Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-15, 15:16 #271
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av spock Visa inlägg
Deras partisekreterare Björn Söder är i allra högsta grad emot HBT-människor, han har några galna uttalanden på sitt track record. Det är väl problemet med partiet, många av deras representanter har väldigt tveksamma åsikter. Sen putsas det till i den officiella partilinjen.
Sverigedemokraterna som parti har dock klart och tydligt slagit fast vid att HBT-människor inte ska nedvärderas sedan kan man tycka vad man vill om Björn Söders uttalanden.

Citat:
Deras politik har väldigt stora brister ekonomiskt också, de beräknade besparingarna på att minska invandringen överdrivs kraftigt. Magnus Betner skriver bra och underhållande om ämnet: http://www.magnusbetner.com/2010/06/...raterna-del-5/
Jag har tyvärr inte tid att gå igenom Betnérs inlägg i detalj, några saker jag reagerade på bara:

1. Tittar man på statistik från Brottsförebyggande Rådet så kan man snabbt konstatera att invandrarna står för betydligt mer än 25% av brottsligheten. Inom vissa typer av brottslighet så har de en överrepresentation på uppemot 5-6 ggr.

2. I slutet av inlägget får Magnus det att låta som att vi måste välja mellan att antingen behålla alla invandrare eller sparka ut dem alla. Det finns absolut ingenting som hindrar oss från att utvisa de invandrare som begår brott och inte sköter sig och samtidigt behålla de invandrare som arbetar och gör rätt för sig (t.ex. de 72 000 utrikesfödda företagarna som han nämner) - och det är precis det som Sverigedemokraternas invandringspolitik går ut på!

Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
Fast det finns faktiskt en grupp som är solklar etta för nästan alla brott - Män. Jag säger inte att män ska förbjudas, jag känner många trevliga män som inte våldtar. Det har dock blivit ett problem i samhället som jag inte tror kan lösas på något annat sätt än att vi tvångsaborterar alla manliga foster så att det inte födds fler män och att vi försöker utbilda de vi redan har här i vår kultur.

Ironi går ju fram dåligt på nätet men jag hoppas du i alla fall börjar fundera på hur vettigt det är att bunta ihop folk i grupper beroende på deras kön, härkomst eller religion. Det blir så fel vilket jag tycker skämtet ovan belyser.

Edit: Jag tycker den här sidan har en ganska bra utläggning om brottsstatistik och invandrare:
http://www.zaramis.nu/blog/2008/02/1...och-etnicitet/
Svenska män som begår brott kan vi inte göra mycket mer åt än att sätta dem bakom lås och bom. I fallet med kriminella invandrare så har vi dock möjligheten att utvisa dem.
simals är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 15:58 #272
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Svenska män som begår brott kan vi inte göra mycket mer åt än att sätta dem bakom lås och bom. I fallet med kriminella invandrare så har vi dock möjligheten att utvisa dem.
Så i krigsdrabbade regioner tycker du att omvärlden ska verka för en ökad andel kriminella? Det verkar otroligt korkat i mina ögon. Det kan emellertid vara ett bra sätt att främja terrorism ifall ni nu är ute efter det.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-15 klockan 16:18
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 16:24 #273
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Så i krigsdrabbade regioner tycker du att omvärlden ska verka för en ökad andel kriminella? Det verkar otroligt korkat i mina ögon.
Här måste jag hålla med Simals. Varför ska Sverige vara ett rehabiliteringsläger för kriminella. Visst kan man vara generös och inte utvisa för snatteri och andra småbrott, men varför ska vi låta en grov brottsling få vara kvar i landet efter avtjänat straff. Straffet som så fint ska vara en rehabilitering till det samhälle han inte känner igen sig i. Han (/hon) har bränt sin chans helt enkelt.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 16:35 #274
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Här måste jag hålla med Simals. Varför ska Sverige vara ett rehabiliteringsläger för kriminella. Visst kan man vara generös och inte utvisa för snatteri och andra småbrott, men varför ska vi låta en grov brottsling få vara kvar i landet efter avtjänat straff. Straffet som så fint ska vara en rehabilitering till det samhälle han inte känner igen sig i. Han (/hon) har bränt sin chans helt enkelt.
Nu är Sverige inte, har aldrig varit och kommer aldrig heller att vara "ett rehabiliteringsläger för kriminella". Det går inte att skilja Sverige från övriga länder då det här är en global fråga. Skulle man bete sig på det viset du och andra föreslår så får det sådana effekter. Det är således ett fullkomligt vansinnigt förslag om det skulle tillämpas generellt. Det finns ingen möjlighet att bedriva en vettig utrikespolitik med en sådan inställning. Man måste se de här frågorna ur ett globalt perspektiv. Lär av FN. När de väl blivit svenska medborgare så måste de givetvis ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra svenskar och då kan man inte utvisa dem. Visst kan man utvisa de som begått riktigt grova brott innan dess men det gör man också redan nu.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-15 klockan 17:41
Oläst 2010-09-15, 17:59 #275
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Så ditt förslag är alltså att vi ska strunta i att hjälpa människor från krigsdrabbade områden eftersom det är större risk att de mår psykiskt dåligt och hamnar i bidragsträsket än vanliga skötsamma svenskar? Vakna upp och lukta på verkligheten, pojk.
Om vi ska lukta på verkligheten kan vi enkelt konstatera att de flesta invandrare inte är flyktingar, utan att andelen flyktingar är mindre än 10 %.

Vi räddar knappast världen genom att ha ett system där nya lyckosökande invandrare varje år leds till samma fattiga förorter där de låses fast i utanförskap och arbetslöshet. Det finns ingen som tjänar på det, speciellt inte flyktingar eftersom det leder till att nya flyktingar inte kan tas emot.

Citat:
Med din (bristande) logik så skulle jag rösta på Gudrun eftersom inga andra tar kvinnomisshandeln på allvar då det är väldigt många kvinnor som far illa. Samtliga etablerade partier vill självfallet både minska arbetslöshet, kvinnomisshandel och all annan brottslighet.
Även om alla partier säger sig vilja alla väl tar ändå FI könsskillnader på större allvar än de etablerade partier, på samma sätt som SD tar invandringsfrågorna på större allvar. Deras lösningar kanske inte är de bästa, men de har i alla fall ett ärligt fokus.

Citat:
För att vända på steken så kan jag säga att jag träffat fler helsvenska ungdomar än invandrare som öppet säger att de hellre lever på bidrag än "tar ett skitjobb".
You just blew my mind.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 18:11 #276
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Citat:
Hur många invandrare tror du tycker det är okej att kasta sten mot ambulanser? Rasism eller oförstånd, det är väl bara att välja. De kommer väl ofta hand i hand. I mina ögon är SD-folket precis lika stora problembarn som stenkastarna och man behöver göra någonting åt bägge två.

SD anser att invandrarna ska "ta till sig majoritetskulturen och assimileras i det svenska samhället". Jag vill varken sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan, ta på mig folkdräkt, käka julbord, gå i kyrkan eller dricka brännvin till midsommar. På en religiös skala skulle jag nog också betrakta mig mer som buddhist än kristen men jag är inte det minsta religiös. Då är jag uppenbarligen inte svensk och bör lämna landet enligt er skeva logik.
Människor som du får folk till att bli rasister.
Du sitter och kallar mig för rasist och att jag har oförstånd för att jag vill rösta på ett parti som jag tror på när det gäller invandrare.

Jag är svensk, jag är född svensk och med det innebär det alla traditioner som vi har, fina sådana. Jag vill sjunga nationalsången, jag vill ha midsommar etc..

För mig är du en totalt inkompetent människa som kan sitta och spy galla över folk som vill något med sitt kära land. Jag har inget emot invandrade som sköter sig, har ett jobb och kan språket eller vill lära sig det.

Kanske dax för dig att sätta dig på bönemattan och invänta alladin och den flygande mattan om du nu inte vill behålla de svenska traditionerna.. Att föra en diskussion med dig är helt totalt ointressant för mig när du slänger ur dig en massa skit.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 18:32 #277
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se Visa inlägg
Människor som du får folk till att bli rasister.
Du sitter och kallar mig för rasist och att jag har oförstånd för att jag vill rösta på ett parti som jag tror på när det gäller invandrare.

Jag är svensk, jag är född svensk och med det innebär det alla traditioner som vi har, fina sådana. Jag vill sjunga nationalsången, jag vill ha midsommar etc..

För mig är du en totalt inkompetent människa som kan sitta och spy galla över folk som vill något med sitt kära land. Jag har inget emot invandrade som sköter sig, har ett jobb och kan språket eller vill lära sig det.

Kanske dax för dig att sätta dig på bönemattan och invänta alladin och den flygande mattan om du nu inte vill behålla de svenska traditionerna.. Att föra en diskussion med dig är helt totalt ointressant för mig när du slänger ur dig en massa skit.
Jag är precis lika svensk som du själv, åtminstone 8-9 generationer tillbaka. Jag ser mig däremot som människa primärt och svensk sekundärt. Du får sjunga nationalsången och dansa kring stången precis hur mycket du vill, bara jag slipper vara med. Är det något som tyder på inkompetens så är det ditt inlägg. Jag bryr mig inte det minsta om folk är buddhister, kristna eller muslimer men det verkar uppenbarligen spela en stor roll för dig. Jag vill också att Sverige ska fortsätta vara ett fint land men det blir det inte om SD får något att säga till om vlket väl ditt bönematte-uttalande säger allt om...

Provocerar man lite så visar sig den sanna skepnaden

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-15 klockan 19:39
Oläst 2010-09-15, 18:38 #278
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Deras partisekreterare Björn Söder är i allra högsta grad emot HBT-människor, han har några galna uttalanden på sitt track record. Det är väl problemet med partiet, många av deras representanter har väldigt tveksamma åsikter. Sen putsas det till i den officiella partilinjen.
Det är nog större andel av KD's anhängare som är emot HBT-personer.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 18:47 #279
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Santos Visa inlägg
Om vi ska lukta på verkligheten kan vi enkelt konstatera att de flesta invandrare inte är flyktingar, utan att andelen flyktingar är mindre än 10 %.
Det vore mer intressant för diskussionen att se om brottsstatistiken skiljer sig däremellan men jag tror inte det finns någon sådan? För att siffrorna ska vara relevanta för diskussionen vi fört så får du dock även räkna in större delen av de som faller under "synnerligen ömmande skäl" (f.d. humanitära skäl) och då är vi uppe i 30%. Sedan gäller den där statistiken för nästan 30 års tid och det är inte alls säkert det ser likadant ut idag som 1980. Det gjordes en undersökning vid Linköpings universitet förra året som tydligt visar att invandrare generellt sett lider av psykisk ohälsa i högre grad än svenskar och då ligger Sverige ändå inte särskilt bra till på det området. Det är knappast en slump.

Citat:
Vi räddar knappast världen genom att ha ett system där nya lyckosökande invandrare varje år leds till samma fattiga förorter där de låses fast i utanförskap och arbetslöshet. Det finns ingen som tjänar på det, speciellt inte flyktingar eftersom det leder till att nya flyktingar inte kan tas emot.
Det där är ett problem som inte är särskilt lättlöst. Kommer man hit utan jobb och inte kan språket så blir det lätt så till att börja med. Man bor gärna nära sådana man har mer gemensamt med, precis likadant som svenskarna gjorde när de emigrerade för 100-150 år sedan, bara att samhället ser helt annorlunda ut idag. Det enda vettiga man kan göra i nuläget är dels att förändra förorterna och dels försöka få fler i arbete och där görs en hel del redan nu. Det handlar dock som alltid om resurser.

Citat:
Även om alla partier säger sig vilja alla väl tar ändå FI könsskillnader på större allvar än de etablerade partier, på samma sätt som SD tar invandringsfrågorna på större allvar. Deras lösningar kanske inte är de bästa, men de har i alla fall ett ärligt fokus.
Nja, tycker nog inte alls de har monopol i frågan. Både sossarna och moderaterna har talat om kvotering i olika sammanhang vilket jag anser vara precis lika absurt som SD:s politik bara att den är riktad åt ett annat håll.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-15 klockan 19:06
Oläst 2010-09-15, 19:06 #280
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Nu är Sverige inte, har aldrig varit och kommer aldrig heller att vara "ett rehabiliteringsläger för kriminella". Det går inte att skilja Sverige från övriga länder då det här är en global fråga. Skulle man bete sig på det viset du och andra föreslår så får det sådana effekter. Det är således ett fullkomligt vansinnigt förslag om det skulle tillämpas generellt. Det finns ingen möjlighet att bedriva en vettig utrikespolitik med en sådan inställning. Man måste se de här frågorna ur ett globalt perspektiv. Lär av FN. När de väl blivit svenska medborgare så måste de givetvis ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra svenskar och då kan man inte utvisa dem. Visst kan man utvisa de som begått riktigt grova brott innan dess men det gör man också redan nu.
Var det inte personer som inte hade svenskt medborgarskap vi diskuterade nu? I så fall missuppfattade jag det hela. Har en invandrare blivit svensk medborgare så får Sverige helt enkelt "stå sitt kast" och behandla denna person som vilken annan svensk som helst. D.v.s. ingen utvisning.

Det finns dessutom länder som inte tillåter dubbla medborgarskap och då skulle det innebära att den invandrare som fått ett svenskt medborgarskap står där utan sitt gamla. Till vilket land ska man då skicka denna person, och vem säger att det gamla hemlandet måste ta emot honom?

Ber om ursäkt för missförståndet tart, jag är helt med på din linje här.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017