Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

USA ligger bakom Svensk nätfientlighet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-02, 20:56 #41
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Hur många % har tillgång till internet i sverige?

Enligt den senaste undersökningen har 81% av alla svenska hushåll internetuppkoppling. 118100 önskar en fortsatt trevlig dag.

http://spa.118100.se/internet+i+sverige/105564
Tack för det, alla 81% av befolkningen kan ju knappast ha fildelat olagligt

Är det nån som ahr en vettig siffra ? Piraterna påsåtr alltid att 80% skulle ha fildelat olagligt men jag tror att siffran inte är över 25% ens.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 00:54 #42
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag formulerade mig som en klantskalle. 80-90 % av befolkningen kan rimligen inte vara illegala fildelare.

I de flesta familjer så sitter förmodligen inte mamma, pappa, barn och laddar ner film och musik tillsammans. Utan att ha någon källa på det, så skulle jag gissa på att den tonåriga sonen förmodligen är den som står för nedladdande i de flesta fall. CD-skivan eller filmen kan sedan alla som vill ta del av i hushållet.

Själv så har jag inte satt min fot i en videobutik på flera år. Det är alltid någon i bekantskapskretsen som har dragit ner en bra rulle när det vankas filmkväll. När jag skulle köpa en musik-cd i julklapp till min pappa, så visade det sig att allt som fanns kvar i Täby Centrum (Sveriges största köpcentrum) var en hylla på 1x3 meter på Åhlens. Alla skivaffärer hade slagit igen och Åhlens avdelning med musik och film hade reducerats till en liten spillra.

Så även om det bara är en liten del av befolkningen som aktivt laddar ner film och musik, så får det uppenbarligen stora konsekvenser. När man betänker att lejonparten av all populärkultur kommer från USA, så förstår man att de inte trivs med situationen när de ser en exportmarknad gå upp i rök. USA hade som sagt liknande problem med piratkopiering av märkesvaror från Asien förr. Det problemet lyckades man dock komma tillrätta med genom diverse politiska påtryckningar.

Så du har säkert rätt när du gissar att inte ens 25 % av befolkningen fildelar. Men min poäng kvarstår oavsett hur hög eller låg den siffran egentligen är. Dumt av mig att dra till med en totalt orimlig siffra i mitt första inlägg dock.

Edit: Jag vet att skivaffärernas död inte enbart beror på piratkopiering. Men den som vill ta den diskussionen får göra det utan mig. Jag har sagt mitt i den här tråden nu.

Senast redigerad av Gustav den 2011-03-03 klockan 00:58
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 11:23 #43
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Känns som du har missat helt vad kritiken riktar in sig på. Att USA försöker påverka Sverige är inget konstigt. Vem har påstått det?
Kritiken gäller att det verkar vara så att Sveriges regering gör som USA säger utan att redovisa detta öppet och utan att det framgår vad vi får tillbaka (förutom att slippa bli svartlistade av USA). Dvs man för svenska folket/pressen/riksdagen bakom ljuset.
Det går ju inte att svara på konkret, frågan ska snarare ställas vad vi tappar om vi inte går med på detta. Hämnd är ju inte något vidare trevligt från världens enda stormakt. Vad som också framkommit i vårt "samarbete" vad gäller anti-terror är bland annat att visa waiver program kommer försvinner. Ganska troligt att så skulle kunna ske här också.

Alla länder är beroende av att komma in i USA, väldigt få svenska stora företag skulle kunna operera i USA utan att tjänstemän/säljare/etc kommer in i USA.

Det vore ju kul om EU ibland kunde gå ihop enat, men det är dom för rövknullare för att våga. EU s kulle kunna säga gemensamt till USA - Nä det här vill vi inte, och vi kommer dessutom att kräva visum för varenda amerikan som flyger till ett EU-land från och med i morgon - var det något mer ni ville?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 11:28 #44
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
USA hade som sagt liknande problem med piratkopiering av märkesvaror från Asien förr. Det problemet lyckades man dock komma tillrätta med genom diverse politiska påtryckningar.
Lite OT men inte tusa har USA fått bukt på pirat-märkeskläder. Jag gissar att 3 av 5 punkter på agendan när Obama träffade Kina häromveckan var 1.) Piratkopiering av kläder, 2.) Piratkopiering av film/musik 3.) Piratkopiering av resten av usa's alla företag..

En industri som drar in många sköna miljarder till delstater och usa i stort måste ju stoppas med alla medel. I Kina kopierar en kinesisk tillverkare volvo lastbilar/trucks - det betyder ju direkt att massor av arbetstillfällen försvinner i sverige (direkt, indirekt eller hypotetiskt) vilket gör att sverige måste försvara sig. Vad gör sverige då? Absolut ingenting..

Kina kan man hota med att svenska högskolor från och med nu inte kommer ta emot en enda kinesisk student.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 11:45 #45
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Det går ju inte att svara på konkret, frågan ska snarare ställas vad vi tappar om vi inte går med på detta. Hämnd är ju inte något vidare trevligt från världens enda stormakt. Vad som också framkommit i vårt "samarbete" vad gäller anti-terror är bland annat att visa waiver program kommer försvinner. Ganska troligt att så skulle kunna ske här också.
Självklart ska man inte ge efter för hot oavsett om det kommer från en stormakt. Man ska inte rätta sig efter enskilda länder, man ska rätta sig efter internationella överenskommelser, något som inte minst USA borde lära sig. De är nog inte världens enda stormakt särskilt länge till dock - Kina och Indien bör nog snart räknas dit. Ryssland har dessutom fortfarande betydligt större inflytande i många länder än vad USA har och dollarns tid som världsvaluta verkar snarare vara på väg mot sitt slut.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-04 klockan 11:52
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 22:40 #46
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Kina kan man hota med att svenska högskolor från och med nu inte kommer ta emot en enda kinesisk student.
Skål för det. Högskolor och universitet kryllar numera av kineser som kopierar och härmar allt de ser.

Och Sverige (med gott sällskap) forsätter glatt att sälja eller ge bort sina få återstående industriella konkurrensfördelar i form av teknologi och know-how.

Vi säljer oss alltför billigt, och i gengäld översvämmas vi av kinesiskt skräp.

Något vi kommar att få ångra bittert inom en inte alltför avlägsen framtid.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 22:53 #47
Supermoderator

Supermoderator

Där tror jag du har helt fel, det går bra för svenska företag. Att marknaden breddas och blir internationell är tvärtom positivt skulle jag vilja säga. Många svenskar pluggar i USA, det är inte konstigare än att kineser och indier pluggar här. Uppenbarligen har vi något att erbjuda, borde det inte sända omvända signaler mot vad du försöker få det att framstå som?

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017