FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||||
|
|||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag går med vinst mellan 700.000 och 1,5 miljoner kronor som jag placerar och därigenom slipper en del skatter och istället sätter jag in pengarna på mitt privata kontot inför framtiden. Däremot är jag inte en snål jävel utan jag lägger 10% utav vinsten på mitt bolag, utveckling i produkter och kurser för mina anställda. Citat:
Så länge man följer de lagar som finns men försöker att hantera sina pengar så effektivt som möjligt så ser jag det inte som något fel. Citat:
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kommer inte in i sammanhanget, lr ja se nedan.
Edit: Vad jag menade när jag sa att det hade varit moraliskt fel att inte skatteplanera kan t ex vara när anställda blir varslade. 40 medarbetare blir varslade och för att dessa 40 skall kunna behålla jobben måste man skära ner på kostnaderna. Först och främst blir det ingen löneförhöjning detta år - okej. Man drar in på kaffet i fika rummet - okej. Tyvärr räcker inte dessa åtgärder för att alla 40 skall få behålla jobben. Man ser då över vad man kan göra åt skatterna och inser att man kan kapa skattekostnaderna med ca 20% - vilket då leder till att man inte behöver säga upp några. Hur kan man då tycka att det är moraliskt fel att skatteplanera? Oavsett vilken situation är det aldrig moraliskt fel att skatteplanera. Men i vissa situationer skulle man mycket väl kunna anse att det skulle vara moraliskt fel att inte skatteplanera. Senast redigerad av Kaugesaar den 2011-01-30 klockan 00:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=76frHHpoNFs |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
http://givingpledge.org/
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Själv så avskyr jag rika människor som inte skänker något till välgörenhet i Sverige men det beror självklart på skatter och avgifter i vårt avlånga land, att dom är skyhöga. Varför betala liksom 31% arbetsgivaravgift när jag lika gärna kan flytta och betala 15-20% i arbetsgivaravgift? Jo, för att jag söker en svensk utvecklare och att finna en svensk utvecklare är svårt att få till ett kontor i Europa på heltid.
Om vi ser på Bill Gates som bygger i Afrika för att ge människor ett mer drägligare liv och jobbar för AIDS/HIV plus att han har byggt något i Seattle. De flesta som är miljardärer i USA skänker oftast stora summor av sin förmögenhet till välgörenhet. Om vi då ser på Stefan Persson (HM), Stenbeck och Kamprad. Dom har inte hjälp Sverige på något vis i utvecklingen. Varför inte tillsammans kanske lägga varsin miljard eller 100 miljoner per skalle på olika områden i Sverige som behöver utvecklas. Nä, för att skatterna är så höga i Sverige. Just därför har jag också flytt Sverige. Men jag bor och lever i Sverige sen efter många år i USA. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Den andra du tar upp där bidrar inte alls privat http://www.expressen.se/nyheter/1.18...0-0006-procent jo det förstås 0,0006% är en del det med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Klart man kan vara bitter över att folk tjänar mer än vad man själv gör, men jag tror inte man blir varken lyckligare eller framgångsrikare av det. För att återgå till din diskussion, så säger åtminstone min moral att så länge jag inte sårar någon i min närhet eller bryter mot lagen, så är det fritt fram att göra vad som helst. Är man rädd för vad andra ska tycka, så kan man enklast göra så att man håller det för sig själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Där har du helt fel. Man kan som sagt var utan problem tjäna pengar utan att vara egoist. Du verkar tro att det finns något likhetsförhållande däremellan vilket är rent svammel. De använder förmögenheten till att göra något bättre för pengarna än om de hade hamnat i statens händer.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-30 klockan 09:12 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|