FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hyr ut spelservers på en av mina sidor och användare kan köpa krediter med SMS som används för att hyra en server. En mamma har mailat in och skriver:
Citat:
![]() Hur bör jag gå tillväga i detta fall? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Informera henne om att hon kan ringa operatörens kundtjänst och lägga in en spärr mot betaltjänster i abonnemanget. Du kanske även kan upplysa henne om det ologiska i att låta sonen hantera en mobiltelefon för flera tusen kronor med tillhörande abonnemang men att han ändå är för dum för att förstå vad hyra speltid för 100 kr innebär.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Eller har jag fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fast varan är väl konsumerad? Kan man göra samma sak med varor som inhandlas i butik? Nej det kan man inte, är varan konsumerad så blir det inga pengar tillbaka (det finns undantag men de är sällsynta).
Frågan är inte enkel men jag anser att man som förälder också har ett ansvar för sina barn. Vid 12 års ålder så nog inser man när man köper något som kostar pengar och gör man inte det så bör föräldern inte ge barnet penger eller tillåta betal-SMS osv. Tyvärr så står väl lagen mer på förälderns sida och lägger allt ansvar på säljaren även in absurdum många gånger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag håller med Westman och Bjorne. Det är faktiskt förälderns ansvar! Om han inte visste vad han gett sig in på så borde hon nog inte ha försett sin son med ett mobil abonnemang.
Tycker samtidigt synd om modern som troligen har blivit påsåld ett barn abonnemang. ![]() Hade ni bett om t.ex. personnummer och användaruppgifter så kunde "sonen" likaväl ha skrivit att han är 18 så det är i slutändan upp till sonen att följt det ni skrev om målsmans godkännande. Jag förstår även modern på ett sätt, men föräldrar behöver lära sig att de inte ska skylla på alla andra när de själva inte kan ha kontroll över sina barn. Skriv typ såhär. Hej, jag beklagar verkligen det som har hänt. Verksamheten går inte ut på att utnyttja minderåriga till att dra in pengar till företaget. Det står klart och tydligt att man som minderårig måste ha målsmans godkännande. Det är då konsumentens ansvar till att följa det här. Detsamma gäller i en butik, om en minderårig går och köper en leksak utan målsmans godkännande så är det ju inte butikens fel. Men jag förstår verkligen att ni är upprörd. Jag föreslår att ni ringer operatören och lägger in en tjänst mot betalningstjänster. ------------------ Skriv det dock finare och få henne att förstå att ni bryr er, utan att försöka "dumförklara" henne. Vänta sen på svar ifrån modern och ta det därifrån. Hon kanske förstår, hon kanske inte förstår och då får ni hitta på en alternativ lösning för att inte skapa dålig kundkontakt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker att föräldern inte kan kräva tillbaka pengarna.
- Du använder Mosms, mycket pengar försvinner och tas som ersättning för att du får använda deras sms-tjänst. Om du skulle betala tillbaka pengar skulle du endast gå minus på det hela! Orimligt anser jag då han faktiskt sannolikt utnyttjat sina krediter och dina tjänster. - Som några skriver ovanför så är det förälderns ansvar att se till att barnet inte använder sitt abonnemang till att betala för sådant här.. Har man ingen spärr för hur mycket man får debiteras på så är det ju på eget ansvar? Vet att det finns tydliga instruktioner på hur man sätter upp spärrar på de olika operatörernas hemsidor. - Många sidor skriver precis som dig att man behöver målsmans tillstånd om man är under 18 år, vad mer kan man göra egentligen när det rör sig om Internet? Även om du hade haft en mer avancerad kontroll som t.ex krav att visa personnummer så går det att använda t.ex hamsterpajs förfalskning eller vad man ska kalla det.. Mina tankar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är helt och hållet upp till säljaren att bevisa att avtalet ingåtts med en myndig. Föräldern har rätt att kunna häva köpet. Har du haft verkliga kostnader kanske du kan diskutera det med föräldern, men mamman verkar har lagen på sin sida.
Kolla till exempel hos Konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/Tema_e...arn-och-avtal/ denna PDF verkar vettig (särskilt från sidan 10 och framåt): http://www.konsumentverket.se/Global...ng_mf_barn.pdf Hittade även mycket på att googla på "föäldrar häva köp" och liknande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men då ska jag tipsa min kompis om att han kan kräva tillbaka pengarna av Biltjuv.se, som hans son köpte "olja" av via sin mobil. Han kanske var nöjd med knappast min kompis som förlorade några hundralappar.
De har exakt som Adonis endast en text att man behöver målsmans godkännande om man är under 18 år. Och precis som Adonis kan man sms:a in. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ni har rätt med att lagen är på förälderns sida. Men alla exempel är fysiska produkter. Nu har han förbrukat en tjänst som inte går att lämna tillbaka.
Det är samma sak som när minderåriga blir utkastade ur en nattklubb. De får inte pengarna tillbaka. Hade det varit en produkt som han hade köpt så hade det helt enkelt varit en retur och pengarna tillbaka. Men nu har han faktiskt förbrukat tjänsten. Ett abonnemang kan inte stå på en minderårig, så tekniskt sett har ni redan haft en kontroll. Abonnemang står ALLTID på någon över 18, sedan kan "användaren" stå på en minderårig. Mer kontroll än så behöver ni faktiskt inte. Det är föräldern som har försett sonen med "vuxet ansvarstagande" den här gången. Gud vad synd att föräldrar inte förstår att man inte kan ge bort ett abonnemang till sina minderåriga ungar och sedan skylla på alla andra beroende på hur de använder abonnemanget. Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-13 klockan 13:21 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|