FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Är det nån som ahr en vettig siffra ? Piraterna påsåtr alltid att 80% skulle ha fildelat olagligt men jag tror att siffran inte är över 25% ens. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag formulerade mig som en klantskalle. 80-90 % av befolkningen kan rimligen inte vara illegala fildelare.
I de flesta familjer så sitter förmodligen inte mamma, pappa, barn och laddar ner film och musik tillsammans. Utan att ha någon källa på det, så skulle jag gissa på att den tonåriga sonen förmodligen är den som står för nedladdande i de flesta fall. CD-skivan eller filmen kan sedan alla som vill ta del av i hushållet. Själv så har jag inte satt min fot i en videobutik på flera år. Det är alltid någon i bekantskapskretsen som har dragit ner en bra rulle när det vankas filmkväll. När jag skulle köpa en musik-cd i julklapp till min pappa, så visade det sig att allt som fanns kvar i Täby Centrum (Sveriges största köpcentrum) var en hylla på 1x3 meter på Åhlens. Alla skivaffärer hade slagit igen och Åhlens avdelning med musik och film hade reducerats till en liten spillra. Så även om det bara är en liten del av befolkningen som aktivt laddar ner film och musik, så får det uppenbarligen stora konsekvenser. När man betänker att lejonparten av all populärkultur kommer från USA, så förstår man att de inte trivs med situationen när de ser en exportmarknad gå upp i rök. USA hade som sagt liknande problem med piratkopiering av märkesvaror från Asien förr. Det problemet lyckades man dock komma tillrätta med genom diverse politiska påtryckningar. Så du har säkert rätt när du gissar att inte ens 25 % av befolkningen fildelar. Men min poäng kvarstår oavsett hur hög eller låg den siffran egentligen är. Dumt av mig att dra till med en totalt orimlig siffra i mitt första inlägg dock. Edit: Jag vet att skivaffärernas död inte enbart beror på piratkopiering. Men den som vill ta den diskussionen får göra det utan mig. Jag har sagt mitt i den här tråden nu. Senast redigerad av Gustav den 2011-03-03 klockan 00:58 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Alla länder är beroende av att komma in i USA, väldigt få svenska stora företag skulle kunna operera i USA utan att tjänstemän/säljare/etc kommer in i USA. Det vore ju kul om EU ibland kunde gå ihop enat, men det är dom för rövknullare för att våga. EU s kulle kunna säga gemensamt till USA - Nä det här vill vi inte, och vi kommer dessutom att kräva visum för varenda amerikan som flyger till ett EU-land från och med i morgon - var det något mer ni ville? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En industri som drar in många sköna miljarder till delstater och usa i stort måste ju stoppas med alla medel. I Kina kopierar en kinesisk tillverkare volvo lastbilar/trucks - det betyder ju direkt att massor av arbetstillfällen försvinner i sverige (direkt, indirekt eller hypotetiskt) vilket gör att sverige måste försvara sig. Vad gör sverige då? Absolut ingenting.. Kina kan man hota med att svenska högskolor från och med nu inte kommer ta emot en enda kinesisk student. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-04 klockan 11:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Och Sverige (med gott sällskap) forsätter glatt att sälja eller ge bort sina få återstående industriella konkurrensfördelar i form av teknologi och know-how. Vi säljer oss alltför billigt, och i gengäld översvämmas vi av kinesiskt skräp. Något vi kommar att få ångra bittert inom en inte alltför avlägsen framtid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Där tror jag du har helt fel, det går bra för svenska företag. Att marknaden breddas och blir internationell är tvärtom positivt skulle jag vilja säga. Många svenskar pluggar i USA, det är inte konstigare än att kineser och indier pluggar här. Uppenbarligen har vi något att erbjuda, borde det inte sända omvända signaler mot vad du försöker få det att framstå som?
![]() |
Svara |
|
|