FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Tycker du det är dags för en förbättring i WN`s Köp&Sälj? | |||
Nej, är nöjd, ändra inget! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19 | 23.17% |
Ja, En förbättring av något slag behövs verkligen! |
51 | 62.20% |
Neutral! |
12 | 14.63% |
Antal röster: 82. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vidare så finns det väl många, av olika skäl, som inte vill skylta med sina uppgifter. Däremot tycker jag verkligen att moderatorer/admins kunde ta sig en studieresa till de större internationella forumen och plocka ut godbitarna från dess ToU. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det har inte varit några problem de gånger jag använt mig av Köp- & säljforumet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80006957.html Senast redigerad av daniel_ den 2011-07-23 klockan 15:03 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker det är jättebra att man kan kommentera i trådarna som man vill. Det gynnar alla seriösa säljare och gör det mycket tryggare för eventuella köpare.
Säljer man något så tvivelaktigt att det inte tåler lite detektivarbete av medlemmarna utan att försäljningen blir förstörd här så har man ju förmodligen inte helt rent mjöl i påsen. Att man kräver att alla diskussion ska tas via PM och att man till varje pris vill undvika en diskussion i tråden gör mig som köpare lite osäker på om säljaren har något att dölja, speciellt när det är uppenbart att man medvetet valt att inte ta med viss information. Är man som säljare ärlig, öppen och lägger alla kort på bordet så tjänar både köpare och säljare på en öppen diskussion. Säljaren får ut sin information till fler och verkar mycket mer trovärdig. Köparen får mer information och kan känna sig tryggare när man vet att det är flera som har granskat försäljningen och säljaren. Givetvis finns det undantag där det kanske inte är så lämpligt att publicera all info, men det är som sagt bara i undantagsfall. Angående omröstningen så är den formulerad på ett sätt som gör den ju extremt ledande och även alternativen är dåliga. Att över 50% önskar en förbättring innebär ju inte att det är en majoritet som stödjer en viss förändring. Därför kan man ju inte säga att det är dags för förändringar bara därför. Sedan finns det ju alltid saker att förbättra men man kan ju vara nöjd för det. Det borde finnas ett passande alternativ för det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Joo därför var jag också noga med att skriva dit att det vore kul om folk motiverade sina svar här i tråden. Folk verkar verkligen tycka väldigt olika gällande denna fråga, dock tolkar jag inte frågan/omröstningen på ett ledande sätt . Sen tycker jag också att röstningsresultat tydligt redan visar att det kanske vore dags att iaf tänka på att göra om saker i köp&sälj, men självklart upp till WN och inte mig. Fortsätt rösta och fortsätt skriv dina åsikter kring detta.
Handlar inte om man har rent mjöl i påsen eller inte, för mig handlar det om att göra smidig affärer inte ha en öppen diskussion om det jag försöker sälja , sitta o svara på massor med dumma frågor, sitta och läsa massa svar med falska påståenden, sitta och få det man säljer analyserat och utdömt av ett gäng personer här på WN som aldrig köper något utan ska bara vara med på ett hörn och smutskasta det som säljs. Senast när jag skulle sälja knullis kom det upp svar i stil med "du lurar folk att köpa sidan, det ligger ingen vinst i denna för någon köpare" liknande kommentarer kom in en efter en och det tog ett gäng timmar innan moderators hann radera bort dem, detta i sin tur leder till att jag fick 20st PM från folk som frågar vad han menar och att de kräver ytterligare bevis på siffror för att kunna lägga ett bud.(tappade lusten på hela denna försäljning) Givetvis skall seriösa frågor besvaras och man ska tåla kritik ! men vill jag ha kritik och kommentarer och diskutera mina sidor finns det faktiskt en hel avdelning för detta på WN. Postar jag nåt i köp och sälj vill jag ha in bud baserat på den information jag angett (samt den jag visar via pm). För er som vill sälja och ha massa diskussioner kring det ni säljer tycker jag det alternativet ska finnas kvar, men som ni ser av kommentarerna i denna tråd verkar det finnas fler än jag som tycker hela köp&sälj på WN är ett stort skämt, som borde kunna förbättras för oss som faktiskt säljer där ganska mycket. Hur mycket ni än tvekar, så lovar jag att det finns en stor skara som vill ha snabba snygga försäljningar och köp utan snack. Itisgood: Att redovisa tex inkomster varifrån de kommer, exakt hur mycket osv osv öppet i en forumtråd, är som att ta kopior på sin lönespec och dela ut på stan enligt min smak? Vad man tjänar och hur man tjänar dem är i min mening ganska privat. Istället för att dela denna info med 1000 pers som läser det på WN, väljer jag hellre att dela denna information med endast dem som faktiskt verkar vara intresserade av att lägga ett bud på sidan. Alla är vi olika, vissa gillar WN detektiverna andra hatar dem. Jag skiter i WN detektiverna men det jag stör mig på är trådpajaserna , de som skriver gissningar och påhopp, samt rena lögner allt för att bara ha något att säga. Hur ofta har ni hört detta "Sorry för offtopic men....." alla dessa "offtopic" "gissningar" "kommentarer" "påståenden" osv osv börjar efter ett tag ge ett väldigt oseriöst intryck om hela försäljningstråden. I många fall gör alla dessa faktorer också att säljaren tröttnar och vill ha tråd låst innan det är sålt. (hänt mig ett par ggr) Det är också väldigt väldigt vanligt att man vid domänförsäljningar drabbas av WN`s värderarförening, som säger med sina kommentarer inte domänen alls är värd 100000kr utan bara 15kr , känner ni igen det? Vore det ändå inte kunna vara skönt att få sköta sin försäljning i fred för det pris man begärt som startbud , utan att känna av denna smutskastning och delvis försök till förnedring? Jag har själv gjort missar och tabbar och ibland offtopic kommentarer, det är väldigt lätt hänt att det blir så, och att man liksom hakar på vågen, när det inte finns några riktiga riktlinjer/mallar för hur en försäljning ska gå till och vad som får sägas i trådarna och vad inte, sunt förnuft fungerar inte på WN - skriva in en liten text i reglerna fungerar knappast heller. Jag har misskött en del försäljningar PGA slarv och lathet samt för man tappat lust PGA massa offtopic. Vore iaf enligt mig mycket skönt om man kunde göra försäljningsupplevelsen behagligare på något sätt här på WN. Om inte denna omröstning påverkar någonting, eller om inte denna omröstning inte tydligt visar att en förändring behövs, så är det inte hela världen, då har jag iaf försökt =) Senast redigerad av knullis den 2011-07-24 klockan 13:34 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det behövs en förändring. Går jag in på varför så blir det en lång diskussion o det har jag inte tid med. Över hälften tycker att det är dax o styra upp det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dock blir domänhandel, i min mening, svårt(omöjligt) för myndigheter att tvångsbeskatta då det enbart blir vinsten som är beskattningsbar och skall tas upp som inkomst av tjänst - således blir kostnader för domäninköp och övriga kostnader avdragsgilla mot intäkten. "Till utgifterna får man dock räkna annat än bara hobbymaterialet". Vilket i princip gör att man kan göra datorinköp, internetkostnader, mobilabonnemang, osv avdragsgill mot hobbyns intäkter. Tror inte det är många som driver "domänhobbyn" i privat form som inte klarar av att dra av kostnader mot intäkterna. Vet du om det finns någon som tvångsbeskattats(behövt redogöra för privat försäljning)? Däremot ligger det nog i pipeline för ett prejudikat gällande tvångsbeskattning av tillgångar för vissa som bedriver domänhandel i bolagsform. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
knullis: Ja, jag håller med om att det blir ett problem ibland, men det är undantagsfall. Skulle vi ta bort möjligheten att kommentera försvinner den bästa saken med WNs köp&sälj-forum. Det har varit ett par gånger där jag varit intresserad av att köpa men där det via kommentarer framkommer att säljaren är en skojare som inte riktigt säger hela sanningen eller att han inte har gjort rätt för sig i tidigare affärer. Sådant skulle jag aldrig få reda på om det inte var öppna kommentarer om försäljningen.
Om det kommer upp rena lögner eller smutskastning i tråden stärker man sitt förtroende väldigt enkelt genom att sakligt och lugnt bemöta detta och förklara hur det ligger till. Att som säljare inge förtroende borde de allra flesta här inne veta är en av de allra viktigaste sakerna för att göra en lyckad försäljning. Att redovisa bevis på inkomster, trafik m.m. behöver man ju självklart inte göra direkt i tråden, men man bör ju ange omsättning och besök. När det gäller webbsidor ligger ju oftast hela värdet i de två siffrorna så utan dem kan man ju inte avgöra om det är intressant på något som helst sätt utan att skicka PM där man frågar. Då får ju säljaren också PM ifrån folk som denne inte anser är "seriösa" som bara vill veta mer för att se om det är något intressant. Det där med att folk kommenterar värdet vid framförallt domänförsäljningar är ett problem, men samtidigt tror jag inte att WN är riktigt rätt forum för att göra den typen av premiumdomänförsäljningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mmm fast lite tokigt att man inte ska kunna sälja premiumdomäner på sveriges största kanal för svenska webmasters. Vart kan det egentligen vara fler svenska intresserade potentiella kunder för tex .se domäner än WN ? jag vet det sällan är man ser premium .se domäner säljas här på WN men det ligger ju som sagt en anledning bakom också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är en premiumdomän? Det finns säkert lika många definitioner som det finns säljare och däri ligger problemet.
Det är väl som att sälja en bil till en bilhandlare, de betalar aldrig lika mycket som du kan få om du säljer den privat av en enkel anledning: de vet vad de kan sälja den för. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|