay som ett extremt exempel där det är uppenbart att man inte bör acceptera dem som kunder om man driver ett seriöst webbhotell. Sedan finns det ett stort grått utrymme än så länge där man väl får chansa om man vill. Att hosta torrentsajter är ju dock förenat med en del andra problem utöver detta.

Hostingbolagen får självklart göra som de själva vill så länge de inte bryter mot lagen. Däremot finns det många som har egna begränsningar när det gäller t.ex. sex och porr så det du talar om existerar redan. Det handlar mest om hur man vill framställa sitt företag. Jag är själv ganska tveksam till sådana begränsningar.

Huruvida Patrik gjort sig skyldig till ett brott eller inte har jag ingen uppfattning om, det måste man ha något underlag för att avgöra och det är jag övertygad om att rätten är bättre lämpad till. Det jag reagerade på från första början var att han tyckte det var märkligt att han blev hämtad till förhör. Det ser jag tvärtom som ganska naturligt och jag utgår från att det finns rimliga misstankar. Om inte så lär det framgå inom en snar framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Hur menar du då?
Hehe, du lyckades svara på ett av de första inläggen

När polisen beslagtar servrar så riskerar andra kunder att drabbas. Det är inte särskilt lyckat men som beviskraven ser ut så tror jag inte de har något val idag.

Citat:
Falsk tillvitelse från Antipiratbyrån -> Åklagaren i det fallet har nu gjort sig skyldig till medhjälp -> Polisen gör sig skyldig till medhjälp för medhjälp till falsk tillvitelse.

Är på samma nivå åklagaren försöker driva ett mål, lika rimligt som att åtala polisen för medhjälp till medhjälp till brott.
Att man är misstänkt för ett brott men trots detta inte döms är naturligtvis inte detsamma som att åklagaren eller polisen begått något brott...

Sedan tycker även jag att brottsprovokation är en ganska dålig idé i de flesta fall samt att Antipiratbyrån inte alltid agerat särskilt lämpligt. Det kan jämföras med vissa djurrätts- eller miljöaktivister. De kämpar alla för något som i grunden är mycket positivt men det betyder inte att man har rätt att bete sig lika illa själv.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-16 klockan 20:58
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2011-11-16, 20:42 #68

Börja med:

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation

Sedan får man tänka med att colocation så är servrarna kundens egendom, vilken i princip innebär att man inte har rätt att röra kundens egendom utan deras medgivande.

Sedan om vi tar det ett steg längre, vi säger nu att kunden till mig driver ett webbhotell och hyr colo endast av mig.

Då är det ju inte kunden som begått något brott om kunden har en kund som har en sida. Skulle men då dra det till medhjälp till medhjälp? Man ser ju snabbt att det inte håller i rimlighet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2011-11-16, 20:51 #69
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Är väl ganska uppenbart???
adult, filkopiering med mera är kända gråzonesaaker.
Fortfarande mycket svårt att förstå.
Menar du att det var en porr-site?
Menar du att du tycker synd om stackars porrbolagen?
Eller varför skriver du adult?

Jag trodde att det bara var en vanlig tracker/sökmotor.
Gammal 2011-11-16, 20:53 #70
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Börja med:

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation

Sedan får man tänka med att colocation så är servrarna kundens egendom, vilken i princip innebär att man inte har rätt att röra kundens egendom utan deras medgivande.

Sedan om vi tar det ett steg längre, vi säger nu att kunden till mig driver ett webbhotell och hyr colo endast av mig.

Då är det ju inte kunden som begått något brott om kunden har en kund som har en sida. Skulle men då dra det till medhjälp till medhjälp? Man ser ju snabbt att det inte håller i rimlighet.

Ja, man hade ju trott att det fanns någon sorts filter vid anställningsförfarandet för åklagare.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017