Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skatteparadis

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-31, 12:21 #61
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Vill man inte betala så mycket skatt ser man helt enkelt till att inte tjäna så mycket!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 12:54 #62
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Järnvägarna finansieras ju genom avgifter från tågbolagen som använder järnvägarna...
Fel återigen. Den största finansieringsposten är, och har länge varit, statliga anslag. Alltså till stor del skattepengar. Detta gäller i ännu större utsträckning större arbeten med underhåll eller nya spår då dessa för det mesta finansieras med speciella anslag. Det är offentliga dokument så det är bara att titta på trafikverkets, gamla banverkets och riksdagens hemsida för att se både beslut och ekonomisk redovisning.

Att sedan tågtrafiken har bolagiserats vid sidan om med höga priser och överskott är en annan fråga med relevans. Men detta överskott går inte mer till järnväg än andra statliga inkomster. Jag själv tycker det är riktigt kasst och att hela ansvaret för tågtrafiken återigen skall koncentreras till en allmännyttig myndighet utan vinstkrav.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 13:15 #63
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Fel återigen. Den största finansieringsposten är, och har länge varit, statliga anslag. Alltså till stor del skattepengar. Detta gäller i ännu större utsträckning större arbeten med underhåll eller nya spår då dessa för det mesta finansieras med speciella anslag. Det är offentliga dokument så det är bara att titta på trafikverkets, gamla banverkets och riksdagens hemsida för att se både beslut och ekonomisk redovisning.

Att sedan tågtrafiken har bolagiserats vid sidan om med höga priser och överskott är en annan fråga med relevans. Men detta överskott går inte mer till järnväg än andra statliga inkomster. Jag själv tycker det är riktigt kasst och att hela ansvaret för tågtrafiken återigen skall koncentreras till en allmännyttig myndighet utan vinstkrav.
Helt korrekt, dessutom hade vi inte haft någon järnväg alls idag utan enorma statliga satsningar som aldrig någonsin hade kunnat matchas av privata investeringar.
Oläst 2011-01-31, 17:30 #64
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Kamprad är ett lysande exemplar på hur fler större män/kvinnor borde göra. Förhoppningsvis hade Sverige vaknat till liv och fattat att något inte stämmer med våra regler.

Regeringen stänger ner kärnkraftverken för att det är farligt, samtidigt stiger elpriserna så pappersbruken får stänga en hel vecka för att de inte har råd att driva anläggning pga elpriserna.

Kamprad, Ikea och allt andra stora bolag gör helt rätt. Det är så smarta företag gör för att öka sin vinst.. Och som alla vet som driver ett företag, så vill man ha vinst, gärna mycket
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 18:47 #65
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se Visa inlägg
Kamprad är ett lysande exemplar på hur fler större män/kvinnor borde göra. Förhoppningsvis hade Sverige vaknat till liv och fattat att något inte stämmer med våra regler.

Regeringen stänger ner kärnkraftverken för att det är farligt, samtidigt stiger elpriserna så pappersbruken får stänga en hel vecka för att de inte har råd att driva anläggning pga elpriserna.

Kamprad, Ikea och allt andra stora bolag gör helt rätt. Det är så smarta företag gör för att öka sin vinst.. Och som alla vet som driver ett företag, så vill man ha vinst, gärna mycket
Problemet är att många företag förmodligen skulle fortsätta att flytta till skatteparadis, även om Sverige hade en mycket låg bolagsskatt. Problemantiken är lite densamma som med piratkopieringen av film och musik. Även låga priser har svårt att konkurrera med gratis.

Så vill man ha kvar företagen i Sverige (och det antar jag väl att de flesta svenskar vill?) måste frågan hanteras globalt. Jag tycker personligen att Sverige ska försöka få ner skattetrycket. Men det är minst lika viktigt att Sverige försöker nå internationella överenskommelser med andra länder, som på sikt kan harmonisera skattetrycket i hela världen.
Dessutom så beskattar vi helt fel saker idag. Vi beskattar arbete och vinster, varpå folk och företag flyttar utomlands. Momsen är däremot en skatt som man inte kan smita ifrån. Vårt skattesystem var säkert logiskt i början av 1900-talet. Men idag skulle vi behöva en stor skatteväxling för att anpassa skattesystemet till 2000-talets globala värld. Så vad vi ska beskatta bör vara en minst lika viktig fråga som hur högt vi ska beskatta något.

Förövrigt verkar det dumt att inte stänga ner kärnkraftverk om man inte kan garantera säkerheten. Jag tror faktiskt att du håller med mig där. Problemet är inte att osäkra kärnkraftverk stängs ner. Utan problemet är snarare att kärnkraftverken har tillåtits bli osäkra. Politisk obeslutsamhet har gjort att vi varken har satsat på kärnkraften och moderniserat eller avvecklat den. Så nu sitter vi här med dåliga kärnkraftverk och inga alternativ.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 22:32 #66
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Om Sverige hade blivit givmildare mot företag och speciellt småföretagen så tror jag lätt att de hade stannat.

Sänker de priset på skivor och filmer så torr jag, eller är nästan helt säker på att fildelningen kommer sjunka drastiskt. Många har inte råd att gå på bio, köpa ett album eller liknande. När det är så här pass enkelt att ladda hem så gör de det.

Jaså? Jag trodde vi hade bland världens säkraste kärnkraftverk här i Sverige, då har jag blivit felinformerad. Dock tycker jag vi ska fortsätta ha det oavsett. Skulle det smälla på andra ställen så lär vi säkert bli lidande iaf. Jag bodde bara en mil från Barsebäck innan och till 99% så var kommuninvånarna emot en nerläggning.. Jag vill ha kvar det och hoppas de byggs fler, priset på elen lär sjunka massor.

Kul att få lite seriösa svar här, som ditt.. Sällan man får det numera på detta stället..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 01:23 #67
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2009
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar

Reg.datum: Dec 2009
Är det bara jag som tror Skatteverket kommer markera denna tråd som favorit anytime?
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 08:43 #68
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Så vill man ha kvar företagen i Sverige (och det antar jag väl att de flesta svenskar vill?) måste frågan hanteras globalt.
Beror lite också på inom vilket område man figurerar som företagare, inte sant? Driver du en byggfirma så kan du inte flytta till Oman och börja dra el i nybyggda hus, om du inte vet att du tjänar mer än i Sverige. Du förstår min poäng i alla fall?
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 11:35 #69
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Om Sverige hade blivit givmildare mot företag och speciellt småföretagen så tror jag lätt att de hade stannat.
De flesta småföretag stannar kvar, det är mestadels större företag som flyttar produktion utomlands. Andra avdelningar stannar dock ofta kvar. Jag lämnar inte landet och kommer förmodligen inte heller göra det. Tycker skatterna ligger på en bra och rimlig nivå och hoppas fler länder tar efter.

Citat:
Jaså? Jag trodde vi hade bland världens säkraste kärnkraftverk här i Sverige, då har jag blivit felinformerad. Dock tycker jag vi ska fortsätta ha det oavsett. Skulle det smälla på andra ställen så lär vi säkert bli lidande iaf. Jag bodde bara en mil från Barsebäck innan och till 99% så var kommuninvånarna emot en nerläggning.. Jag vill ha kvar det och hoppas de byggs fler, priset på elen lär sjunka massor.
Det har varit så men nu har vi väldigt gamla kärnkraftverk som inte renoverats ordentligt och precis som en gammal bil så är det ständigt delar som behövs bytas ut vilket leder till frekventa stopp. Givetvis bör vi undvika kärnkraft så långt det går men det är möjligt att det behövs byggas nytt till dess vi har möjligheten att stänga ner helt.
Oläst 2011-02-01, 11:59 #70
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Just småföretagen har väl ofta väldigt begränsad möjlighet att flytta hela eller delar av verksamheten utomlands om det är helt IT-baserade företag som kan sköta allt via Internet eftersom kunderna finns här i Sverige.
Att flytta ut tillverkningen är oftast bara ett alternativ för stora företag om de vill kunna ha någon kontroll över den.

Citat:
Sänker de priset på skivor och filmer så torr jag, eller är nästan helt säker på att fildelningen kommer sjunka drastiskt. Många har inte råd att gå på bio, köpa ett album eller liknande. När det är så här pass enkelt att ladda hem så gör de det.
Det tror inte jag. Det är som sagt väldigt svårt att konkurrera med något som är gratis.
Men än viktigare än priset är att fildelningen i dagsläget erbjuder saker som inte de kommersiella alternativen kan. Jag tänker då främst på utbudet och bekvämligheten att få tag på materialet. Man måste ju erbjuda något som fildelningsalternativen inte kan erbjuda för att kunna ta betalt för det.
Grundregeln är ju att man man måste kunna erbjuda något som någon är villig att betala för om man vill ska kunna tjäna pengar och det gör inte skivbolagen för de flesta konsumenter i dagsläget.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017