FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men det kan ha varit så att de leverantörerna ändå hade vaken bemanning på nätterna, och då är det ju inte hela världen om man får ett skitsamtal, för man kan ju ändå ta bra betalt för det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Och även om man har ett telefonnummer som är gratis för akuta ärende (tex server som ligger nere eller liknande) så verkar inte det fungera heller för vissa personer fungerar ju så att allt i världen kretsar runt dom så dom kan inte skilja på akut och akut. Så om deras mail inte fungerar (pga tex full mailbox eller liknande) så är det ett akut ärende för dom kl 3 på natten, men teknikern som svarar kommer nog att vara rätt irriterad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är en helt annan sak när man har privatkunder, men mitt utgångsläge var att det rörde sig om ett företag och inte en privatkund. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är man bara tydlig med att kunden kommer att få betala för att få hjälpen, så finns det ingen anledning för denne / dom att bli upprörda. Då ser man också till att de som kanske har ett "halvakut" ärende inte hör av sig utanför arbetstid, utan bara de som faktiskt kan betala för sig, och vars ärende är akut nog för att vara värt kanske 20k.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Asså, man får såklart inte tillgång till journumret utan att betala extra för denna
tjänst. Alltså en tillvalstjänst som de tar x kr för varje månad. Oavsett om du nyttjar numret eller ej. Du betalar varje månad för att ha numret när du väl behöver detta. Det är inget konstigt upplägg alls. Många kör så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du får kolla loggar på servern för möjligen kunna få en förklaring, hur du skyddar dig är en sak mellan dig och din leverantör för ta fram olika lösningar beroende vad för attacker.
Har fått sätta upp komplexa filter på vissa kunder genom få gå in på L7 nivå för matcha vissa byte i datapaketen. Man vill inte ha ett publikt journummer för risken är att man bara får massa skitsamtal från kunder som inte betalar för någon utökad sla/service. Man vill inte ha ett samtal 05 på natten för att en webbhotell kund inte kommer åt sin ftp och felet ligger i kundens egen dator. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om det inte är personal på plats dygnet runt utan att istället är en jourhantering där personalen får en viss summa för att ha jour och om det ringer så får de x kronor per tidsenhet då vill man inte ha samtal från folk som inte betalar för jouren. Det blir dyrt för företaget och personalen blir sur. De värdesätter sin sömn och det med all rätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sedan kan man ha firstline support som sorterar bort det som inte är akut så driftjouren får endast det mest akuta. 24/7 är ett måste om en server går ner / belastas mm
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Och om man dessutom låter 1st meddela användaren om att "Visst kan vi hjälpa dig fastän du inte har något 24/7 avtal, och det kommer bli dyrt, är du inte beredd att betala så får tekniker kolla på det kl 8 imorgon". Så finns det inget problem att ge 24/7 numret till alla, men det förutsätter att man har en "vaken" jour.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|