Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rätt att betala efter 30 dagar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-15, 13:22 #1
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Standard Rätt att betala efter 30 dagar?

Godagens!

Har en kund som var sen med att betala en faktura. Betalningsvillkoret var 20 dagar. Kunden har godkänt ett avtal (offert) där det tydligt framgår att betalningsvillkoren är 20 dagar. När jag hör av mig till kunden för att höra varför fakturan är obetald får jag till svar att "fakturan betalas 30 dagar efter ankomstdatum", inget mer. Min fundering är, kan man verkligen hävda 20 dagar fastän man avtalat annat?
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 13:47 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Kunden kan betala när den vill. Det som gäller är att om inget annat avtalats kan du inte ta ut ränta förrän efter 30 dagar, många misstolkar det som att 30 dagar gäller i förfallo oavsett.

I ditt fall förstår jag det som ni avtalat om 20 dagar, vilket betyder att du kan ta ut ränta för de dagar som faller mellan förfallodatum och betalningsdatum.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 17:07 #3
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Jag har för mej att i alla fall kan staten kräva 30 dagar men kan inte tänka mig att andra kan göra det.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 18:16 #4
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Jag har för mej att i alla fall kan staten kräva 30 dagar men kan inte tänka mig att andra kan göra det.
Det är något vissa kommuner fått för sig, men så är det inte. De ingår (och måste följa) avtal precis som alla andra.

"Vi på Helsingborg kommun beslutade oss för att inte betala fakturaavgift" hette det en gång. De betalade summan, förutom 25 kr i fakturaavgift. Förklarade snällt för damen att det är inte något de kan välja i efterhand. Efter lite stånk å stön från hennes sida så betalade hon, motvilligt.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 20:19 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Det är något vissa kommuner fått för sig, men så är det inte. De ingår (och måste följa) avtal precis som alla andra.

"Vi på Helsingborg kommun beslutade oss för att inte betala fakturaavgift" hette det en gång. De betalade summan, förutom 25 kr i fakturaavgift. Förklarade snällt för damen att det är inte något de kan välja i efterhand. Efter lite stånk å stön från hennes sida så betalade hon, motvilligt.
I deras avtal som man som leverantör måste godkänna vid "större" affärer med dem står det uttryckligen att de inte betalar påminnelseavgift men däremot dröjsmålsränta.

Har man inte skrivit på deras avtal kan man såklart strunta i deras formulering, annars är det ganska kört.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-15, 20:22 #6
lunarmyss avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
I deras avtal som man som leverantör måste godkänna vid "större" affärer med dem står det uttryckligen att de inte betalar påminnelseavgift men däremot dröjsmålsränta.

Har man inte skrivit på deras avtal kan man såklart strunta i deras formulering, annars är det ganska kört.
Detta var när någon av deras anställda köpte direkt i ebutiken, så något avtal hade vi inte skrivit på.

Ingen jättekund, men ändå roligt att de tycker att de kan ta sådana beslut och förvänta sig att andra bara ska rätta sig.

Undra vad kommunen skulle säga om jag säger "jag har beslutat att inte betala skatt längre"?
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-16, 01:26 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Det är generellt så att en kund inte behöver betala vare sig faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter eller ens påminnelseavgifter om det inte finns ett uttryckligt avtal om det. det är en stor missuppfattning att leverantören ensidigt kan bestämma avtalsvillkoren vid en affär.

Som Anders Larsson skriver så har myndigheter uttryckligen inskrivet i sina standardavtal vid alla upphandlingar att de alltid kräver 30 dagars betalningsvillkor, inga påminnelseavgifter, inga faktureringsavgifter, inga expeditionsavgifter. Dessutom krävs uttryckligen att alla leverantörer som lämnar anbud godkänner myndighetens avtal reservationslöst annars åker man omedelbart ut ur upphandlingsprocessen.

Detta hände senast när flera stora IT-bolag åkte ur upphandlingen som Stockholms stad gjorde, de hade inte accepterat villkoret att ingen databehandling fick ske utanför Sveriges gänser, utan de hade föreslagit att de skulle använda underlevrantörer och anställda som arbetade i Indien. Det var minst 3 stora bolag som åkte ur upphandlingen för att de inte hade accepterat villkoren i upphandlingsunderlaget. Men de får ju skylla sig själva när de int eär läskunniga. Då förlorar man hundratals miljoner eller miljarder i intäkter.

Om en leverantör trots detta lägger på dessa avgifter så kan kunden helt strunta i de extra avgifterna och bara betala det överenskomna priset för varan/tjänsten, leverantören kan inte göra något åt det, rent juridiskt.

Själv är jag allergisk mot alla dessa extra avgifter som tillkommer så jag brukar för det mesta helt avstå att köpa något om det är extra avgifter, det är många som gör som jag.

Sen ska man också ha i åtanke att om en anställd på en kommun som inte har firmateckningsrätt beställer något i en webbshop så är kommunen inte alls bunden av det avtalet som webbshoppen har i sina allänna villkor. Helt enkelt därför att man har dålig koll på vem som lägger beställningen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-16 klockan 01:39
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-16, 11:46 #8
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Fast om en kommun handlar i en webbshop så gäller inte deras standardavtal för upphandling för fem öre. Då godkänner de villkoren i butiken. Alla normala butiker uppger fakturatid och kostnader för fakturaavgift.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är generellt så att en kund inte behöver betala vare sig faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter eller ens påminnelseavgifter om det inte finns ett uttryckligt avtal om det. det är en stor missuppfattning att leverantören ensidigt kan bestämma avtalsvillkoren vid en affär.

Som Anders Larsson skriver så har myndigheter uttryckligen inskrivet i sina standardavtal vid alla upphandlingar att de alltid kräver 30 dagars betalningsvillkor, inga påminnelseavgifter, inga faktureringsavgifter, inga expeditionsavgifter. Dessutom krävs uttryckligen att alla leverantörer som lämnar anbud godkänner myndighetens avtal reservationslöst annars åker man omedelbart ut ur upphandlingsprocessen.

Detta hände senast när flera stora IT-bolag åkte ur upphandlingen som Stockholms stad gjorde, de hade inte accepterat villkoret att ingen databehandling fick ske utanför Sveriges gänser, utan de hade föreslagit att de skulle använda underlevrantörer och anställda som arbetade i Indien. Det var minst 3 stora bolag som åkte ur upphandlingen för att de inte hade accepterat villkoren i upphandlingsunderlaget. Men de får ju skylla sig själva när de int eär läskunniga. Då förlorar man hundratals miljoner eller miljarder i intäkter.

Om en leverantör trots detta lägger på dessa avgifter så kan kunden helt strunta i de extra avgifterna och bara betala det överenskomna priset för varan/tjänsten, leverantören kan inte göra något åt det, rent juridiskt.

Själv är jag allergisk mot alla dessa extra avgifter som tillkommer så jag brukar för det mesta helt avstå att köpa något om det är extra avgifter, det är många som gör som jag.

Sen ska man också ha i åtanke att om en anställd på en kommun som inte har firmateckningsrätt beställer något i en webbshop så är kommunen inte alls bunden av det avtalet som webbshoppen har i sina allänna villkor. Helt enkelt därför att man har dålig koll på vem som lägger beställningen.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-16, 16:31 #9

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Fast om en kommun handlar i en webbshop så gäller inte deras standardavtal för upphandling för fem öre. Då godkänner de villkoren i butiken. Alla normala butiker uppger fakturatid och kostnader för fakturaavgift.
Om den som beställer inte är firmatecknare för kommunen så är inte kommunen bunden av avtalet över huvud taget, då det inte finns något giltigt avtal mellan kommunen och webbshoppsföretaget.

Ansvaret för att kontrollera att beställare har rätt att teckna firman faller på webshoppsföretaget.

webbshoppen kan givetvis anmäla beställaren som privatperson för bedrägeri, i och med att denne beställer i annans namn som denne inte har rätt till. Men om man gör det som webbshoppsföretag så är sannolikheten att få fler beställningar från samma knappast överhängande, så vill man vara smidig(serviceminded) eller osmidig(paragrafryttare)? Det är den stora frågan!

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-16 klockan 16:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-16, 19:17 #10
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Eh jo? Man kan ha befogenheter som ligger i ens arbetsbeskrivning. Annars skulle det innebära att endast vd och styrelse i Volvo får köpa dasspapper på Lidl till hela organisationen.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017