Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konstruktiv feedback på webshop önskas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-13, 02:07 #11
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av jensplan Visa inlägg
Brev väldigt positivt förvånad när jag såg butiken, det brukar alltid vara så stela och tråkiga. Bra också med stora bilder och kul med interaktiviteten att man kan se om fler kollar på samma produkt -kan man chatta med varandra?

Men jag undrar över följande punkter:

1. Språket, ska det vara både engelska och svenska?
2. Tomma kategorier borde inte visas, ta bort dem automatiskt.
3. Högerspalten är väldigt mycket längre än innehållet, anpassa längden automatiskt med JavaScript?
4. Blog och newsletter i högersplaten kanske kan vara under samma rubrik eftersom de ändå inte visar någon content.
5. Invoice fee står under rubriken "CUSTOMERS WHO BOUGHT THIS PRODUCT ALSO BOUGHT"...
Man kan inte chatta med varandra. Jag antar att funktionen finns där för att locka till köp. Ex. den visar hur många som tittar på den, när den sist lades i korgen, när den sist köptes, etc.
1. Det skall vara 2 språk, men jag är lite inne på att bara börja med svenska.
2. Det kommer att läggas till produkter i kategorierna. Fler kategorier och produkter kommer att tillkomma. Jag är inte riktigt färdig än.
3. Ja det där är ett problem. Jag gav samma kritik till en annan shop med samma system som mig. Gillar inte att det blir tomma vita ytor. Det blir tomma ytor antingen i mitten eller ute i kolumnerna. Jag vet inte hur mycket det går att peta i utan att ändra i koden. Jag vill helst inte ändra i kod som påverkar uppgraderingar.
4. Ja jag har faktiskt varit lite tveksam om jag skulle ha dem där. Men samtidigt vill jag försöka lyfta fram dem.
5. Jag är medveten om denna. Invoice fee ligger som en produkt men skall vara avaktiverad. När jag testköpte och testade fakturamodulen så låg den som aktiv och syntes även som en produkt på sajten och den låg tom bland bästsäljarna....När jag avvaktiverade den så försvann den som produkt och från bästsäljarna men den ligger kvar på "andra har också köpt". Jag skall försöka få bort den därifrån. Om jag raderar testbeställningarna så borde den försvinna.

Tack för synpunkterna. Det uppskattas!
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-13, 02:11 #12
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Iggy Visa inlägg
Snygg logga! Även menyn var trevlig, men nästan lite dålig kontrast mellan bland annat tredje och fjärde alternativen. Kanske en omplacering skulle hjälpa?

Bakgrunden var ganska jobbig tycker jag, speciellt när man börjar scrolla. Skulle nog ha kört med enbart en av de röda färgerna som bakgrund.

Varukorgen och de andra ljusrosa elementen kanske borde göras mörkare - till samma färg som i menyn.

Siffran i början av alla sidors adresser kan uppfattas som lite förvirrande. Förstår att de är ID:n, men skulle det inte räcka med bara namnet på varje sida? Så länge som du kör en indexering på den kolumnen i databasen så går det i princip lika snabbt som med ID:n.
Ehandelssystemet använder ID:n. Jag skulle helst vara utan dem, men det är inget jag kommer att försöka ändra på såvida inte dom gör det. Jag håller med om kontrasten i menyn och även kontrasten mellan scrapbooking-kategorin och den rosa högerkolumnen. Dom ligger lite för nära varandra i färg. Vi har ändrat så gått det går. Angående omplacering så kändes det bäst att ha dem i den färgordning som vi har nu.

Tack för kritiken!
Oläst 2010-11-13, 02:21 #13
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Martin™ Visa inlägg
Det står "Smyckesdelar" även på den amerikanska sidan, loggan står också på svenska. Sen tycker jag valutan borde ändras automatiskt vid språkäändring. Det går inte att beställa saker om de inte finns på lager, ska det vara så? Annars fanns det inte mycket att klaga på, vilket system bygger webshoppen på?
Då verkar det som att språket har ändrats tillbaka. Det har stått på Engelska i kategorin. Tack för att du påpekar det. Jag har haft lite problem med att en del av språket ändras vid filändringar. Sloganen har jag inte översatt men skall kolla om det går att fixa. Tack för att du ligger på. Jag behöver en push ibland. Även bilderna under ´varför handla hos pysslorama´ är endast på svenska vilket såklart inte ser bra ut.

Det skall inte gå att beställa sådant som inte finns i lager. Vad jag däremot planerar att lägga till inom kort är möjligheten att bli informerad när vi får hem en produkt.

Språk och valuta fungerar kanske bara för vissa länder. I eurområdet har du många språk men en valuta. Men för Sverige borde det bara gå att se priser i SEK, men så är inte fallet. Systemet kan i alla fall ställa in vilka valutor och vilka länder som betalmetoderna kan användas för vilket jag gillar.

Webshoppen bygger på prestashop.

Tack för synpunkterna!
Oläst 2010-11-17, 23:21 #14
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Medlem

Jag är en tjej, som för övrigt älskar papper/scrappbooking/pyssel och design så jag får står för kommentar av den kvinnliga besökaren

Som många har redan kommenterade är den en tilltalande shop. Verkligen! Genomarbetad och bra.
Kanske lite för mycket rosa och färgad för min del, då många av era produkter är redan färgglada och försvinner lite bland alla andra färgerna på sajten. Jag hade kanske hade vald 1-2 färger (förutm vitt o svart/grått) och gjort de lite klarare. Många av era färger är lite nertonade och lite för mycket jordnära för min smak (ja jag gillar klara nyanser .

Sedan kan jag tycka att tex knappen Lägg i varukorg är alldeles för stor och stör än stimulerar till köp.
Och minska white space mellan produktbeskring och pris/knapp på product-list.tlp sidan. Så att man ser att texten och priset/knappen hör ihop.

Så slutkommenataren från mig är: snygg shop men kanske ta bort några färger och satsa på ett par klarare kulörer så att era varor får mer utrymme och syns bättre. Eventuellt minska lite fonten och se över white space här och där.

Sedan har jag två frågor. Tack för svar på förhand!

Hur gick du till väga för att bädda in wordpress installationen inom prestashop. Har letat lösningar på det innan men hittade inga bra tips på det, skulle du kunna dela med dig dina?

Ser att du kör one-page-checkout. Vilken modul kör du? Funderar på skaffa en sådan till mitt lilla hobbyprojekt men vet inte vilken som är bra. Man kan ju inte testa grejer, då alla moduler till presta kostar pengar Hostar du shoppen själv eller leaser du den nånstans?
UnikGrafik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-17, 23:28 #15
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Jag vill påstå att jag såg en identisk design (ev. med andra färger) här om dagen. Är jag vilse då?

För att vara lite konstruktiv vill jag i alla fall säga att jag hade tagit bort Inner Glow på meny-hovringen!
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-17, 23:29 #16
Medlem

Medlem

Kom på en sak. Ang omskrivning av URL till kategorier/CMS i prestashop så hittade jag denna artikel. Kanske värt att testa

"How to Remove CMS ID from URL of PrestaShop version 1.2.5"
http://www.openscriptsolution.com/20...version-1-2-5/

Lycka till, hör gärna av dig om du gick bra med det!
Oläst 2010-11-18, 02:59 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av UnikGrafik Visa inlägg
Jag är en tjej, som för övrigt älskar papper/scrappbooking/pyssel och design så jag får står för kommentar av den kvinnliga besökaren

Som många har redan kommenterade är den en tilltalande shop. Verkligen! Genomarbetad och bra.
Kanske lite för mycket rosa och färgad för min del, då många av era produkter är redan färgglada och försvinner lite bland alla andra färgerna på sajten. Jag hade kanske hade vald 1-2 färger (förutm vitt o svart/grått) och gjort de lite klarare. Många av era färger är lite nertonade och lite för mycket jordnära för min smak (ja jag gillar klara nyanser.

Sedan kan jag tycka att tex knappen Lägg i varukorg är alldeles för stor och stör än stimulerar till köp.
Och minska white space mellan produktbeskring och pris/knapp på product-list.tlp sidan. Så att man ser att texten och priset/knappen hör ihop.

Så slutkommenataren från mig är: snygg shop men kanske ta bort några färger och satsa på ett par klarare kulörer så att era varor får mer utrymme och syns bättre. Eventuellt minska lite fonten och se över white space här och där.

Sedan har jag två frågor. Tack för svar på förhand!

Hur gick du till väga för att bädda in wordpress installationen inom prestashop. Har letat lösningar på det innan men hittade inga bra tips på det, skulle du kunna dela med dig dina?

Ser att du kör one-page-checkout. Vilken modul kör du? Funderar på skaffa en sådan till mitt lilla hobbyprojekt men vet inte vilken som är bra. Man kan ju inte testa grejer, då alla moduler till presta kostar pengar Hostar du shoppen själv eller leaser du den nånstans?
Jag kan hålla med om att det är mycket rosa. Min idé var att ha kategorifärgerna och sedan relativt stilrent, men min lilla fokusgrupp föredrog den rosa varianten...Dom blev mer shoppingsugna helt enkelt. Själv upplever jag att det är lite för mycket som händer på första sidan med alla färger, men produktsidorna tycker jag fungerar bättre.

White space på product-tpl list är något som jag/vi petar på. Det är lite problem att få knapparna att ligga i jämnhöjd. På vissa ställen kan jag lägga till lite mer produktbeskrivning så minskar white space.

Ang länken till omskrivning av URL till kategorier/CMS så kör jag inte med den versionen av presta så jag vågar inte testa.. Sen verkar tyvärr många av omskrivningsmodulerna peta i core-filerna vilket gör uppgraderingarna besvärligare.

Jag har denna för onepagecheckout: http://www.canin.sk/prestashop/
Om du hostar din shop hos prestaworks så får du ovanstående modul installerat gratis, detta förutsatt att du är ny kund eller signar upp för ett nytt paket hos dem. Annars kan du köpa det av dem till ett högt pris, alt. köpa från utvecklaren själv till ett lägre pris.

För wordpress-inbäddningen så kör jag med en som finns här http://prestashop.joelgaujard.info/
Dock har jag lite problem att få dit footern från shoppen.

Tack för input!
Oläst 2010-11-18, 03:01 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll Visa inlägg
Jag vill påstå att jag såg en identisk design (ev. med andra färger) här om dagen. Är jag vilse då?

För att vara lite konstruktiv vill jag i alla fall säga att jag hade tagit bort Inner Glow på meny-hovringen!
Jag hoppas att du är vilse då. Det var en som ville köpa temat, men det är inte till salu. Men det hindrar ju ingen från att kopiera. Kan du inte ta reda på adressen?
Oläst 2010-11-18, 03:07 #19
Medlem

Medlem

Tusen tack för presta modul tips! Har fortfarande svårt att välja mig att jämfört tex med WordPress så är dessa moduler inte så många, inte så jättebra och dessutom rätt så dyra... well i alla fall prestashop verkar vara bra shop, gratis.

för övrigt såg i kommentarerna att någon har klagat att din shop är lite seg, det märker jag med min som är fortfarande på en dev subdomän... hostad hos Binero.

Funderar om det är Binero cluster eller Prestashop eller nån modul som segar till. Några tips?

p.s. det är viktigaste om din målgrupp gillar färgerna och designen det är de skall köpa och lockas. Så kör på, sen inget som hindrar att man förändrar fräschar upp tema lite då och då om ens kunder börjar trötta på den
Oläst 2010-11-18, 03:09 #20
Medlem

Medlem

Alltså denna onepagecheckou modulen är den som Prestaworks använder i sina shoppar? http://www.canin.sk/prestashop/ som man kan köpa ut direkt från utecklaren... eller?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017