Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mitt förtroende för binero från 100 till 0.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-06, 01:53 #151
NorBiz NorBiz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
NorBiz NorBiz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Vem kan hjälpa mig att konfigurera ett VPS konto så att min PrestaShop butik fungerar? Skicka PM!
NorBiz är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-06, 02:16 #152
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av NorBiz Visa inlägg
Vem kan hjälpa mig att konfigurera ett VPS konto så att min PrestaShop butik fungerar? Skicka PM!
du menar en egen vps server?
hos binero eller..
annars googla på att sätta upp "LAMP" om det är en linux vps.

prestashop bör funka på de flesta vanliga php+mysql varianter man kör som är up2date.
Dennis Holm är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-06, 03:29 #153
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av NorBiz Visa inlägg
En sak som man bör tänka på när man byter från webbhotell till VPS är att man får sköta all säkerhet själv, det får man ju annars "på köpet" när man kör ett webbhotell. så det är nog bra om du fixar någon som sköter servern och uppdaterar säkerhetsbuggar osv.
MRDJ är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-06, 13:05 #154
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Björklund - Jag har varit ute och föreläst om detta lite överallt under senaste året. Tex med CTOn på Microsoft senast på Internetdagarna. PA Consulting kom förra året med siffror som sa att i världen är 51% (hela världen) av it-cheferna positiva till molnet. I sverige är samma siffra 38%. Är du ute nog i stora bolag så märker du att det inte ens kommit i närheten att använda Amazon. Ett lysande undantag är TV4 som kört Amazon en längre tid. De hade valt svenskt om det fanns då de och andra kommer undan legala issues genom att hålla datan i Sverige.

Det är mycket annat dock. Kulturen spelar roll. Amerikanarna ser möjligheter - inte risker. När jag snackar med företag så blir det snabbt en riskanalys istället för möjligheterna. Även små andra kulturella skillnader som att jag som svensk gärna betalar lite mer i månaden - bara jag vet vad det kostar. Amerikanen tar det som är mest effektivt direkt (har själv bott 15 år i USA).

En tredje sak som är riktigt stor är att vi har drakar som inte vill ändra - och de har inte blivit tvingade som i USA. Logica och EDB har som affärsmodell att sälja hårdvara - det vill man inte ändra på - eller kan inte snabbt nog om man inte tvingas. I USA tvingades detta tidigt för Amazon är så dominant och det var lite gör eller försvinn. I Sverige använder vi inte Amazon eller andra sådana tjänster på samma sak vilket gör att bjässarna kör på i sitt maka tempo utan att pressas till förändring...

På tal om det - kan du nämna tre svenska aktörer som har en konkurrerande tjänst till EC2 där du kommer igång på 5 minuter? Då menar jag inte en Plesk VPS lösning utan vad som skulle anses vara äkta cloud computing med skalbarhet, affärsmodell och fullskaliga apin mm.

Utan konkurrens kommer bjässarna köra vidare... det behövs fler och den konkurrensen gynnar även alla andra driftsföretag - tror jag.
johan1234 är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-06, 13:10 #155
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Vad baserar du detta på?

Och vad baserar du detta på? Varför tror du Sverige är så långt efter? Vad kommer siffran 72% ifrån?
IDC kom med siffror under förra året där man tittade på hela SaaS marknaden och vem som levererar och vem som konsumerar. Där såg man att USA dominerade båda sidorna - men att just konsumtionen av generella molntjänster tar alltså amerikanarna 72% och resten av världen delar på den andra lilla delen.

Ytterligare ett tecken på att USA är låååångt före på båda leden. Ett vanligt förfarande idag i USA är att om it-avdelningen INTE levererar rätt tjänster till verksamheten så går verksamheten direkt till en Amazon eller liknande för att skaffa servrar eller tjänst. Man hoppar idag helt enkelt över sin egen IT-avdelning. Också en anledning varför det utvecklas snbbare där. It-avdelningarna tvingas från konkurrens skärpa sig och erbjuda det verksamheten önskar.
Oläst 2011-01-06, 13:23 #156
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Jag tror johan1234 försöker göra reklam för sina tjänster. Men det är kanske bara jag.
.
Du menar så som du startar trådar för FSdata under webbhotell för bättre exponering än under feedback när det är feedback du ber om? Nej - låt mig förklara Jonathan.

Jag är genuint intresserad av cloud computing och ser det som en ny basindustri för Sverige. Jag älskar Sverige (har varit utomlands så länge att det blivit en grej för mig) och anser detta är viktigt för oss som land och framtida framgång och bevarande av välfärd (låter töntigt men tror faktiskt det). Som del i det så evangeliserar jag generellt så mycket jag kan och ser det som stort problem att vi har så få leverantörer. Tror det är nyckeln till att tuta igång detta ordentligt. Kan det någonstans gynna City Network och City Cloud - ja det hoppas jag verkligen. Men jag ser helst att vi har 10 nya leverantörer som levererar det vi gör redan idag. Det skulle gynna marknaden och i slutänden även oss - men i grunden Sverige.

Lite synd att du som också är intresserad av detta drar det direkt till att en diskussion om någon man brinner för - och då kanske också jobbar inom - inte kan bli en givande diskussion utan istället smutskastning. Ta istället diskussionen - vet att du har mycket att ge dig och kan mycket om EC2. Ser fram emot fler givande diskussioner här om cloud computing och skulle gärna se ett eget forum om det här på WN.

Lycka till med FS data och era satsningar. Är övertygad om att dig på marknadssidan lär det hända grejer... Grattis Fredrik till den värvningen.

Och ja... Glesys ja... amen visst - de har en jättebra tjänst och den jag lyfter fram oftast då den har likheter med City Cloud. Jättebra och lycka till till Glenn och ligan där som är jättetrevliga och dessutom duktiga!

Är egenutvecklat bättre än att köpa in? Kanske? Vi har inte 50 man att lägga på utveckling så vi väljer att köpa "best of breed" och fokar på att integrera det och skapa bästa driftslösnigen. Glesys gör det säkert jättebra om de utvecklar det själva - men för oss fungerar detinte. Vi fokar på drift och tror på att köpa in de bästa av de bästa mjukvarorna för att skapa bästa driftstjänsten...

Lycka till Jonathan.
Oläst 2011-01-06, 13:51 #157
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
.... PA Consulting kom förra året med siffror som sa att i världen är 51% (hela världen) av it-cheferna positiva till molnet. I sverige är samma siffra 38%. Är du ute nog i stora bolag så märker du att det inte ens kommit i närheten att använda Amazon. Ett lysande undantag är TV4 som kört Amazon en längre tid....
Du tar för givet att molntjänster är bäst, och ju fler IT-chefer som gillar det, ju längre har man kommit i utvecklingen? Jag kan hålla med om att vissa fall är det bättre, men om jag t.ex skulle hantera känslig information skulle jag aldrig våga lägga den hos nån extern molnleverantör.
SimonP är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-06, 14:05 #158
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Du tar för givet att molntjänster är bäst, och ju fler IT-chefer som gillar det, ju längre har man kommit i utvecklingen? Jag kan hålla med om att vissa fall är det bättre, men om jag t.ex skulle hantera känslig information skulle jag aldrig våga lägga den hos nån extern molnleverantör.
Absolut, i många fall är det en urusel helhetslösning. Däremot kan det ju vara trevligt att spara egen serverkraft på exempelvis bilder om man har en mycket trafiktung sajt. Är det bara enklare, mindre trafikintensiva sajter utan särskilt känslig data så fungerar ju emellertid vad som.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-06 klockan 14:07
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-06, 14:31 #159
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg

Är egenutvecklat bättre än att köpa in? Kanske? Vi har inte 50 man att lägga på utveckling så vi väljer att köpa "best of breed" och fokar på att integrera det och skapa bästa driftslösnigen.
Och då valde ni att köpa in samma kontrollpanel som Binero?
JensS är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-06, 16:16 #160
Mario.D Mario.D är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Mario.D Mario.D är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av JensS Visa inlägg
Och då valde ni att köpa in samma kontrollpanel som Binero?
Och lika seg är den med, knappt användbar ju.
Mario.D är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017