Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Upprop för flexibla webbhotell!

Visa resultat för omröstning: Vad tycker du?
Nöjd som det är, även om jag inte utnyttjar allt. 21 55.26%
Vill ha mer flexibla webbhotell. 17 44.74%
Antal röster: 38. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-27, 15:40 #31
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Danielos:
Hur definierar du "overselling"?

Inga antydningar eller annat, vill bara ha klart för hur du menar och om det är lönt att
hoppa in i diskussionen.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-27, 15:59 #32
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Jag hänger med hur du tänker KristianE, och jag är medveten om att gränserna är mycket svåra att dra, men om man försöker sig på det så är det overselling att erbjuda "fri bandbredd" samt obegränsat diskutrymme. Frågan jag ställer mig annars är varför inte alla webbhotell bara skriver 200Gb webbutrymme och 4000Gb transfer på alla sina webbkonton? Inget webbhotell kan ju erbjuda detta om alla kunder utnyttjar allt ändå? Är det ändå inte så att webbhotell som space2u med sina exakta prisplaner tar mer ansvar?

Senast redigerad av Danielos den 2011-02-27 klockan 16:02
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-27, 17:04 #33
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
En annan sak som jag inte förstår är alla dessa uppläggningsavgifter speciellt för små webbhotellspaket. Visst finns det en uppläggninskostnad, fakturering, identifikationskontroll osv. Men varför inte ge kunden uppläggningsavgiften tillgodo.

Som exempel så kan vi ta http://www.space2u.com/order/order.php?webhosting som redan nämnts: Steg 1 - 0.5 GB, 25 SEK per månad, Startavgift 495 SEK

25 x 12 = 300 kr + startavgiften på 495 kr ger 795 kr för första året! För mig som kund låter det dyrt om man vill prova webbhotellet och inte är säker på att köra det i flera år framöver.

Varför inte ge startavgiften tillgodo. Att man som ny kund binder sig i 495/25 = 20 månader, eller 24 månader som en liten extra kompensation för faktiska uppläggningskostnader. Och att kunden erlägger 495 kr i förskott för detta eller löpande och därefter övergår avtalet i ett löpande avtal som kan sägas upp månatligen eller årligen.

Jag förstår inte detta med uppläggningsavgifter, det hindrar rörligheten och konkurrensen. Varför inte bara binda nya kunder en viss tid för att kompensera sig för uppläggningskostnader och att avtalet efter denna tid övergår till löpande.

Som kontrasterande exempel kan vi ta http://www.startawebbhotell.se/pricing som också nämnts:
1 GB disk, 2 GB trafik/mån, 1 databas 20 SEK/månad med ingen uppläggningsavgift eller uppsägningstid. 20 x 12 = 240 kr första året.

Dock är den sista lösning främst avsedd för vidareförsäljning varvid support skiljer. Men i de flesta fall där man behöver support så har webbhotellet något fel, varvid deras support måste sägas vara likvärdig i det avseendet.

Senast redigerad av Omega Man den 2011-02-27 klockan 17:21
Omega Man är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-27, 17:18 #34
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Rent påhopp från din sida, finns mängder med seriösa hosting företag som inte sysslar med overselling, där tex. citynetwork.se, Oderland, patrikweb eller space2u.com är bra exempel.
Jag pratar ju om skillnaden mellan seriösa och oseriösa webbhotell, och i det lägga att jag skulle hävda att vårt webbhotell skulle vara det enda webbhotellet på den seriösa sidan, tycker du själv att ditt påstående är seriöst?

Stämmer inte, finns ganska många som inte kör oversell. Titta tex. på signupen på space2u: http://www.space2u.com/order/order.php?webhosting ett exemplariskt och seriöst sätt att inte köra oversell. Märk väl vilken prisskillnad det är mellan 0,5Gb och 30Gb diskutrymme, lite skillnad mot att säga att alla har 400GB eller?
Överförsäljning påverkar en extremt liten andel av kunderna och är i praktiken bara en annan marknadsföringsmetod som uppenbarligen fungerar bra. Att enbart på grund av detta kalla exempelvis Binero för oseriösa, vilket du därigenom gör, är en ganska dramatisk och ogrundad slutsats.

City Network, som du räknade till de seriösa, har för övrigt ännu högre gränser än vad Binero har.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-27 klockan 17:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-27, 17:37 #35
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
City Network, som du räknade till de seriösa, har för övrigt ännu högre gränser än vad Binero har.
Du har rätt, tittade inte så noga, jag reviderade mitt inlägg.
Oläst 2011-02-28, 08:03 #36
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Danielos, du missade (med flit antar jag) den del där jag skrev att om utnyttjandegraden ökar så får man ju följa med.

Kuriosa: Jag har aldrig råkat ut för att processorlasten hos en kund har varit ett problem men det kan bero på att jag har snälla kunder som inte är php-klåpare eller krävande WN:are.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 08:42 #37
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Omega Man Visa inlägg
En annan sak som jag inte förstår är alla dessa uppläggningsavgifter speciellt för små webbhotellspaket. Visst finns det en uppläggninskostnad, fakturering, identifikationskontroll osv. Men varför inte ge kunden uppläggningsavgiften tillgodo.

Som exempel så kan vi ta http://www.space2u.com/order/order.php?webhosting som redan nämnts: Steg 1 - 0.5 GB, 25 SEK per månad, Startavgift 495 SEK

25 x 12 = 300 kr + startavgiften på 495 kr ger 795 kr för första året! För mig som kund låter det dyrt om man vill prova webbhotellet och inte är säker på att köra det i flera år framöver.

Varför inte ge startavgiften tillgodo. Att man som ny kund binder sig i 495/25 = 20 månader, eller 24 månader som en liten extra kompensation för faktiska uppläggningskostnader. Och att kunden erlägger 495 kr i förskott för detta eller löpande och därefter övergår avtalet i ett löpande avtal som kan sägas upp månatligen eller årligen.

Jag förstår inte detta med uppläggningsavgifter, det hindrar rörligheten och konkurrensen. Varför inte bara binda nya kunder en viss tid för att kompensera sig för uppläggningskostnader och att avtalet efter denna tid övergår till löpande.
Orsaken till att vissa har en uppläggningsavgift och vissa inte beror nog till stor del på vad man inriktar sig på, gäller det att ösa ut konton eller vill man leverera kvalitet? Om diskussionen gällde dom lite högre kontotyperna så kan jag till viss del hålla med om att man kanske bör fundera på om det är rätt eller fel med uppläggningsavgifter, men på dom mindre kontotyperna så är det nästan ett måste.

Kollar man på antalet minuter support per kund och år så är det en markant skillnad mellan en kund med ett dyrare konto och en kund med ett billigt konto. Ironiskt nog så är skillnaden åt fel håll, kunden med ett billigt kontot är den som behöver överlägset mest hjälp. Som det låter på dig så vet du vad du sysslar med och kan din sak, så du kanske inte är den typiska "minsta paketet kunden". Vanligvis används vårt minsta paket till att lägga upp en statisk sida när man köper kontot, lägga upp 3-4 epostkonton och sedan rullar det på så i flera år och inga förändringar görs av kunden, MEN dom behöver väldigt mycket hjälp med det där i förhållande till en erfaren kund och därför blir dom även en dyrare kund i uppstarten.

Det där var väl ett argument till varför det kan behövas en uppläggningsavgift. För dom små kunderna så är utrymme, trafik etc helt oväsentligt utan det är supporten som kostar.

Ang att uppläggningsuppgifter skulle göra det dyrt att testa andra webbhotell så antar jag att dom flesta skulle ge dig ett testkonto om du skickade ett mail till dom och frågade om det var ok. Så brukar iallafall vi göra om det är någon kund som vill testa något innan dom bestämmer sig för om dom ska flytta till oss eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Omega Man Visa inlägg
Som kontrasterande exempel kan vi ta http://www.startawebbhotell.se/pricing som också nämnts:
1 GB disk, 2 GB trafik/mån, 1 databas 20 SEK/månad med ingen uppläggningsavgift eller uppsägningstid. 20 x 12 = 240 kr första året.

Dock är den sista lösning främst avsedd för vidareförsäljning varvid support skiljer. Men i de flesta fall där man behöver support så har webbhotellet något fel, varvid deras support måste sägas vara likvärdig i det avseendet.
Här tror jag nog att du har lite fel uppfattning. På 100 supportärenden så skulle jag nog tippa på att 3-5 beror på något fel hos leverantören, 50-60 är allmänna saker som kunden själv enkelt skulle kunna googla fram på några minuter, resterande frågor är webbhotellsspecifika som tex hur man kommer åt e-postadministrationen, skapar en databas etc. Även det är sånt som skulle gå att hitta själv genom att leta sig fram eller kolla webbhotellets FAQ.

Det här är så klart en grov uppskattning taget av erfarenhet och inte av någon statistik, men jag gissar nog att det ser ut på det viset på många webbhotell.

Mvh
Johan Wedin
Space2u Webhosting AB
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 09:02 #38
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Danielos, du missade (med flit antar jag) den del där jag skrev att om utnyttjandegraden ökar så får man ju följa med.
Det missade jag lite, men inte med flit

Jag tror säkert att de flesta webbhotell (dock uppebarligen inte alla) klarar av att leverera sitt "oversell" och utöka eftersom. Det jag vänder mig emot är att webbhotell bjuder över varandra i resurser för att locka kunder i god USA anda. Och jag håller helt med Johan Wedin: "gäller det att ösa ut konton eller vill man leverera kvalitet?"

Senast redigerad av Danielos den 2011-02-28 klockan 09:14
Oläst 2011-02-28, 09:59 #39
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:

Jag tror säkert att de flesta webbhotell (dock uppebarligen inte alla) klarar av att leverera sitt "oversell" och utöka eftersom. Det jag vänder mig emot är att webbhotell bjuder över varandra i resurser för att locka kunder i god USA anda. Och jag håller helt med Johan Wedin: "gäller det att ösa ut konton eller vill man leverera kvalitet?"
Är det så konstigt? De flesta lever på massan som inte vet vad de behöver men köper det som låter billigast (most bang for the buck), inte på de få som vet vad de verkligen behöver. Se bara på alla trådar här där ts frågar efter bästa webbhotellet som inte kostar något och det här ska ändå föreställa ett forum för webmasters = folk som i teorin faktiskt ska kunna något om branschen.

Jag vet inte hur många som sagt saker i stil med "men hos xx är det fri bandbredd" och du kan förklara dig blå i ansiktet och skicka länkar till cint osv. där det klart framgår att den fria bandbredden bara gäller så länge du inte försöker utnyttja den osv.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 10:26 #40
Supermoderator

Supermoderator

Citat:

Ja, det beror ju helt enkelt på om man vill bli ett stort företag eller inte Säljer man lyxigare produkter har man en betydligt mindre kundkrets. De flesta vill självklart ha mycket och billigt, oavsett om det gäller toapapper eller webbhotell. Sedan kanske det visar sig vara mindre papper på rullen eller mer nertid än man räknat med men då har man åtminstone inte betalat särskilt mycket för produkten.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017