FAQ |
Kalender |
![]() |
#61 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vill man inte betala så mycket skatt ser man helt enkelt till att inte tjäna så mycket!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Att sedan tågtrafiken har bolagiserats vid sidan om med höga priser och överskott är en annan fråga med relevans. Men detta överskott går inte mer till järnväg än andra statliga inkomster. Jag själv tycker det är riktigt kasst och att hela ansvaret för tågtrafiken återigen skall koncentreras till en allmännyttig myndighet utan vinstkrav.
![]() |
![]() |
#63 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#64 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Kamprad är ett lysande exemplar på hur fler större män/kvinnor borde göra. Förhoppningsvis hade Sverige vaknat till liv och fattat att något inte stämmer med våra regler.
Regeringen stänger ner kärnkraftverken för att det är farligt, samtidigt stiger elpriserna så pappersbruken får stänga en hel vecka för att de inte har råd att driva anläggning pga elpriserna. Kamprad, Ikea och allt andra stora bolag gör helt rätt. Det är så smarta företag gör för att öka sin vinst.. Och som alla vet som driver ett företag, så vill man ha vinst, gärna mycket ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så vill man ha kvar företagen i Sverige (och det antar jag väl att de flesta svenskar vill?) måste frågan hanteras globalt. Jag tycker personligen att Sverige ska försöka få ner skattetrycket. Men det är minst lika viktigt att Sverige försöker nå internationella överenskommelser med andra länder, som på sikt kan harmonisera skattetrycket i hela världen. Dessutom så beskattar vi helt fel saker idag. Vi beskattar arbete och vinster, varpå folk och företag flyttar utomlands. Momsen är däremot en skatt som man inte kan smita ifrån. Vårt skattesystem var säkert logiskt i början av 1900-talet. Men idag skulle vi behöva en stor skatteväxling för att anpassa skattesystemet till 2000-talets globala värld. Så vad vi ska beskatta bör vara en minst lika viktig fråga som hur högt vi ska beskatta något. Förövrigt verkar det dumt att inte stänga ner kärnkraftverk om man inte kan garantera säkerheten. Jag tror faktiskt att du håller med mig där. Problemet är inte att osäkra kärnkraftverk stängs ner. Utan problemet är snarare att kärnkraftverken har tillåtits bli osäkra. Politisk obeslutsamhet har gjort att vi varken har satsat på kärnkraften och moderniserat eller avvecklat den. Så nu sitter vi här med dåliga kärnkraftverk och inga alternativ. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Om Sverige hade blivit givmildare mot företag och speciellt småföretagen så tror jag lätt att de hade stannat.
Sänker de priset på skivor och filmer så torr jag, eller är nästan helt säker på att fildelningen kommer sjunka drastiskt. Många har inte råd att gå på bio, köpa ett album eller liknande. När det är så här pass enkelt att ladda hem så gör de det. Jaså? Jag trodde vi hade bland världens säkraste kärnkraftverk här i Sverige, då har jag blivit felinformerad. Dock tycker jag vi ska fortsätta ha det oavsett. Skulle det smälla på andra ställen så lär vi säkert bli lidande iaf. Jag bodde bara en mil från Barsebäck innan och till 99% så var kommuninvånarna emot en nerläggning.. Jag vill ha kvar det och hoppas de byggs fler, priset på elen lär sjunka massor. Kul att få lite seriösa svar här, som ditt.. Sällan man får det numera på detta stället.. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är det bara jag som tror Skatteverket kommer markera denna tråd som favorit anytime?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Beror lite också på inom vilket område man figurerar som företagare, inte sant? Driver du en byggfirma så kan du inte flytta till Oman och börja dra el i nybyggda hus, om du inte vet att du tjänar mer än i Sverige. Du förstår min poäng i alla fall?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#70 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att flytta ut tillverkningen är oftast bara ett alternativ för stora företag om de vill kunna ha någon kontroll över den. Citat:
Men än viktigare än priset är att fildelningen i dagsläget erbjuder saker som inte de kommersiella alternativen kan. Jag tänker då främst på utbudet och bekvämligheten att få tag på materialet. Man måste ju erbjuda något som fildelningsalternativen inte kan erbjuda för att kunna ta betalt för det. Grundregeln är ju att man man måste kunna erbjuda något som någon är villig att betala för om man vill ska kunna tjäna pengar och det gör inte skivbolagen för de flesta konsumenter i dagsläget. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|