Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PatrikWeb intagen till förhör enl idg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 15:38 #51
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Sen är denna tråd enligt mig oerhört intressant för oss, vilket ansvar har vi som hostingbolag?
Varför debatterar vi inrte det? Varför jämför vi vilka brott som e mest allvarliga? Fakta är att alla brott de fakto är olagliga och det bör vi som medborgare respektera.
Däremot, vad gäller för oss hostingbolag?
Den dag IFPI etc. ser till att Google följer lagen, den dagen ska jag börja lägga mig i vad kunderna gör. Innan dess är det upp till bevis, så att säga, innan jag kastar ut en kund. Mao. det ska vara helt uppenbart olagligt, annars vill jag att en domstol avgör saken.

Jag har förövrigt ingen rätt att gå in och t.ex. läsa kunders epost eller kika i deras filer, det är olagligt. Det jag skulle behöva göra är i så fall att ändra avtalstexten så att det i den ger mig rätt att spionera på mina kunder men vilken kund skulle gå med på det? Jag skulle inte göra det själv.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:55 #52
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Den dag IFPI etc. ser till att Google följer lagen, den dagen ska jag börja lägga mig i vad kunderna gör. Innan dess är det upp till bevis, så att säga, innan jag kastar ut en kund. Mao. det ska vara helt uppenbart olagligt, annars vill jag att en domstol avgör saken.

Jag har förövrigt ingen rätt att gå in och t.ex. läsa kunders epost eller kika i deras filer, det är olagligt. Det jag skulle behöva göra är i så fall att ändra avtalstexten så att det i den ger mig rätt att spionera på mina kunder men vilken kund skulle gå med på det? Jag skulle inte göra det själv.
Fast om du har Pirate Bay som kund är det ju ganska uppenbart utan att du läser deras e-post? Det finns ju fall där det är mer eller mindre självklart att webbhotellet agerar olämpligt och stödjer sådan verksamhet. Sedan kan och ska naturligtvis inte ett webbhotell gå in och rota i kunders filer och data precis som du säger utan inblandning från rättsväsendet.
Oläst 2011-11-16, 16:38 #53
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Du tartare...

Hur vore det om du tar din roll som moderator och ser till att följa vad topic säger?
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 17:08 #54
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Medlem

Citat:
Aha så att de nedlagda klädaffärerna, optikerna etc. beror på att det stjäls? Nej du, de flesta skivaffärer har fått stänga av samma anledning som andra affärer - ändrat köpbeteende och utbud. En viss del har musikindustrin förlorat, ja, men det gäller ju - precis som du ger exempel på - att följa med sin tid och erbjuda tjänster som efterfrågas, inte att försöka tvinga folk att köpa det de inte vill ha.
Förviso, men med en stor skillnad.
De exempel du ger är AFFÄRERNA som ändrat skepnad medan det i musikbranschen även är VARAN som ändrats, för du ser inte många nätaffärer som säljer fysiska skivor lika lite som du ser optiker sälja virtuella eller digitala glasögon/linser..
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 17:12 #55
Medlem

Medlem

Citat:
Den dag IFPI etc. ser till att Google följer lagen, den dagen ska jag börja lägga mig i vad kunderna gör.
Att skylla på andra är väl ändå inte relevant? Att grannen våldtar eller stjäler ger inte mig rätt att göra detsamma...

Citat:
Mao. det ska vara helt uppenbart olagligt, annars vill jag att en domstol avgör saken.
Absolut bör en domstol avgöra, annars är man i gråzoner. Men för att gå lite ontopic så e det ju lite det som allt handlar om, anses man medskyldig för att man begär domstolsbeslut?

Citat:
Står i alla avtal att du inte får bryta mot svenska lagar och normala trafikmönster. Vad som visas publikt kan du lätt se utan att behöva "kika i deras filer" samt det är ganska lätt att analysera trafikloggar för att se vad som drar orimlig trafik om det är fildelning eller ej. Trafikloggarna är din egendomsom du har full rätt att analysera.
Samt du även skall spara om jag minns rätt.
Oläst 2011-11-16, 17:21 #56
Base Base är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Base Base är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Du tartare...

Hur vore det om du tar din roll som moderator och ser till att följa vad topic säger?
Håller med, ser ej heller vad fildelningsdiskussion kring vara eller icke vara nr 1 miljon har med detta att göra egentligen. Kommer följa fallet med stort intresse iaf.
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 17:28 #57
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Fast om du har Pirate Bay som kund är det ju ganska uppenbart utan att du läser deras e-post? Det finns ju fall där det är mer eller mindre självklart att webbhotellet agerar olämpligt och stödjer sådan verksamhet. Sedan kan och ska naturligtvis inte ett webbhotell gå in och rota i kunders filer och data precis som du säger utan inblandning från rättsväsendet.
Men nu var det ju inte TPB som Patrikweb hostade, utan TTI. En för mig helt okänd sida, även om jag utgår ifrån att Patrik vet vad det är för typ av tjänst. Men bara det faktum att den inte är öppen för alla, utan är ett slutet sällskap, gör att man utifrån domen mot TPB inte per automatik kan säga att TTI är en olaglig tjänst. Det sprids tex upphovsrättsskyddade filer mellan vänner även via MSN Messenger, men ingen vill väl hävda att den tjänsten skulle vara olaglig baserat på domslutet mot TPB?

Men om jag förstår dig rätt så anser du att hostingbolagen bör avgöra vilka webbtjänster som är lämpliga? Jag vill påminna om att ”hostingbolagen” även innefattar Patrik. Det kommer faktiskt som en överraskning att du har så höga tankar om Patrik att du vill att han ska vara med och fatta beslut om vem som får och inte får hosta en webbsida i Sverige. Finns det kanske fler samhällsfunktioner som du skulle föredra om Patrik tog över personligen, istället för respektive myndighet?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 17:55 #58
Medlem

Medlem

Felpostat...

Senast redigerad av SEAPelle den 2011-11-16 klockan 18:21
Oläst 2011-11-16, 19:34 #59
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Förviso, men med en stor skillnad.
De exempel du ger är AFFÄRERNA som ändrat skepnad medan det i musikbranschen även är VARAN som ändrats, för du ser inte många nätaffärer som säljer fysiska skivor lika lite som du ser optiker sälja virtuella eller digitala glasögon/linser..
Nu har du helt missat poängen och du har dessutom fel, varan är densamma - musiken. Det du möjligen hävda är skillnad är leveranssättet och det skiljer även för mina exempel.
Oläst 2011-11-16, 19:49 #60
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Att skylla på andra är väl ändå inte relevant? Att grannen våldtar eller stjäler ger inte mig rätt att göra detsamma...
Dina liknelser är otroligt skeva, dessutom skyller jag inte på andra däremot anser jag att APB bara vågar ge sig på dem som inte har juridiska muskler - de är med andra ord fega. De stora bovarna är ju faktiskt sökmotorerna som gör det lätt att hitta musik på öppna trackers.

Citat:
Absolut bör en domstol avgöra, annars är man i gråzoner. Men för att gå lite ontopic så e det ju lite det som allt handlar om, anses man medskyldig för att man begär domstolsbeslut?
Det är intressant för vad jag tycker är en sak men det är vad HD skulle komma fram till som gäller. En sån dom skulle få otroliga konsekvenser för alla typer av providers.

Citat:
Står i alla avtal att du inte får bryta mot svenska lagar och normala trafikmönster. Vad som visas publikt kan du lätt se utan att behöva "kika i deras filer" samt det är ganska lätt att analysera trafikloggar för att se vad som drar orimlig trafik om det är fildelning eller ej. Trafikloggarna är din egendomsom du har full rätt att analysera.
Samt du även skall spara om jag minns rätt.
Ja men är det jag som ska avgöra om de bryter mot svensk lag? Det är det vi har domstolar till. EDIT: Det här är en ståndpunkt jag kan ha förståelse för även om jag själv kan ha en åsikt om vad som är lagligt eller inte.

Jag har ingen skyldighet att analysera trafik eller bedriva privatspaning. Polisarbete skall utföras av polisen och inga andra. EDIT: Vad jag gör frivilligt är en helt annan sak men det är inte poängen som sagt.

Ang. trafikloggar så börjar det bli en definitionsfråga, alla hosting providers är inte sina egna internetleverantörer och borde väl då inte omfattas av den lagen? Eller?

Senast redigerad av Westman den 2011-11-16 klockan 19:54
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017