FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu är detta kanske lite OT men har en liten fråga om en jobbig situation jag själv sitter i.
Jag befann mig på ett IT café för några dagar sedan och glömde kvar mitt USB minne i en av datorerna. Dagen efter begav jag mig tillbaka då de hade lagt undan det för mig. Till min förvånad hade en av de anställda gett bort USB minnet till någon de inte känner (jag misstänker att den anställde tog det för sig själv). USB minnet i sig självt är inte värt mycket, men en del dokument som är fruktansvärt jobbiga att ha på vift. Vad gäller för kvarglömda ägodelar igentligen i butiker/caféer, har de rätt att bara ge bort eller ta saker som glömts kvar inom 24 timmar? Plus att de klart och tydligt sagt att de lagt undan ägodelen för mig. Tack för svar. Med vänlig hälsning, Robert |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej man får inte ta något.
------------------------- http://www.polisen.se/Service/Hittegods/ Hittegods - förlorat och upphittat Här finns information vad som räknas som hittegods, hur du gör om du blivit av med något och vad du ska göra om du hittat något. Upphittade föremål Om du hittar ett föremål och behåller det är du skyldig att inom 14 dagar anmäla fyndet till Polisen eller ägaren. Polisen är skyldig att ta emot godset och kan också omhänderta godset mot upphittarens vilja. Du är däremot inte skyldig att ta hand om hittegods. Vad är hittegods? Hittegods är saker som har kommit ur ägarens/innehavarens besittning. Saken kan exempelvis vara borttappad eller stulen. Bortkastade eller övergivna föremål är inte hittegods. Det gäller även föremål utan värde. Ett föremål som lämnas på ett visst ställe utan att ägaren har för avsikt att överge det betraktas inte heller som hittegods. Hittelön Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset mot det att han eller hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader i samband med fyndet. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde. När blir upphittaren ägare till hittegodset? Om ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen eller om ägaren inte hämtar hittegodset inom en månad från det att denne underrättades blir upphittaren ägare till hittegodset. Polisen har då rätt att kräva upphittaren på de kostnader som Polisen haft i samband med fyndet. Kvarglömda föremål på offentlig plats Om en kvarglömd sak upphittas i till exempel en affärslokal, buss, tåg, nöjes- och idrottsanläggning, skola eller liknande blir respektive inrättning upphittare, oavsett vem som gjort fyndet. En privatperson som gör ett sådant fynd har därför inte rätt att själv ta hand om godset utan ska lämna det till inrättningen. Förlorade föremål Förlorade föremål där förlusten kan misstänkas ha orsakats av ett brottsligt förfarande ska alltid anmälas till polisen. Anmälda föremål är alltid lättare att spåra till ägaren. Polisen har ett rikstäckande dataregister där allt gods läggs in med olika identifieringsnycklar, exempelvis stöldmärkning och tillverkningsnummer. Därför är det till stor hjälp om föremålet är stöldmärkt eller om tillverkningsnumret finns uppskrivet. Förlust av körkort Borttappat eller stulet körkort anmäls till Transportsstyrelsen. Via Körkortsportalen kan du göra en förlustanmälan på internet eller kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor på telefon: 0771-25 60 70. Stulet körkort måste även polisanmälas. . |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det borde ju vara en hel del personer som glömmer sina USB-minnen i datorerna på internetcaféer. Men även att man tappar bort dem på andra ställen fast man kanske tror att det var på internetcafét man besökte.
Att sedan någon kommer förbi och frågar efter ett USB-minne (och t.o.m kan ge en OK beskrivning på det om det inte är helt ovanligt) och då får det fast det är fel minne låter ju inte helt otroligt. Däremot så kan man väl säga att de hade lite dåliga rutiner för kvarglömda prylar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||