Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skatteverket synar populära bloggare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-11, 08:32 #31
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Om en bloggare får ett gratis provexemplar som recenseras, skulle skatteverket då se olika på om det är en reklamfri blogg, eller om det finns reklamintäkter som bloggaren skattar för?

Om man ser det så här istället... Om en bloggare som driver bloggen i bolagsform (hemifrån, och givetvis skattar för reklamintäkter) köper in en produkt för att skriva en recension, får han/hon då dra kostnaden och momsen på firman? Eller måste produkten betalas privat (alternativt förmånsbeskattas)? Det kan ju hända att bloggaren tycker att det är kul att läsa boken eller vad det nu är. :| Det kan ju till och med hända att läsningen sker under tider när Svensson inte är på kontoret....

Och för att dra det vidare lite ytterligare... Om en person tycker om sitt jobb, ska han/hon då förmånsbeskattas för förmånen att få jobba? Det nöjet är väl värt kanske 50 kr/tim (om man jämför med vad biobesök och datorspel kostar). En företagare kanske till och med jobbar 12-14 timmar om dagen, och tycker att det är kul; det blir ett förmånsvärde på 600-700 kr/dag.

(Jag hoppas att ingen missar ironin, men det kanske ligger för nära verkligheten...)
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-12, 00:24 #32
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Grundfrågan är väl dock om det är en gåva när man får ett presentkort på 2500:- som tack för att man skrivit positivt om en produkt. Eller om det är ersättning (=lön).

Skulle det räknas som ersättning blir ju även avsändaren skyldig att betala sociala avgifter. Det har funnits flera diskussioner här på WN om folk som vill ersätta personer på tex forum eller reward-sajter, och alla gånger har svaret blivit att det räknas som lön. Men nu är det helt plötsligt en helt annan sak, för att det handlar om bloggare?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-12, 07:29 #33
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Grundfrågan är väl dock om det är en gåva när man får ett presentkort på 2500:- som tack för att man skrivit positivt om en produkt. Eller om det är ersättning (=lön).

Skulle det räknas som ersättning blir ju även avsändaren skyldig att betala sociala avgifter. Det har funnits flera diskussioner här på WN om folk som vill ersätta personer på tex forum eller reward-sajter, och alla gånger har svaret blivit att det räknas som lön. Men nu är det helt plötsligt en helt annan sak, för att det handlar om bloggare?
Det är väl inte grundfrågan eller har jag missat något? Det som det pratas om är att företagen skickar ut gåvor och prov etc innan bloggaren skriver något. Något som jag tycker är provexemplar av en vara och inte ska beskattas på något sätt.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-12, 08:48 #34
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av rstvideo Visa inlägg
Så när kända bloggare sitter och poserar på bilder med presentkort dom fått från gratisbio på 2500 kronor så ska det inte skattas?

Jo, det skall självklart beskattas, men just i det fallet är jag tämligen säker på att Gratisbio ser till att betala in de sociala avgifterna för alla bloggare som är privatpersoner som får betalt i presentkort för tusentals kronor. Allt annat vore ju brottsligt. Eller hur?
Oläst 2010-04-12, 09:03 #35
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av rstvideo Visa inlägg
Så när kända bloggare sitter och poserar på bilder med presentkort dom fått från gratisbio på 2500 kronor så ska det inte skattas?
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jo, det skall självklart beskattas, men just i det fallet är jag tämligen säker på att Gratisbio ser till att betala in de sociala avgifterna för alla bloggare som är privatpersoner som får betalt i presentkort för tusentals kronor. Allt annat vore ju brottsligt. Eller hur?
Nu har jag inte sett denna bild men det är väl som kändisarna som får gå på premiärer utan att bli förmånsbeskattade. Skillnaden är att nu får "kändisarna" välja vilken film de ska se?

Sen tycker jag att det är ok att skattmyndigheten granskar detta så det blir klara regler för vad som gäller.
Oläst 2010-04-12, 11:41 #36
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Jag är ärligt talet inte säker på vad grundfrågan är! Men det vore ju bra om det granskades och att det faktiskt kom riktlinjer för hur det ska hanteras.

En del är väl just de här presentkorten och varorna som kan anses vara ersättning för utfört arbete. Här spelar det ju stor roll om personen som mottar det gör det som privatperson eller genom ett bolag. Både för avsändaren och mottagaren.

En annan del kan nog vara varor som de får för att testa. Så länge recenserandet sker på uppdrag av (ditt) bolag och inte används privat är det inga konstigheter, enligt min uppfattning.

Men om du får produkter som du använder privat och skriver om, är jag inte så säker på hur det borde vara. Klart är att om man använder dem privat (jag antar att Kissie använder sina bindor privat) så hamnar man i en gråzon.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-12, 12:05 #37
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Ingen som har koll på vad som gäller rörande ägaren till och värdet av produkten? Ifall det är olagligt att sälja produkten så måste väl ändå värdet av densamma räknas till 0 kr?
Oläst 2010-04-12, 12:17 #38
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ingen som har koll på vad som gäller rörande ägaren till och värdet av produkten? Ifall det är olagligt att sälja produkten så måste väl ändå värdet av densamma räknas till 0 kr?
Nja, så enkelt är det nog inte. Handlar mer om nyttjande och förmånsbeskattning. Om ett företag äger en bil som du inte kan sälja men du kan nyttja den som den vore din egna bil så blir det förmånsbeskattning.
Oläst 2010-04-12, 12:28 #39
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Nja, så enkelt är det nog inte. Handlar mer om nyttjande och förmånsbeskattning. Om ett företag äger en bil som du inte kan sälja men du kan nyttja den som den vore din egna bil så blir det förmånsbeskattning.
Det har du iofs rätt i men hur värderar man ett promoexemplar av en skiva eller en bok? Det har de senaste åren varit ganska vanligt att skivbolagen lägger in tal på skivor och då går den omöjligt att jämföra med någonting som går att köpa i butik. Hur värderar man digitala recensionsexemplar och hur ska man kunna bevisa att de inte använts privat? Om Skatteverket går in för det här så kommer de dyka på mängder med problem och tveksamheter = stor förlustaffär för oss alla som finansierar verksamheten.

När det gäller en tjänstebil så är det betydligt enklare att beräkna en ungefärlig summa. I de flesta fall med bloggare så kommer summorna ofta att bli små och dessutom mycket svårdefinierade. Jag tror inte det är särskilt många svenska bloggare som får dyra resor eller bilar i "gåvor" Dessutom bör bloggare inte tvingas kasta det som skickas till dem, vad tjänar vi på det? Mer sopor på tippen? Det är hög tid att våra myndigheter och andra offentliga instanser inte agerar som isolerade öar utan tänker utanför sin lilla värld ibland. Politikerna måste också se till att detta utrymme verkligen finns.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-12 klockan 12:37
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-12, 13:22 #40
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror inte det är särskilt många svenska bloggare som får dyra resor eller bilar i "gåvor"
Fast nu var det faktiskt just dyra resor som startade hela den här diskussionen till att börja med.
martinl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017