Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tvist med förälder

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-14, 17:08 #41
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Jag skulle sätt mig rätt emot, eftersom det är ett abb där en myndig person står som ägare.

Så vill hon ha tillbaka några pengar får hon göra en polisanmällan, men då får hon även anmälla sin son.

Hon har ändå det största ansvaret, just nu visar hon sig bara vara en dålig förälder som inte kan ta ansvar.

Och nu handlar det även om småpengar inte flera tusen.

Det är ägaren av mobilabb som ingått ett avtal, inte den som använder den. Om det är någon annan som använder den så ska den ha tillstånd för det eller så lär det räknas som bedrägeri.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 17:10 #42
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee Visa inlägg
Det är inte möjligt för dem när kontot skapas. Du kan uppge någon annans uppgifter precis som på alla andra sajter. Först vid vidare kontroll kan man avgöra om uppgifterna är riktiga. Exempelvis kan man skicka ut en bekräftelsekod till personnumrets folkbokföringsadress, men även då kan en person stå där och vänta på posten och sno åt sig denna kod.

Min poäng är att det aldrig går att kontrollera eftersom det alltid går att ta sig förbi kontrollen på olika sätt. Frågan är bara hur långt vi som företagare måste gå innan vi anses ha gjort vår del.
Problemet är väl att många som säljer varor eller tjänster på nätet inte alls bryr sig om att ens försöka ta reda på kundens ålder. Det är klart att man aldrig kan vara 100% säker, det kan inte ens en butiksinnehavare som personligen träffar kunderna. Det kan komma in en 17-åring med ett perfekt falskleg och köpa folköl. I det fallet har jag svårt att se att kassören/kassörskan kommer straffas.

Om man skickar ut en bekräftelsekod med post till folkbokföringsadressen, så har man ju vidtagit rimliga åtgärder för att försäkra sig om att personen är den han utger sig för.

Om man vill göra affärer på ett schysst sätt får man också räkna med att vara tvungen att återbetala några kunder.

Kom att tänka på mobilabonnemanget i detta fall. Står det på personen som inte har rätt att ingå avtal eller på någon förälder? Om det står på en vuxen borde det faktiskt ses som att det är den myndiga personen som genomfört köpet. I så fall är det väl upp till mamman om hon vill anmäla sin son för stöld...
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 20:34 #43
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av hubbert Visa inlägg
@Xamba. Det stämmer det finns få rättsfall om det hela. Mycket av det hela har avgjorts av ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) vilken inte är en rättsinstans.
Angående blip.se så släppte de frivilligt ett krav på runt 30.000:- när två minderåriga beställt tjänster därifrån. Så det gick inte vidare. (http://epubl.luth.se/1402-1552/2008/...P-08051-SE.pdf D-uppsats på 43 sidor med en hel del referenser)
Men visst är fallen som gått vidare relativt få. Nu har jag inte lagt ned så mycket tid på att leta efter det heller.

Jag tror väl vi alla är överens om att man inte skall ingå avtal med minderåriga. Samtidigt är kontrollmöjligheterna och verifieringen av att de har tillstånd av sina föräldrar en bit som är svår att lösa på ett bra sätt. För att inte säga ohanterlig i vissa fall. Så där släpar en hel del efter som det verkar.
På sidan 20 (sid 14-15 enligt dokumentets sdinumrering) framgår det ett fall från ARN (ARN 2004-7546) där en myndig person hade ett abbonemang men där denne frikändes från betalningsansvar eftersom de inte ansågs ha godkänt avtalet med innehållsleverantören.

Min tolkning är att innehållsleverantören själv måste försäkra sig om att den verkliga avtalsparten är både myndig och rätt person, man kan alltså INTE förlita sog på att det är den som står för abbonemanget som är avtalspart. Det är innehållsleverantören som har undersökningsansvaret för detta.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-14 klockan 20:44
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 20:36 #44
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Du får inte sälja tjänster till ett barn under 16 år utan föräldernas tillåtelse. Har detta skett i detta fall blir du tvungen att betala tillbaka pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av aDonis Visa inlägg
Hyr ut spelservers på en av mina sidor och användare kan köpa krediter med SMS som används för att hyra en server. En mamma har mailat in och skriver:

Jag skriver tydligt på beställningssidan hur man går tillväga för att köpa krediterna följande:

Hur bör jag gå tillväga i detta fall?
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 23:43 #45

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
På sidan 20 (sid 14-15 enligt dokumentets sdinumrering) framgår det ett fall från ARN (ARN 2004-7546) där en myndig person hade ett abbonemang men där denne frikändes från betalningsansvar eftersom de inte ansågs ha godkänt avtalet med innehållsleverantören.

Min tolkning är att innehållsleverantören själv måste försäkra sig om att den verkliga avtalsparten är både myndig och rätt person, man kan alltså INTE förlita sog på att det är den som står för abbonemanget som är avtalspart. Det är innehållsleverantören som har undersökningsansvaret för detta.
Självklart kan det bli så, men om det är någon annan som har använt utan tillåtelse så har ju den personen begått ett brott. Och isåfall måste det ju även finnas en polisanmällan.

Och sedan finns det andra lagar som reglerar ansvar hos personer, den som äger ett abb har ju även ett visst ansvar för det. Om du låter någon annan använda det så har du gett personen rättighet till det. Om inte har någon använt utan lov och då rör det sig om minst bedrägligt beteende.

Stora frågan i det hela är, är personen lämplig som förälder ens? Är rätt dåligt att inte kunna ta sitt eget ansvar för någon som dom själv har skapat. Och som sagt handlade om småpengar. Man ger inte en mobil som inte är låst om dom inte tror att dom klarar av det, om dom misstog sig så kan man fan inte lägga över det ansvaret på någon annan.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 01:39 #46
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Ännu en morsa som blir förälder för tidigt.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017