Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tycker du WN`s Sälj/köp avdelning fungerar bra?

Visa resultat för omröstning: Tycker du det är dags för en förbättring i WN`s Köp&Sälj?
Nej, är nöjd, ändra inget! 19 23.17%
Ja, En förbättring av något slag behövs verkligen! 51 62.20%
Neutral! 12 14.63%
Antal röster: 82. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-22, 20:37 #1
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
Vad är det för trådar i "Köp & Sälj" som har spårat ur? Tog mig en snabb titt och kunde inte hitta någon.
simals är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 19:52 #2
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Jag tycker inte jag överdriver problemet dock, då jag talar av egen erfarenhet. Har inte riktigt koll men har en känsla av att i ca 90% av mina säljtrådar kommer saker upp som jag inte vill ha i mina säljtrådar. Fast jag skrivit "mer frågor via pm" eller "detaljer via pm" + att jag vet ett gäng personer som inte ens har ork längre att försöka sälja nåt PGA detta problem. Jag säger inte att det är omöjligt att sälja på wn, det går ju, jag säger bara att det borde gå o göra bättre - tydligare - striktare det som gäller vid en försäljning? Samt denna röstning kommer nog att bevisa att många tycker så ? men återstår att se. Jag tycker personligen en Auktionsmodul som finns på tex digitalpoint skulle göra det mycket enklare för den som vill sälja saker utan diskussioner kring det, men alla ideer/förbättringar som gör en försäljning här på WN behagligare röstar jag för. En auktionsmodul skulle göra försäljningar mer bindande också, istället för skumma tillbaka dragningar av auktioner och korta auktioner som inte alla hänger med på, samt "fick bud via pm" skulle försvinna då man kan buda utan att visa användarnamn på auktionspluginet.

Senast redigerad av knullis den 2011-07-22 klockan 19:57
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 20:04 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Fast nu missar du hela poängen. Poängen med att tillåta diskussion försvinner givetvis helt om man som säljare kan välja vad man vill ha i sin tråd. Så ska WN enligt mig inte fungera utan det är först och främst ett diskussionsforum. Gillar man det inte kan man ju välja att sälja på annat håll om man nu vill det.

Du kanske borde fråga dig varför det är något speciellt med dina försäljningar om det nu är ett extra stort problem där? Tittar man på de försäljningar som görs så stämmer som sagt var inte dina siffror för fem öre utan som du ser är det bara ett fåtal kommentarer på majoriteten av försäljningstrådarna. "Orkar" man inte sälja på grund av detta så ligger nog problemet snarare hos produkten eller personen.

Sedan kanske man kan underlätta genom att ställa upp striktare riktlinjer för den information som ska finnas i en annons men säljer man saker för några hundralappar kanske det är overkill. Anonymous förslag om en mall vore kanske inte så dumt men eftersom man kan sälja allt från servrar till domäner är det inte snabbt gjort. Dessutom vill man kanske inte ställa samma krav på en template för 200 kr som en ebutik som omsätter 1 miljon.

Det du tar upp med "auktioner" som kan gå till lite hur som helst är heller ingen nackdel utan snarare en fördel. WN är ingen auktionsplats och försäljningstrådarna är inte heller några auktionstrådar. Försäljningar kan göras på det vis säljaren önskar och jag ser ingen anledning till att man ska tumma på detta. Detta gör WN betydligt mer flexibelt än en renodlad auktionsplats. Någon gång ibland kan det givetvis ge upphov till missförstånd men det är mycket sällan detta medför några problem. Fejkbud är däremot ett reellt problem som jag också gärna skulle slippa helt och hållet men jag kan inte se att det förekommer i någon större omfattning.

Jag tror också du tänker lite fel. Som köpare blir man betydligt mer misstänksam om någon vägrar svara på frågor annat än via privat diskussion. Svarar man istället lugnt, trevligt och sansat på alla frågor som dyker upp så framstår man som betydligt mer seriös och förtroendeingivande.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-22 klockan 20:30
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 20:22 #4
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

nä nu helvete stämmer inte mina siffror för fem öre? ska fan inte delta i denna diskussion mer, försökte få fram en diskussion/omröstning om vad folk tycker, för att hjälpa till att förbättra. Blir bara lack om jag fortsätter diskutera, så stiger ur diskussionen, har ändå gjort min röst hörd tror jag, det som ett forum handlar om.
Hittils visar omröstningen att 52% tycker försäljningsdelen borde förbättras..... Börjar kännas som att det är en öm tå jag trampar på när jag ens tar upp förslag om denna förbättring.
Men wn är inte mitt så givetvis ska ni sköta eran köp&säljavdelning som ni önskar, och om det inte passar mig eller resterande medlemmar får vi väl gå någon annanstans som du säger, känns bara inte som det är rätt sätt att bemötas på av moderatorer när man försöker hjälpa till.

Senast redigerad av knullis den 2011-07-22 klockan 20:31
Oläst 2011-07-22, 20:34 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
nä nu helvete stämmer inte mina siffror för fem öre? ska fan inte delta i denna diskussion mer, försökte få fram en diskussion/omröstning om vad folk tycker, för att hjälpa till att förbättra. Blir bara lack om jag fortsätter diskutera, så stiger ur diskussionen, har ändå gjort min röst hörd tror jag, det som ett forum handlar om.
När du börjar svära och leva som nu så är det självklart så att du får tio extra inlägg i dina trådar Jag menade att dina siffror om 90% inte stämmer. Så är det inte för de allra flesta som säljer genom WN utan det är bara ett fåtal relevanta kommentarer på de flesta trådar vilket du själv också kan se om du tittar på andra trådar än dina egna. Av de senaste 40 trådarna under köp och sälj så är det 31 som har 5 eller färre kommentarer. Det ser jag som en ganska lagom nivå.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-22 klockan 20:38
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 20:36 #6
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Standard haha

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
När du börjar svära och leva som nu så är det självklart så att du får tio extra inlägg i dina trådar Jag menade självklart att dina siffror om 90% inte stämmer. Så är det uppenbarligen inte för de allra flesta som säljer genom WN utan det är bara ett fåtal relevanta kommentarer på de flesta trådar vilket du själv kan se.
Ja jag missförstod det med siffrorna hah.. jaja jag vill iaf inte tjafsa med någon, det va inte meningen med omröstningen. Var delvis för att se om det bara är jag som tycker det är riktigt illa att sälja nåt på WN . och delvis för att hjälpa till att förbättra, det är ju inte första gången diskussioner uppstår gällande den biten på wn.
Oläst 2011-07-22, 20:49 #7
Supermoderator

Supermoderator

Sök på knullis trådar eftersom enligt honom 90% av dessa ska vara nedsmutsade

Kan tillägga att även jag kan komma på en rad förbättringar som jag gärna skulle se genomföras men allt detta kräver en del utvecklingsarbete för att bli riktigt bra och vet inte riktigt om det skulle vara värt det i slutändan. Den öppna och fria diskussionen är emellertid den främsta styrkan med WN:s försäljningstrådar så någon anledning till att ta bort denna ser jag inte alls.
Oläst 2011-07-22, 21:19 #8
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

tartareandesire: du måste ju skämta om du säger att försäljningstrådarna inte spårar ut. Hur många ggr har ni inte mods rensat trådarna från skitinlägg om folk åsikter, eller annat som gör att försäljningen fördärvats? Det finns en anledning till att fler och fler numera skriver "ALLA frågor via PM!" "Smuta inte ned tråden" "Inga diskussioner, ta det via PM istället" etc etc.

Det finns en grupp här på WN som alltid ska skriva sina förbannade onödiga inlägg om diverse domäner. (talar endast om domäntråden nu)

Ja, det är ett forum, ett diskussionforum, men jag tycker just Köp & Sälj-delen är ett undantag från vanliga diskussioner.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 21:23 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs Visa inlägg
tartareandesire: du måste ju skämta om du säger att försäljningstrådarna inte spårar ut. Hur många ggr har ni inte mods rensat trådarna från skitinlägg om folk åsikter, eller annat som gör att försäljningen fördärvats? Det finns en anledning till att fler och fler numera skriver "ALLA frågor via PM!" "Smuta inte ned tråden" "Inga diskussioner, ta det via PM istället" etc etc.
Precis som du säger så har vi moderatorer rensat ut det en hel del irrelevant från en del trådar. En seriös produkt klarar emellertid en sådan hantering utan att försäljningen "fördärvas". Precis som jag också påpekat flera gånger så är det dessutom sällan det händer vilket statistiken ovan tydligt visar.
Oläst 2011-07-22, 21:25 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ja men hur ser försäljningstråden ut om det står "Inlägg rensat" x 10, jag som ny läsare skulle ju genast dra mig för att lägga ett bud, det tolkas ju precis som om det är ngt negativt med domänen.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017