FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Din argumentation är för övrigt väldigt märklig. Jag tror inte det finns någon människa som håller med om samtliga lagar som finns idag. Bara för att man inte står bakom en lag så behöver man inte anse att den inte ska gälla. Då förkastar man snarare hela det demokratiska systemet. Man måste foga sig efter de beslut som fattas. Sedan kan man alltid försöka få till stånd förändringar om man anser att lagar är felaktiga. Att ha en gemensam förvaltning är den enda möjligheten att uppmärksamma alla människor och skapa de resurser som behövs för icke-kommersiell verksamhet.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-03 klockan 21:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||
|
|||||
Medlem
|
Citat:
Om du tycker det demokratiska systemet är moraliskt rätt, måste du även tycka att resultatet av det demokratiska systemet är rätt, t.ex att det förr var olagligt att vara homosexuell, att det var tillåtet att våldta sin fru och att slå sina barn. Tycker du att demokratiska systemet är moraliskt riktigt, så måste du även tycka att det som kommer ur det demokratiska systemet är moraliskt riktigt. Ex: Man kan inte tycka att stöld är moraliskt rätt, men att stöldgods är moraliskt fel. Citat:
Citat:
Citat:
http://mises.org/books/production_of_security.pdf |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du verkar inte ha särskilt mycket kunskap om hur samhället fungerar, därav kanske din ganska barnsliga misstro gentemot stat och auktoriteter.
1. De flesta lagbrott medför inte fängelsestraff. 2. Man behöver absolut inte tycka att en lag är rätt bara för att man tycker att demokrati är rätt. Om du sätter likhetstecken däremellan så är du verkligen ute och cyklar. Du verkar ha någon tvärskev uppfattning om att demokrati innebär att alla per automatik tycker likadant så fort ett beslut har fattats. 3. Riksdagspolitiker lyssnar till företag, lokala politiker, organisationer, media (där internet givetvis också ingår) och även enskilda personer i vissa fall. Man behöver inte alls bli politiker för att påverka. ALLA har möjlighet att påverka genom en rad olika kanaler men givetvis beror det på vilka åsikter man försöker få fram. Dina har nog lyckligtvis svårt att få genomslag ![]() Allvarligt talat? Är du seriös nu? Förstår du inte varför icke-statlig verksamhet existerar menar du...?
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-03 klockan 22:07 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Resten tänker jag inte svara på, för resten var bara personangrepp. Tråden har spårat ur i och med att du verkar bli förolämpad för att jag motargumenterar dig... Skriver du nåt mer tillbaka, tänker jag inte svara, jag tänker inte låtsas att vi har någon saklig diskussion. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
|
Citat:
Jämför tex då västvärlden (framför allt USA) lade press på afrikanska länder för att förbjuda kvinnlig omskärelse. 80-90 % av alla kvinnor i Egypten är omskurna och bruket har ett brett folkligt stöd. Helst vill man naturligtvis vinna över folkopinionen. Men anser man att lagändringen är så brådskande att den inte kan vänta, så för man förhandlingar bakom lykta dörrar. Jag skulle gissa att USA gjorde samma bedömning i fallet Sverige, eftersom säkert 80-90 % av vår befolkning laddar ner film och musik (illigalt) ibland. Vår regering i sin tur var förmodligen tacksam över diskretionen. Man måste inte få tillbaks något, för att vilja ge något. Ibland handlar det helt enkelt om att skapa rättvisa villkor. USA är en av Sveriges största handelspartner. Vi exporterar både varor och tjänster i stor skala till USA, där den amerikanska marknaden föder svenskt näringsliv. USA i sin tur har ett stort handelsunderskott och exporterar främst kultur (film, musik, mm) till Sverige. Amerikanerna betalar för det vi har att sälja, men vi tar det amerikanerna har att sälja till oss utan att betala. Detta i ett läge då det går väldigt bra för Sverige och väldigt dåligt för USA. Oavsett vilket, så kan man naturligtvis vara för (o)laglig fildelning, rösta på piratpartiet, eller värna om människors integritet på internet. De åsikterna ser jag inget fel i. Men jag gillar inte bilden som piratpartiet, mfl, ger av sina motståndare. Vår regering i sin tur har visserligen varit fega, men de har samtidigt haft ganska goda skäl till det. Att mörka någonting är knappast hedervärt, men det kan i vissa fall vara rationellt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
"Du verkar ha någon tvärskev uppfattning" "så är du verkligen ute och cyklar" "Dina åsikter har nog lyckligtvis svårt att få genomslag" Detta är nedsättande värderingar om min personliga uppfattning, inte sakliga argument. Punkt 1 saknar relevans. Jag skulle vilja tillägga att "det är där du visar hur barnslig du är" också är ett personangrepp. Det verkar som att du inte vet vad personangrepp är, eftersom du först säger att punkt 1-3 ej innehåller personangrepp och därefter själv går till personangrepp. Om du har sakliga argument får du gärna framlägga dessa. Senast redigerad av sbgm den 2011-01-04 klockan 18:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag tror inte att ens 80% av befolkningen i sverige har Internet så din siffra stämmer inte. Och om du räknar med hela världen så har inte 80% av befolkningen Internet. Fanns en undersökning 2008 som SCB gjorde som visade att 650 000 fildelade vilket inte ens är 10% av sveriges befolkning och skulle du t.om dubbla det så kommer du bara upp i 1,3 miljoner och det finns 9 miljoner i sverige så vad blir det i procent ? Kanske 14% av sveriges befolkning skulle ha fildelat olagligt nån gång och tar man i så säg 25% har fildelat olagligt någon gång. Senast redigerad av DistansData den 2011-03-01 klockan 18:12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
|
Hur många % har tillgång till internet i sverige?
Enligt den senaste undersökningen har 81% av alla svenska hushåll internetuppkoppling. 118100 önskar en fortsatt trevlig dag. http://spa.118100.se/internet+i+sverige/105564 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|