FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Våra servrar hos IT Staden ligger nere och jag har ingen möjlighet att få tag på dem. Vi har väldigt många kunder som ligger där som har panik. De hänvisar till ett journummer på deras telefon men det hittar jag inte.
Någon som är insatt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
http är heldöd på den, medan ftp/ssh lyckas skapa en TCP anslutning men utan något mer svar sedan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej jimmy såg ditt support ticket , tekniker kollar på varför din hyper-v vps är nere/låst. Angående journummer så är det en extra tjänst för dom som absolut måste prata med en tekniker 24/7/365 , annars går det utmärkt att maila in för vi har alltid en tekniker som är i tjänst.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Antagligen gick http i taket och fyllde minne och swap och sedan dog, varför är antingen en attack eller möjligtvis något dåligt kodad script.
Eller bara så att det kommit massa besökare direkt, normalt så har man övervakning för se belastningen olika tider om man har viktiga servrar. Nu verkar den helt död, svarar inte på ICMP längre ens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack servainet. Jag har fått svar nu och VPSen är omstartad. Har dock ingen förklaring på varför det här uppstod. Angående Journumret så förstår jag att det är en extrakostnad, men om man som vi har panik och jättegärna betalar för detta så vet jag fortfarande inte hur jag kommer åt det.
Patrik, vet du om man kan se varför detta hände i efterhand? Och om det var en attack, hur kan man motverka det i framtiden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Asså, man får såklart inte tillgång till journumret utan att betala extra för denna
tjänst. Alltså en tillvalstjänst som de tar x kr för varje månad. Oavsett om du nyttjar numret eller ej. Du betalar varje månad för att ha numret när du väl behöver detta. Det är inget konstigt upplägg alls. Många kör så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Du får kolla loggar på servern för möjligen kunna få en förklaring, hur du skyddar dig är en sak mellan dig och din leverantör för ta fram olika lösningar beroende vad för attacker.
Har fått sätta upp komplexa filter på vissa kunder genom få gå in på L7 nivå för matcha vissa byte i datapaketen. Man vill inte ha ett publikt journummer för risken är att man bara får massa skitsamtal från kunder som inte betalar för någon utökad sla/service. Man vill inte ha ett samtal 05 på natten för att en webbhotell kund inte kommer åt sin ftp och felet ligger i kundens egen dator. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|