FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om en bloggare får ett gratis provexemplar som recenseras, skulle skatteverket då se olika på om det är en reklamfri blogg, eller om det finns reklamintäkter som bloggaren skattar för?
Om man ser det så här istället... Om en bloggare som driver bloggen i bolagsform (hemifrån, och givetvis skattar för reklamintäkter) köper in en produkt för att skriva en recension, får han/hon då dra kostnaden och momsen på firman? Eller måste produkten betalas privat (alternativt förmånsbeskattas)? Det kan ju hända att bloggaren tycker att det är kul att läsa boken eller vad det nu är. :| Det kan ju till och med hända att läsningen sker under tider när Svensson inte är på kontoret.... Och för att dra det vidare lite ytterligare... Om en person tycker om sitt jobb, ska han/hon då förmånsbeskattas för förmånen att få jobba? Det nöjet är väl värt kanske 50 kr/tim (om man jämför med vad biobesök och datorspel kostar). En företagare kanske till och med jobbar 12-14 timmar om dagen, och tycker att det är kul; det blir ett förmånsvärde på 600-700 kr/dag. (Jag hoppas att ingen missar ironin, men det kanske ligger för nära verkligheten...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Grundfrågan är väl dock om det är en gåva när man får ett presentkort på 2500:- som tack för att man skrivit positivt om en produkt. Eller om det är ersättning (=lön).
Skulle det räknas som ersättning blir ju även avsändaren skyldig att betala sociala avgifter. Det har funnits flera diskussioner här på WN om folk som vill ersätta personer på tex forum eller reward-sajter, och alla gånger har svaret blivit att det räknas som lön. Men nu är det helt plötsligt en helt annan sak, för att det handlar om bloggare? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jo, det skall självklart beskattas, men just i det fallet är jag tämligen säker på att Gratisbio ser till att betala in de sociala avgifterna för alla bloggare som är privatpersoner som får betalt i presentkort för tusentals kronor. Allt annat vore ju brottsligt. Eller hur?
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Sen tycker jag att det är ok att skattmyndigheten granskar detta så det blir klara regler för vad som gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är ärligt talet inte säker på vad grundfrågan är! Men det vore ju bra om det granskades och att det faktiskt kom riktlinjer för hur det ska hanteras.
En del är väl just de här presentkorten och varorna som kan anses vara ersättning för utfört arbete. Här spelar det ju stor roll om personen som mottar det gör det som privatperson eller genom ett bolag. Både för avsändaren och mottagaren. En annan del kan nog vara varor som de får för att testa. Så länge recenserandet sker på uppdrag av (ditt) bolag och inte används privat är det inga konstigheter, enligt min uppfattning. Men om du får produkter som du använder privat och skriver om, är jag inte så säker på hur det borde vara. Klart är att om man använder dem privat (jag antar att Kissie använder sina bindor privat) så hamnar man i en gråzon. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ingen som har koll på vad som gäller rörande ägaren till och värdet av produkten? Ifall det är olagligt att sälja produkten så måste väl ändå värdet av densamma räknas till 0 kr?
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nja, så enkelt är det nog inte. Handlar mer om nyttjande och förmånsbeskattning. Om ett företag äger en bil som du inte kan sälja men du kan nyttja den som den vore din egna bil så blir det förmånsbeskattning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
När det gäller en tjänstebil så är det betydligt enklare att beräkna en ungefärlig summa. I de flesta fall med bloggare så kommer summorna ofta att bli små och dessutom mycket svårdefinierade. Jag tror inte det är särskilt många svenska bloggare som får dyra resor eller bilar i "gåvor" ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-12 klockan 12:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |