Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tipsa om ditt bästa gerillamarknadsföringsknep!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-26, 22:11 #1
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar

Reg.datum: Apr 2007
Var det inte något godisföretag som gjorde det där med sadelöverdagen? Man fick något smakprov och ett sadelöverdrag.

Vill minnas att något företag gjorde det i Uppsala i alla fall. Ser fortfarande cyklar med dom sadelöverdragen.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 00:06 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
Var det inte något godisföretag som gjorde det där med sadelöverdagen? Man fick något smakprov och ett sadelöverdrag.

Vill minnas att något företag gjorde det i Uppsala i alla fall. Ser fortfarande cyklar med dom sadelöverdragen.
Det görs nog lite då och då. Här i Helsingborg har jag iaf sett både tidningen City och kommunen använda sådana.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 01:34 #3
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Malaco och MediaMarkt har gjort det med sadelöverdragen i Lund lite då och då.

En grej jag har testat, som kanske inte är jätteball, men som funkade, var att köpa "asfaltsklistermärken". Sitter otroligt hårt på stenplattor, och är i vinyl, så dom håller för i princip allt. En satt kvar i sex månader innan till slut snön och plogen kom.

Köpa halvschyssta plånböcker fyllda med visitkort som man kan kasta lite här och var i staden man bor är ett rätt bra tips också. Alla plockar väl upp en plånbok, eller?
Oläst 2010-08-27, 08:42 #4
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

@alex det där med plånboken var riktigt klockren. Extremt bra tips.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 09:13 #5
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Här är en klassiker i gerillamarknadsföringssammanhang.

Läste om någon som tryckte upp och placerade ut isskrapor på bilar tidigt på morgonen när första frosten kom. Trevlig grej som alla gillar, och man inte kan få för många av. Tror alla lägger in skrapan i bilden, och sen när dom tar fram skrapan och använder den, så nöts domännamnet in om och om igen. Och igen.
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-01, 15:09 #6
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion Visa inlägg
Här är en klassiker i gerillamarknadsföringssammanhang.

Läste om någon som tryckte upp och placerade ut isskrapor på bilar tidigt på morgonen när första frosten kom. Trevlig grej som alla gillar, och man inte kan få för många av. Tror alla lägger in skrapan i bilden, och sen när dom tar fram skrapan och använder den, så nöts domännamnet in om och om igen. Och igen.
Råkat ut för detta själv, var Eberspächer som gjorde det då.. Eller ja, troligen en återförsäljare Rolig reklam var det iaf och isskrapan ligger i bilen än.

Budskapet för deras del var ju dock klockrent: "Med en eberspächer skulle du inte behövt den här!"

Om någon inte känner till dom så tillverkar dom bränsledrivna fordonsvärmare.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-01, 15:22 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Råkat ut för detta själv, var Eberspächer som gjorde det då.. Eller ja, troligen en återförsäljare Rolig reklam var det iaf och isskrapan ligger i bilen än.

Budskapet för deras del var ju dock klockrent: "Med en eberspächer skulle du inte behövt den här!"

Om någon inte känner till dom så tillverkar dom bränsledrivna fordonsvärmare.
vi tänkte köra något i stil med, "Just nu är det 28+ och sol i Kapstaden. Läs mer på www.hemsidan-som-vi-har.se"

jag tror att isskrapor funkar riktigt bra, för det är just som du säger. Man lägger den i bilen sen ligger den där tills den förstörs och det är ju inte första taget.
Oläst 2010-09-01, 20:06 #8
MikaelBs avatar
Medlem

Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av spajk Visa inlägg
vi tänkte köra något i stil med, "Just nu är det 28+ och sol i Kapstaden. Läs mer på www.hemsidan-som-vi-har.se"

jag tror att isskrapor funkar riktigt bra, för det är just som du säger. Man lägger den i bilen sen ligger den där tills den förstörs och det är ju inte första taget.
För att en sådan sak ska fungera på i alla fall mig så krävs det nog lite mer. Tex "Visste ni att vi säljer billigare resor till värmen än dom flesta andra?" eller något annat i den stilen.

Sticka ut är viktigt i ett sådant läge tror jag, eftersom person knappast kommer ta med sig isskrapan in till skrivbordet och kollar för att han/hon ändå sitter vid en dator... Resesidor och försäljare är ju hela internet fullt av iaf Annars tror jag att idéen att sälja solresor genom att påtala det för en som skrapar rutor fungerar, men att person väljer just er tror jag inte är säkert om ni inte också sticker ut.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-02, 10:53 #9
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
För att en sådan sak ska fungera på i alla fall mig så krävs det nog lite mer. Tex "Visste ni att vi säljer billigare resor till värmen än dom flesta andra?" eller något annat i den stilen.

Sticka ut är viktigt i ett sådant läge tror jag, eftersom person knappast kommer ta med sig isskrapan in till skrivbordet och kollar för att han/hon ändå sitter vid en dator... Resesidor och försäljare är ju hela internet fullt av iaf Annars tror jag att idéen att sälja solresor genom att påtala det för en som skrapar rutor fungerar, men att person väljer just er tror jag inte är säkert om ni inte också sticker ut.
Några sätt att komma runt det är ju att pusha för en mobilanpassad hemsida, med QR-code att scanna. Eller "Skicka ett sms till xxxx och få ett personligt erbjudande". Båda sakerna hjälper till att driva action just där i bilen. Man kanske ändå behöver sitta där och vänta på att imman på insidan ska fläktas bort eller så.

Sen, beroende på hur starkt varumärke och vilken marknadsandel man har, gör det kanske ingenting om en del av marknadsföringen "spiller över" på andra aktörer.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 10:50 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

vi har en plan att köra gratulationskort med presentkort till random valda personer. Tanken är att få ut vårt företagsnamn. "Vi älskar födelsedagar och tycker att alla som fyller år borde få något extra, så vad sägs om ett presentkort på 1000 pickadoller för att hjälpa er att få en helt oförglömlig resa till den vildaste savannen i LAND! Välkommen in till oss på Drottninggatan 40 eller kolla över våra resor på www.domänen.se"

En annan tanke är att bygga en låda som ser ut som en djurtransport för afrikanska djur, lite lufthål osv. Sätta den på den populäraste platsen i staden. På lådan kör man logotypen, "Varning: Livsfarlig leopard" "Mata ej djuret". Kör en bergsprängare med inspelade leopardläten som man aktiverar med fjärrkontroll. Så fort någon går förbi så kan man trycka play och då ser folket lådan och logon.
Sen filmar man folket som går förbi och sprider filmen på youtube. Som sprider vidare alá viral marknadsföring.

Två tankar som vi leker med...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017