Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skatteparadis

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-30, 17:09 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det har inte det minsta med avundsjuka att göra utan rättvisa. Jag har självfallet inget emot att det finns företag som tjänar mer eller mindre än mina.
Hur är det rättvist att vissa betalar liten skatt medan vissa betalar miljarder skatt? Och inte får något mer för pengarna?

Eller menar du att du ger halva din lön till en städerska för hon tjänar mindre än dig kanske? Just för det ska vara rättvist?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 16:43 #2
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
De flesta arbetslösa i Sverige försörjs av olika A-kassor, en försäkring de har betalat till under tidigare arbetsliv. Är du lika mycket patrask om din fina "infrastruktur i Bergrum" brinner upp och du utnyttjar din försäkring hos ett försäkringsbolag?
Fast nu är du ute och seglar. På djupt vatten.

A-kassorna finansierar bara en blygsam del av kostnaderna för arbetslösa och borde enligt mitt förmenande helt avskaffas.

För varje insatt krona i en a-kassa betalas cirka 150% mer ut från staten för att täcka kostnaderna för den arbetslöshetsersättning som betalas ut.

Detta betyder att alla, även de som inte är med i en a-kassa, tvingas betala med skattemedel för arbetslöshetsersättningen. Dessutom uppbär inte sällan arbetslösa ytterligare bidrag i form av bostadsbidrag och andra bidrag. Dessa bidrag hade de sannolikt inte behövt om de arbetat.

Det är alltså inte en försäkring de betalat in under ett tidigare arbetsliv, det är delvis rätt, men till lejonparten fel. Det är den skatt som alla betalar som betalas ut i form av arbetslöshetsersättning.

Detta innebär att jag, som inte är med i någon a-kassa, betalar till alla andra som är det och saknar möjlighet att åtnjuta ersättning om jag skulle bli arbetslös.

Jag anser det är fel. Jag anser att alla som vill ska få teckna en arbetslöshetsförsäkring, men den ersättning de får skall givetvis utgöras av de medel denna försäkring har att tillgå och inte genom skattemedel.

Där, kw_Wasabi, har du skillnaden mot den försäkring du nämnde i händelse av brand... Där täcker försärkingsbolaget alla kostnader genom avgifter och gör en vinst, utan att för den sakens skull använda en krona i skattemedel.

Stor skillnad tycker jag.

Dessutom är jag övertygad om att många arbetslösa skulle kunna jobba om de bara var beredda att flytta lite på sig och dessutom inte hade så stora krav på exakt vad de skall jobba med. De går bra att skrika på hjälp och kräva rättigheter, men här, menar jag, måste samhället också ställa hårda krav tillbaka.

Senast redigerad av Xamda den 2011-01-30 klockan 16:51
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2011-01-30, 13:50 #3
Supermoderator

Supermoderator

För en gångs skull håller jag med dig Patrikweb....

Till en del.

Skatterna är en form av solidaritetshandling beslutad av folket genom de folkvalda.

När man sedan ser hur många i samhället som de facto parasiterar på de som är solidariska så får i alla fall jag feber och mår dåligt.

Jag vet åtminstone 5 personer i min bekantskapskrets som, mer eller mindre, lever på bidrag. I vissa fall till 100%. De gör inte det för att de är svårt sjuka, eller ens sjuka över huvud taget, eller av någon annan anledning än att de är förbannat bekväma och lata och tycker det är bättre att mygla till sig bidrag och ersättningar.

Jag är säker på att vi skulle kunna sänka skatten för alla (företag och privatpersoner) i landet med många procentenheter om just dessa parasiter sattes i arbete eller helt enkelt vägrades bidrag.

Så ja, jag förstår vad du menar Patrikweb. Om man dessutom betalar mer än genomsnittet i skatt eller betalar massor med sociala avgifter så känns det ju direkt obehagligt att se detta fortsätta. Att man i detta läge väljer att ta sin förmögenhet med sig och gå, ja, det är ju föga förvånande. Det är ren självbevarelsedrift.
Oläst 2011-01-30, 13:59 #4
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Om vi då ser på Stefan Persson (HM), Stenbeck och Kamprad. Dom har inte hjälp Sverige på något vis i utvecklingen. Varför inte tillsammans kanske lägga varsin miljard eller 100 miljoner per skalle på olika områden i Sverige som behöver utvecklas. Nä, för att skatterna är så höga i Sverige. Just därför har jag också flytt Sverige. Men jag bor och lever i Sverige sen efter många år i USA.
Jag tror inte att du ser skogen för alla träden. Nämnda personer har sysselsatt miljontals människor och levererat underhållning, kläder, möbler, m.m. Produkterna som har kommit från nämnda personer har bland den högsta efterfrågan i sina segment.

Hur kan du påstå att de inte har bidrag till Sveriges utveckling? För att de inte skänker pengar som försvinner in i korrupta system?
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 15:11 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Jag tror inte att du ser skogen för alla träden. Nämnda personer har sysselsatt miljontals människor och levererat underhållning, kläder, möbler, m.m. Produkterna som har kommit från nämnda personer har bland den högsta efterfrågan i sina segment.

Hur kan du påstå att de inte har bidrag till Sveriges utveckling? För att de inte skänker pengar som försvinner in i korrupta system?
Påstår du att Sverige är korrupt? Jag tror inte du har kunskap om särskilt många länder i så fall
Oläst 2011-01-30, 14:40 #6
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Jag håller med Gustav i allt det han skrivit.
Fram till den dagen du får ett fast jobb och börjar börjar betala skatt och efter att du gått pension är du en kostnad för samhället. Varje medborgare bör ju ha som ambition att betala tillbaka detta under sin yrkessamma liv.
Givetvis kommer det vara en väldigt stor del som bidrar mindre än de får ut av systemet men det är ju också tanken med det, att jämna ut levnadsstandaren över hela befolkningen. Välstånd mäts enligt mig inte hos de som har det bäst eller snittet, utan hos de som har det sämst i samhället.
Men problemet är ju, som sagts tidigare, de som inte jobbar på grund av att de är för lata.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 15:16 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Men problemet är ju, som sagts tidigare, de som inte jobbar på grund av att de är för lata.
Det är som jag påpekat tidigare ett icke-existerande problem eftersom vi alltid kommer ha en arbetslöshet som vida överstiger denna minimala andel av befolkningen.
Oläst 2011-01-30, 14:56 #8

På vilket skulle du vara en kostnad för samhället efter du gått i pension?

Om man låter bli att sno folks pengar så dom kan stoppa undan sina miljoner utan massa parasiter kommer tömmer det så är man ju ingen belastning.

Innan man fått ett jobb är enda kostnaden du varit för samhället kostnaden för din utbildning.

Det man inte får glömma är att du betalar massa skatt även på allt du köper, så kallad mervärdestöld (moms).

Och nu ska vi inte prata hur mycket skatt man har betalat under hela sitt liv på sprit och bensin extra.

Nu får man inte glömma även vad man betalat för sin el i olika skatter med.

Senast redigerad av patrikweb den 2011-01-30 klockan 15:03
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 12:21 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Vill man inte betala så mycket skatt ser man helt enkelt till att inte tjäna så mycket!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 17:30 #10
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Kamprad är ett lysande exemplar på hur fler större män/kvinnor borde göra. Förhoppningsvis hade Sverige vaknat till liv och fattat att något inte stämmer med våra regler.

Regeringen stänger ner kärnkraftverken för att det är farligt, samtidigt stiger elpriserna så pappersbruken får stänga en hel vecka för att de inte har råd att driva anläggning pga elpriserna.

Kamprad, Ikea och allt andra stora bolag gör helt rätt. Det är så smarta företag gör för att öka sin vinst.. Och som alla vet som driver ett företag, så vill man ha vinst, gärna mycket
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017