FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tror du på fullt allvar att kommunstyrelsen sitter och beställer datorer i Ateas webshop?! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
|
Utöver den situationen där folk uttryckligen har rätt att handla och därmed ingå inköpsavtal, så finns det situationer där man kan anta det, och genom att personen gör det blir det giltigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
För mindre belopp så används kort eller kontantkassa som kräver kvitto, annars riskerar den enskilde tjänstemannen löneavdrag om något kvitto saknas. Det var ett hiskeligt pappersarbete när jag skulle ebställa en kamera åt kulturförvaltningen där jag bodde 1983 (Torsby kommun i Värmland). Kameran kostade mindre än 2000 kr inklusive alla tillbehör. Idag är det betydligt tuffare attesteringsregler. F.ö. så är Volvo en av föregångarna när det gäller strikta beställningsregler, då de kräver att varje faktura ska ha ett beställningsnummer som utfärdats av Volvo annars bestrids fakturan. Så de har extremt strikta regler för att betala ut pengar, då de annars är ett tacksamt mål för bedragare, eftersom de omsätter enorma mängder pengar. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-19 klockan 18:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Vi har själv jobbat emot kommuner och större företag, och vet att det är väldigt petigt var fakturor ska skickas.
Telia har typ 20 tal olika ställen minst olika fakturor ska skickas till beroende vem som beställt. Och ska alltid märkas rätt siffror. Vissa kunder skickar även in underskrivna beställningar som redan har ett ordernummer som ska anges. Men det är mycket vanligt att olika avdelningar, chefer, områden, personer har rätt göra beställningar utan godkännande. Inom sitt område och sin budget. Inte ofta styrelsen eller VD skriver under alla avtal/beställningar i stora företag, har dock faktiskt ett avtal som är direkt underskriver av Tele2 VD faktiskt men det hör till ovanligheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För de allra flesta affärer finns inga formella fullmakter. Jag har genom åren beställt saker åt mina arbetsgivare även om jag inte haft någon finare titel eller chefsposition. Det är helt ok och bindande.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har också jobbat statligt tidigare och gjorde inköp och jag hade absolut ingen skriftlig fullmakt...
OT: Sen är ju dock frågan om man verkligen vill stöta sig med en kund för att dom betalar på 30 dagar istället för 20... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
Om kunden vill betala efter 30 dagar, så kanske ni borde ändra i avtalet så att kunden får som han vill. 30 dagar är ganska standard, så det är inte något orimligt krav från kundens sida. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Oavsett vad du anger, 7,10,20, 30 dagar etc, så har du ingen rätt att debitera någon ränta förrän efter 30 dagar
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|