Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skatteparadis

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-01, 17:25 #71
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se
Det tror inte jag. Det är som sagt väldigt svårt att konkurrera med något som är gratis.
Men än viktigare än priset är att fildelningen i dagsläget erbjuder saker som inte de kommersiella alternativen kan. Jag tänker då främst på utbudet och bekvämligheten att få tag på materialet. Man måste ju erbjuda något som fildelningsalternativen inte kan erbjuda för att kunna ta betalt för det.
Grundregeln är ju att man man måste kunna erbjuda något som någon är villig att betala för om man vill ska kunna tjäna pengar och det gör inte skivbolagen för de flesta konsumenter i dagsläget.
Som du säger så är en anledning till att fildelningen har ökat så drastiskt är att det knappt finns några CD affärer längre. Kommer ihåg för 10 år sedan så fanns det otroligt många skivbutiker man kunde köpa musik på, men allt eftersom har de stängt. Visst har det varit för att folk började ladda ner, men det är klart att folk fortsätter ladda ner om det finns inget ställe att köpa skivor på längre.

Vad skulle svensson välja? Åka in till stockholm/göteborg/malmö från förorterna för att leta runt efter en skivbutik eller ladda ner? Jag vet vilket jag skulle.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 18:00 #72
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Som du säger så är en anledning till att fildelningen har ökat så drastiskt är att det knappt finns några CD affärer längre. Kommer ihåg för 10 år sedan så fanns det otroligt många skivbutiker man kunde köpa musik på, men allt eftersom har de stängt. Visst har det varit för att folk började ladda ner, men det är klart att folk fortsätter ladda ner om det finns inget ställe att köpa skivor på längre.

Vad skulle svensson välja? Åka in till stockholm/göteborg/malmö från förorterna för att leta runt efter en skivbutik eller ladda ner? Jag vet vilket jag skulle.
Jo, den som tror att man någonsin kan konkurrera mot ett enkelt, smidigt och tämligen riskfritt gratisalternativ har nog inte alla ben i verkligheten. Företagsvärlden och konsumenter fungerar inte på det viset.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 18:20 #73
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Det förstår jag också, men det är många som faktiskt hellre köper än laddar ner eftersom de gillar att kunna "ta" på sin musik och lägga till det i sina hyllor osv. Det blir såklart svårare för dem när det inte finns affärer i närheten.

Hursomhelst så är det en negativ spiral, förutom möjligtvis artisterna eftersom deras musik når ännu fler människor än de skulle gjort tidigare och får därför fler åskådare på deras konserter.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 19:36 #74
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Det är efter den vikande skivförsäljningen som skivbutikerna har tvingats stänga ner och inte tvärt om.

Jag tror faktiskt att de flesta numera vill ha sin musik på datorn och/eller i mp3-spelaren och inte på skiva. Det är ju mycket enklare och smidigare att ladda ner det man vill ha och lyssna på det i datorn där man kan göra egna playlists hur man vill och att snabbt hitta låtar i långa listor genom att söka. När du vill ha över låtarna till mp3-spelaren så är det bara att plugga in den i datorn och flytta över låtarna.
Jämför det med att att hålla på att byta CD-skivor, bläddra bland spåren för att hitta rätt låt och sedan rippa skivorna om man vill ha de i mp3-spelaren.
Visst är det roligare att ha original-skivan, men det är för det första inte värt över 100kr när man kan få det gratis och jag lyssnar hellre på musiken i datorn.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-13, 08:37 #75
JohnM JohnM är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 70
JohnM JohnM är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Efter att den här tråden startades så kom jag att tänka på ett ämne som jag tänkte vi skulle diskutera här tillsammans. Tråden jag pratar om är följande: http://www.wn.se/t1046141.html

Är det moraliskt fel att flytta till ett annat land för att smita ifrån de höga skatterna vi har i Sverige?

Jag kan erkänna att mitt bolag som jag äger ägs i sin tur av ett bolag som är registrerat utomlands för att jag inte vill betala så hög skatt. Är det moraliskt fel av mig som svensk medborgare tycker ni?

Men anser ni att till exempel att man som svensk medborgare har brister i moral och etik om man håller på att få ett imperium där man kan tjäna miljontals kronor och att man sedan startar ett bolag i ett skatteparadis och det bolaget i sin tur köper upp ditt bolag i Sverige? Att du därefter sitter i Lichtenstein och driver din webbyrå eller ditt imperium.

Vad har ni för åsikter kring detta? Är del fel eller är det rätt?

Jag kommer att ha en liknande lösning som du har i framtiden för min verksamhet. Har lite diskussioner med skatteverket just nu, jag tror inte dom kommer att lägga fram den bästa och smartaste lösningen åt mig, utan den får jag nog ta reda på själv

Har du koll på var jag kan hitta mer information om hur man lägger upp ett bra system för att dra in pengar ifrån sitt svenska företag och sedan få dom till "skatteparadis"?

Jag är villig att betala för en lösning som fungerar i praktiken, så känner du någon som kan hjälpa mig vore jag tacksam
JohnM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 09:43 #76
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av JohnM Visa inlägg
Har du koll på var jag kan hitta mer information om hur man lägger upp ett bra system för att dra in pengar ifrån sitt svenska företag och sedan få dom till "skatteparadis"?
Jag var på semester i de landet där mitt bolag är registrerat. Gick in till banken och visade mina inkomster och sedan var allting igång med att öppna konto m.m. Tycker det är enklare på så vis än att låta google göra jobbet och sen sitta och skicka e-postmeddelande till sin nya bank i ett främmande land. Därför besökte jag banken personligen.

Resten kan du läsa i mitt PM som jag skickade dig
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 10:15 #77
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Moraliskt beteende för mig är att följa sin övertygelse om vad som är rätt och fel, om du upplever att du gör rätt kan ingen komma och säga att du uppför dig omoraliskt. Men å andra sidan kan man inte alltid säga att om man följer lagen så agerar man moraliskt, för många har en övertygelse om vad som är moraliskt riktigt utifrån sin religion etc. som ibland strider mot lagen.

Så mitt råd är följ lagen om din moraliska övertygelse tillåter det och gör det du tror är rätt. Lagligt sett är det ju inte olagligt att ljuga, men för mig är det omoraliskt.

För mig är det inte att fly undan skatt att flytta utomlands, vi bor väl inte i en diktatur? Alla är fria att flytta vartsomhelst utan att behöva redovisa för någon, inte ens skatteverket varför du önskar bo någonannanstans. Att bo i ett annat land har både fördelar och nackdelar som du är villig att gå med på, och ingen kan kritisera dig för detta.

Senast redigerad av Web2.0 den 2011-02-14 klockan 10:21
Web2.0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 10:31 #78
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Web2.0 Visa inlägg
För mig är det inte att fly undan skatt att flytta utomlands, vi bor väl inte i en diktatur? Alla är fria att flytta vartsomhelst utan att behöva redovisa för någon, inte ens skatteverket varför du önskar bo någonannanstans. Att bo i ett annat land har både fördelar och nackdelar som du är villig att gå med på, och ingen kan kritisera dig för detta.
Du är tvungen att redovisa var du bor, du måste vara skriven på en adress Du måste även redovisa var du bedriver din näringsverksamhet. Även i demokratier finns lagar och de är snarare fler än färre
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-14 klockan 11:32
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 20:00 #79
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Web2.0 Visa inlägg
Moraliskt beteende för mig är att följa sin övertygelse om vad som är rätt och fel, om du upplever att du gör rätt kan ingen komma och säga att du uppför dig omoraliskt. Men å andra sidan kan man inte alltid säga att om man följer lagen så agerar man moraliskt, för många har en övertygelse om vad som är moraliskt riktigt utifrån sin religion etc. som ibland strider mot lagen.

Så mitt råd är följ lagen om din moraliska övertygelse tillåter det och gör det du tror är rätt. Lagligt sett är det ju inte olagligt att ljuga, men för mig är det omoraliskt.
Ett samhälle där alla sätter sin egen moral skulle ju inte fungera. Man bör ju, åtminstone till störta del, styras av det som är den allmänna uppfattningen om vad som är rätt och fel. Den allmänna moralen säger att man ska göra rätt för sig och bidra till samhället om man har möjlighet till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Web2.0 Visa inlägg
För mig är det inte att fly undan skatt att flytta utomlands, vi bor väl inte i en diktatur? Alla är fria att flytta vartsomhelst utan att behöva redovisa för någon, inte ens skatteverket varför du önskar bo någonannanstans. Att bo i ett annat land har både fördelar och nackdelar som du är villig att gå med på, och ingen kan kritisera dig för detta.
Att flytta utomlands med huvudsyfte att slippa betala skatt i det land man under hela in uppväxt utnyttjat ekonomisk på många olika sätt kan jag inte anse som moralsikt på något sätt och det är rakt emot den allmänna uppfattningen.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 20:08 #80
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Ett samhälle där alla sätter sin egen moral skulle ju inte fungera. Man bör ju, åtminstone till störta del, styras av det som är den allmänna uppfattningen om vad som är rätt och fel. Den allmänna moralen säger att man ska göra rätt för sig och bidra till samhället om man har möjlighet till det.
Tror du tolkade honom fel. Han menade nog att man givetvis ska följa lagarna men att det därutöver finns metoder och ageranden som kan anses vara omoraliska trots att de inte är olagliga. I övrigt håller jag absolut med dig i allt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017