FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är generellt så att en kund inte behöver betala vare sig faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter eller ens påminnelseavgifter om det inte finns ett uttryckligt avtal om det. det är en stor missuppfattning att leverantören ensidigt kan bestämma avtalsvillkoren vid en affär.
Som Anders Larsson skriver så har myndigheter uttryckligen inskrivet i sina standardavtal vid alla upphandlingar att de alltid kräver 30 dagars betalningsvillkor, inga påminnelseavgifter, inga faktureringsavgifter, inga expeditionsavgifter. Dessutom krävs uttryckligen att alla leverantörer som lämnar anbud godkänner myndighetens avtal reservationslöst annars åker man omedelbart ut ur upphandlingsprocessen. Detta hände senast när flera stora IT-bolag åkte ur upphandlingen som Stockholms stad gjorde, de hade inte accepterat villkoret att ingen databehandling fick ske utanför Sveriges gänser, utan de hade föreslagit att de skulle använda underlevrantörer och anställda som arbetade i Indien. Det var minst 3 stora bolag som åkte ur upphandlingen för att de inte hade accepterat villkoren i upphandlingsunderlaget. Men de får ju skylla sig själva när de int eär läskunniga. Då förlorar man hundratals miljoner eller miljarder i intäkter. Om en leverantör trots detta lägger på dessa avgifter så kan kunden helt strunta i de extra avgifterna och bara betala det överenskomna priset för varan/tjänsten, leverantören kan inte göra något åt det, rent juridiskt. Själv är jag allergisk mot alla dessa extra avgifter som tillkommer så jag brukar för det mesta helt avstå att köpa något om det är extra avgifter, det är många som gör som jag. Sen ska man också ha i åtanke att om en anställd på en kommun som inte har firmateckningsrätt beställer något i en webbshop så är kommunen inte alls bunden av det avtalet som webbshoppen har i sina allänna villkor. Helt enkelt därför att man har dålig koll på vem som lägger beställningen. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-16 klockan 01:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Fast om en kommun handlar i en webbshop så gäller inte deras standardavtal för upphandling för fem öre. Då godkänner de villkoren i butiken. Alla normala butiker uppger fakturatid och kostnader för fakturaavgift.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ansvaret för att kontrollera att beställare har rätt att teckna firman faller på webshoppsföretaget. webbshoppen kan givetvis anmäla beställaren som privatperson för bedrägeri, i och med att denne beställer i annans namn som denne inte har rätt till. Men om man gör det som webbshoppsföretag så är sannolikheten att få fler beställningar från samma knappast överhängande, så vill man vara smidig(serviceminded) eller osmidig(paragrafryttare)? Det är den stora frågan! Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-16 klockan 16:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tror du på fullt allvar att kommunstyrelsen sitter och beställer datorer i Ateas webshop?! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För mindre belopp så används kort eller kontantkassa som kräver kvitto, annars riskerar den enskilde tjänstemannen löneavdrag om något kvitto saknas. Det var ett hiskeligt pappersarbete när jag skulle ebställa en kamera åt kulturförvaltningen där jag bodde 1983 (Torsby kommun i Värmland). Kameran kostade mindre än 2000 kr inklusive alla tillbehör. Idag är det betydligt tuffare attesteringsregler. F.ö. så är Volvo en av föregångarna när det gäller strikta beställningsregler, då de kräver att varje faktura ska ha ett beställningsnummer som utfärdats av Volvo annars bestrids fakturan. Så de har extremt strikta regler för att betala ut pengar, då de annars är ett tacksamt mål för bedragare, eftersom de omsätter enorma mängder pengar. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-19 klockan 18:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För de allra flesta affärer finns inga formella fullmakter. Jag har genom åren beställt saker åt mina arbetsgivare även om jag inte haft någon finare titel eller chefsposition. Det är helt ok och bindande.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har också jobbat statligt tidigare och gjorde inköp och jag hade absolut ingen skriftlig fullmakt...
OT: Sen är ju dock frågan om man verkligen vill stöta sig med en kund för att dom betalar på 30 dagar istället för 20... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|