FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Och du tycker att man kan hålla en "hög livsstil" på existensminimum? Jag hade inte klarat det men du kanske har en annan definition på "hög livsstil".
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tja du Gustav ditt påstående i ett tidigare inlägg såg ut så här.
Citat:
Citat:
Då blir jag lite fundersam när jag ser detta från dig. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Inget som säger att man bör kunna ställa krav på vilken stad eller kvalitet på boende om man inte kan försörja sig själv. Oftast skulle det inte bli så stora problem även om inte staten hade betalat ut så mycket, då i många fall har man ändå släkt/familj/vänner som hjälpt till i något fall. Sedan tycker jag att man ska ta ett ansvar att ha eget sparande för klara att man blir arbetslös, självklart är det rimligt att ha lite lägre skatt samtidigt så man får lite mer pengar över att ha för sparande. Om man ska ta ett verkligt exempel så kan man ju ta hotell mot motell/vandrarhem, dom som har råd bor på hotell dom som inte har råd får bo och trängas med andra utan egen rum. Samma sak bör ju även gälla att om man inte har pengar, tycker inte det är en rättighet kräva att få ha en egen lägenhet för sig själv. Senast redigerad av patrikweb den 2011-01-30 klockan 19:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
|
Citat:
Ja samtidigt som man inte får glömma att det även är moms på biljetterna och vilka stora vinstkrav staten har på SJ. Och jävla massa skatt att ha bil på olika sätt över just bensinen. Samtidigt har man inte ens en fungerande järnväg ändå :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skrev järnvägarna, de har inte finansierats genom biljetter.
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
||||
|
Citat:
Så att en genomsnittlig person bidrar med 18 % mer än vad han får ut, är förvisso en korrekt observation, men inte relevant i sammanhanget. Medianvärdet förskjuts ganska kraftigt ifrån medelvärdet, pga att det finns ett fåtal personer som betalar ruskigt mycket i skatt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vet skillnaden mellan medel- och medianvärde. Men jag kanske uttryckte det lite slarvigt där.
Rapporten visar att 20% av befolkningen bidrar med 5% av skatterna men använder sig av 27% av den offentliga konsumtionen. Med andra ord de använder 540% mer än de betalar in. Den andra redovisade gruppen, 20%, bidrar med 47% av skatterna men förbrukar 12%. De når med andra ord upp till 25% av kvoten för ett plus minus noll förhållande och är då nettobidragare. Nu är väl det förstås inte syftet med ett samhälle och skatter att det skall gå jämnt upp för alla, men väl för den här diskussionen. Problemet är att den största gruppen, 60% av befolkningen är oredovisade i rapporten som jag kan se det. Och då kan man faktiskt inte dra några slutsatser alls utan fler uppgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Antingen betalar man biljett för att åka persontåg, eller så betalar man fraktavgift för att använda sig av godståg. ![]() För kom nu inte och säg du har en egen dressin du pumpar dig runt Svea rike med? ![]() Järnvägarna finansieras ju genom avgifter från tågbolagen som använder järnvägarna... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|