Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IT Staden, nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-04, 18:40 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Ser man till LAS så kan 1 samtal på 1min kosta företaget massa timmar och extra personal.

Du måste vara ett riktigt stort företag för ha råd med 24/7 personal vakna på plats, och då får man ju även räkna på att tjänsten + SLA avtalet är betydligt dyrare med.

Det går ju åt en hel del heltidsanställa för klara ha en person vaken 24/7 om man ska följa LAS.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 19:19 #22
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av oderland Visa inlägg
Sedan kan man ha firstline support som sorterar bort det som inte är akut så driftjouren får endast det mest akuta. 24/7 är ett måste om en server går ner / belastas mm
Citat:
Det mesta kan göras remote idag så akuta ärenden skall inte ta så lång tid och bör generera många nöjda kunder.
Har man dock inte så väl fungerande it miljö så blir det många sömnlösa nätter för jouren ;-)
Självklart är 24/7 ett krav om man ska vara ett respektabelt hostingföretag, men det går ju att göra det på olika sätt. Har man tekniker som går skift så att en alltid jobbar på natten så är nog inte ett samtal mitt i natten speciellt irriterande, har man däremot tekniker med sovande jour där dom får larm om nåt händer så kan ett nattsamtal vara bra mycket mera irriterande om det inte är ett riktigt akutärenden.

Tex så har jag blivit väckt mitt i natten av en kund som ringde akut för att hans mail inte fungerade, efter att ha masat mig ur sängen och kollat så visade det sig att han missat domänförnyelsen hos SE-Direkt, jag blev iaf inte glad..
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 19:29 #23
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Självklart är 24/7 ett krav om man ska vara ett respektabelt hostingföretag, men det går ju att göra det på olika sätt. Har man tekniker som går skift så att en alltid jobbar på natten så är nog inte ett samtal mitt i natten speciellt irriterande, har man däremot tekniker med sovande jour där dom får larm om nåt händer så kan ett nattsamtal vara bra mycket mera irriterande om det inte är ett riktigt akutärenden.

Tex så har jag blivit väckt mitt i natten av en kund som ringde akut för att hans mail inte fungerade, efter att ha masat mig ur sängen och kollat så visade det sig att han missat domänförnyelsen hos SE-Direkt, jag blev iaf inte glad..
Typiskt ärende som 1st line skall sortera ut ;-) Tror alla större hostingbolag kommer tvingas till 24/7. Det gäller att hitta bra lösningar som fungerar och går ihop ekonomiskt.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 19:54 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Har man dock inte så väl fungerande it miljö så blir det många sömnlösa nätter för jouren ;-)
IT-miljön är nog inte det som orsakar flest joursamtal, det är kunder som exempelvis tycker att ett glömt lösenord är ett driftproblem och något som jouren ska åtgärda.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 19:56 #25
Westmans avatar

Westmans avatar

Samarbete mellan bolag kanske skulle kunna vara ett bra sätt att nå en högre, upplevd, tillgänglighet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 19:59 #26
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Samarbete mellan bolag kanske skulle kunna vara ett bra sätt att nå en högre, upplevd, tillgänglighet.
Blir lite nyfiken på hur du menar?
Vi skulle ju tex aldrig släppa in en konkurrent i vårt system eller låta personalen hos en konkurrent besvara våra supportärenden, antar att dom flesta webbhotell skulle tänka ungefär lika.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 20:06 #27
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Inte samarbete men att man utnyttjar en tredjeparts jour som sitter vaken, typ larmcentralen/securitas. De har inga kunskaper och kan inte göra något, men kan svara i telefon, ställa frågor utifrån ett formulär, samt ställa frågan om kunden är villig att betala för att man ringer och väcker en tekniker.

Sen har jag personligen lite svårt att förstå hur en nattlig insats kan kosta 20 k även om den kräver inställelse, så länge det bara handlar om en person.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 20:15 #28
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nej de dumma är de som tror att man får tillgång till ett journummer utan att man har betalat för den tjänsten. Du kan inte betala för support kontorstid och kräva/förvänta dig 24/7, det är väl ändå uppenbart.
Jag syftar på att man får möjlighet via webbsidan att betala. Även om klockan är 23.00, att via kortbetalning få iväg en betalning och på så sätt få tillgång till ett journummer.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-04, 21:23 #29

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Inte samarbete men att man utnyttjar en tredjeparts jour som sitter vaken, typ larmcentralen/securitas. De har inga kunskaper och kan inte göra något, men kan svara i telefon, ställa frågor utifrån ett formulär, samt ställa frågan om kunden är villig att betala för att man ringer och väcker en tekniker.

Sen har jag personligen lite svårt att förstå hur en nattlig insats kan kosta 20 k även om den kräver inställelse, så länge det bara handlar om en person.
Är ju många så kör så med, ja 20k kanske är lite överdrivet. Men 3-10k kan vara rimligt beroende på tiden och var som ska inställas. Just pga utformningen av LAS och alla regler som finns.

Det finns många gånger jag inte ens skulle orkat bry mig för ens 10k för det ändå är så lite pengar och det är inte är värt det ibland.

Visst att man kanske skulle kunnat ha någon betaltjänst som genererar fram en kod för komma fram på jour, största problemet är ju att det kan vara svårt att garantera en jour tjänst alla fall.

När man säljer en jour tjänst så räknar man ju fram ett pris och beräknar hur många folk man kan avsätta för det.

Själv så har man alltid kört med 1200:- /h efter kontorstid och om kund inte har något SLA/jour avtal så får kund ta alla omkostnader. Och då kan det bli 2000-3000/h om man behöver kalla in extra folk.

Handlar ju mycket vad det gäller med, finns en del som PM mig på kvällen och saker jag löser utan ta betalt. Som vissa omstarter om det går lösa remote.

Då man ändå i regel sitter med 200 fönster/flikar och massa terminaler öppna inloggade lite var stans så går det i regel fort göra vissa saker.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 00:13 #30
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Det mesta kan göras remote idag så akuta ärenden skall inte ta så lång tid och bör generera många nöjda kunder.
Nejnej, det jag menade var att kunden inte har ett 24/7 avtal och inte får någon hjälp
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017