FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad tusan ska man göra med alla j---la bedragare som försöker beställa mot faktura trots att de har miljoner i skulder hos Fogden? Jag blir sååå trött på detta. Det kostar oss en massa pengar i administration och kreditupplysningar. Det värsta är i de fall de lyckas.
Finns det något sätt att bevisa att de haft i uppsåt att lura företaget? I så fall borde man kunna polisanmäla dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja vad ska du få ut av en polisanmälan? Dom har ju inga pengar att betala ditt skadeståndskrav med heller..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Polisen tar inte ens tag i riktiga bedrägerier.
Lycka till med "uppsåt" haha. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan nog vara svårt att bevisa att någon har haft brotsligt uppsåt så att det räcker för en polisanmälan. I alla fall när det gäller bedrägeri i formen av att man inte betalar för beställda varor. Höga skulder hos fogden kan ju bero på många saker och är ju inget bevis för att man inte tänker betala just din faktura om du nu ger dem kredit.
Däremot så är risken allmänt högre att man inte får betalt från den gruppen av kunder varför man som företagare, med just kreditupplysningar som grund, brukar avstå att ge krediter i dessa fall. Senast redigerad av petlin den 2009-11-26 klockan 13:56 Anledning: korr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Lösning 1: Skicka endast varor mot förhandsbetalning med kort eller mot pf. Det är så jag har löst problemet!
Varför ska du ligga ute med risker?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag håller med daniel ovan här. Ska du inte titta på en betallösning som går ut på att kunden betalar först och får sitt paket sen?
Visst kostar det en slant... men alternativet verkar vara rätt kostsamt det med! Det finns ju såna lösningar som man kopplar direkt till internetbanken, eller till ett vanligt kreditkort. Det är väl bra service!? då slipper du köra kreditupplysning, packa, skicka och sen bråka med dina kunder... Det verkar väldigt kostsamt tycker jag!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I Sverige så skyddar man bara konsumenten, företagen får kämpa för att ha råd med dagens skatter och ingen bryr sig. Borde bli en ändring så att även konsumenten har skyldigheter och får betala för felaktigt handlande
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte bedrägeri om man beställer något och samtidigt har betalningsanmärkningar. Tror du att alla de med betalningsanmärkningar är bedragare så är du bara naiv.
Hälften av alla företag har betalninganmärkningar och ca 500 000 av alla svenska privatpersoner. Det finns ca 1 000 000 registrerade företag, varav ca 400 000 anses vara "aktiva". Det är ytterst få som är "bedragare". De flesta bedragare hittar du inte i några register över betalningsanmärkningar. Jag har råkat ut för ett flertal "bedragare" som är helt prickfria i alla register, tvärtom är flera "respekterade" företagare, men de är inte dömda i domstol elelr har betalningsanmärkningar för de vet hur man ska slippa att drabbas av samhällets vedergällingsapparat. Men de har ett systematiskt bedrägligt beteende. Ljuger friskt vid förhandlingar så man ingår avtal under falska förespeglingar och ser alltid till att det de säger inte finns dokumenterat så man kan bevisa att de sagt det. Man kan få betalninganmärkningar av en rad olika anledningar, det är ytterst få som gäller bedrägerier. De som har betalninganmärkningar behöver ha ett liv de också, de måste betala hyran köpa mat åka till jobbet/arbetsförmedlingen m.m. Om du tvivlar på deras betalningsvilja så kan du begära förskott eller kontant/postförskott. Saknar de betalningsförmåga så kommer de inte att kunna betala i förskott. Varför ge kredit i tid och otid? Det är ingen som tvingar dig att ge kredit. Ta betalt vid leveransen (postförskott) eller begär förskott, så kan du fortsätta att göra lönsamma affärer. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-26 klockan 19:44 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Conny, han menar lite annat. Jag haade samma problem när jag sålde mycket till privatpersoner. Då jag sålde tjänster så förlorade jag endast min tid och inga pengar, men det var rätt märkligt mins jag. En kalle banan beställer en tjänst, får den levererad med faktura. kalle har massa bet.anmärkningar och väljer att inte betala sin faktura. Jag skickar den till inkasso och fakturan vilar i väntan på att kalle ordnar sin ekonomi och betalar sin skuld. Men kalle skickar en ny beställning en tid efter, trots att han sket fullständing i min faktura. Jag erbjuder då förskottsbetalning pga en ordeglerad skuld, kalle väljer att skita i det för då måste han betala, det var ju inte kalles tanke vid köptillfället.
Sådana fall finns det gott om, folk vid beställnign vet med sig att de inte kommer att betala. Det är ett bedrägligt beteende som inte är lagstadgad tyvärr, men borde bli. Det handlar dock inte bara om privatpersoner, företagen gör likadant. Jag kollar därför upp kunden innan och har den prickar så lägger jag ingen tid på den kunden. Erbjuder förskottsbetalning, och innerst inne skiter jag i om han väljer det eller ej, vill ändå inte ha den kunden. Det är som jag skrev samhället är byggt för att skydda konsumenten, men som det brukar så går allt till överdrift i sverige ibland. Om jag ansäller någon och inte betalar lön så får jag problem. Men om jag som anställd köper något hos en företagare, vars lön är beroende på intäkter, och skiter i att betala fakturan så händer det inte mycket. Och betalningsanmärkningen skrämmer bara den som inte har det, personer som har flertal sådana skiter i om de får en till. Tänk vad enkelt det hade varit om varje företag hade en möjlighet att belasta kundens bankkonto om skulden inte regleras. Det skulle kunna finnas en myndighet som först måste godkänna det för att kontrollera så allt går rätt till. Då skulle vi alla företagare kunna sköta våra indrivningar själva ist för att betala kronofogden som inte ens klarar av att dela ut brev för underskrift till den som är skyldig. Skulel vi företagare ha en sådan möjlighet, skulle även konsumenter med dålig ekonomi fundera både en och 2 ggr innan de handlar utan att ha råd till det, för då skulle det kännas i deras plånbok ändå. Det är företagen som driver sverige, ju sämre det går för oss ju sämre det går för sverige. Inte nog med det, det är små företag som driver Sverige, alltså du och jag... Stora företag får skattelättnader, eller betala skatt i andra länder. Så varför är det alltid konsumenten det är synd om? Utan företag skulle det inte heller finnas konsumenter. Senast redigerad av Davve den 2009-11-26 klockan 22:33 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är skillnad på en betalningsanmärkning och 100 stycken. Jag håller med Henke76 att det borde anses vara bedrägligt beteende när personer med +100 betalningsanmärkningar beställer mot faktura. På något vis borde man ta ifrån en sådan person rätten att ens försöka handla på kredit. Jag tycker inte det vore konstigare än att man tar ifrån en notorisk rattfyllerist körkortet.
Rent juridiskt så finns det dock inte någonting man kan göra åt saken. Till skillnad från rattfyllerister så får ekonomiskt allmänfarliga personer fritt prova lyckan gång på gång. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|