Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Migrera till Mac - Never ending story

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-11, 19:06 #51
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Lika enkelt? Hittils har det inte kommit ett enda malware till OS X som du får in utan att själv "godkänna" och skriva in ditt root-pass. Jag säger inte att det är omöjligt att ett sådant malware kommer, men hittils har det inte kommit något i alla fall
Samma med Windows.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-11, 23:25 #52
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Samma med Windows.
Vad har du för konstigt Windows då? Eller menar du att man godkänner viruset genom att besöka en webbplats och att URL:n är lösenordet, eller vad menar du? Jag förstår faktiskt inte. Trots antivirus med mera har jag drabbats av både trojaner och virus och de som tror sig vara immuna mot smitta i Windows borde, hm, testa sig...

Jag föredrar i alla lägen Windows förutom vad gäller virus och trojaner...
Oläst 2011-06-11, 23:37 #53
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Vad har du för konstigt Windows då? Eller menar du att man godkänner viruset genom att besöka en webbplats och att URL:n är lösenordet, eller vad menar du? Jag förstår faktiskt inte. Trots antivirus med mera har jag drabbats av både trojaner och virus och de som tror sig vara immuna mot smitta i Windows borde, hm, testa sig...

Jag föredrar i alla lägen Windows förutom vad gäller virus och trojaner...
Man får inte virus längre av att gå in på en webbsida i Windows. Om man ändå skulle få för sig att ladda ned en virus.exe så hoppar UAC in om man skulle råka klicka på den.
Oläst 2011-06-12, 02:59 #54
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Man får inte virus längre av att gå in på en webbsida i Windows. Om man ändå skulle få för sig att ladda ned en virus.exe så hoppar UAC in om man skulle råka klicka på den.
Och detta kan du ta gift på? Jag vet inte, och ingen skulle vara gladare än jag om det vore sant, men jag tror du har fel eftersom jag drabbats av detta vid upprepade tillfällen och UAC är i högsta grad igång på min maskin... Och jag har inte godtagit installationerna, om man säger så. Och jag har Windows 7.
Oläst 2011-06-12, 08:35 #55
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Och detta kan du ta gift på? Jag vet inte, och ingen skulle vara gladare än jag om det vore sant, men jag tror du har fel eftersom jag drabbats av detta vid upprepade tillfällen och UAC är i högsta grad igång på min maskin... Och jag har inte godtagit installationerna, om man säger så. Och jag har Windows 7.
Vilken webbläsare använder du? Både IE9 och Google Chrome kör webbläsare processer som low-integrity processes och sedan både ASLR och DEP aktiverat. Google Chrome använder dessutom en egen sandbox utöver den inbyggda i Windows för extra säkerhet.

Vill man ha ytterliggare säkerhet så undviker man Adobe Flash, Adobe Reader och ActiveX på skumma sidor. Chrome kör exempelvis en egen sandboxad PDF-reader.

Se sedan till att alltid ha ett uppdaterat system. Visst, skadar inte med antivirus-program men så länge man inte laddar ned skumma filer ska det inte riktigt behövas.
Oläst 2011-06-12, 15:19 #56
Supermoderator

Supermoderator

Nu har jag visserligen alldeles nyligen uppgraderat till IE9 och sedan dess har än så länge inget inträffat. Chrome gillar jag inte, men använder Firefox ibland.

Självklart har jag upppdaterat system. Alltid senaste drivrutiner, säkerhetspatchar m.m. Senaste trojanen som landade i burken var en Java-historia... Hur skyddar man sig mot det? Skippar Java? Jo, det gjorde jag, men då fick jag byta backuphanteringsystem med mera, med mera...

Undvika Flash och PDF-filer är en omöjlighet om man skall jobba, men jag är ytterst sällan på "skumma sidor"...

Kanske blir mitt liv bättre med IE9... Vem vet.

Du menar att jag, om jag inte laddar ned och kör skumma filer, så behöver jag inte antivirus och egentligen inget annat än Windows 7 med IE9 eller Chrome för att slippa problem? Låter väldigt bra, men, som sagt, vågar du ta gift på det?

Vad jag vill säga med detta är att det, i alla fall i mina ögon, verkar uppenbart mycket farligare med Windows än OSX. Fast det är också enda nackdelen jag kan finna med Windows och fördelarna överväger lätt OSX i övriga delar. Hittills.
Oläst 2011-06-12, 18:03 #57
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Medlem
MikaelBs avatar

osx är säkrare än windows.

Särskilt när alla Windowsanvändare stänger av UAC och loggar in som administratör.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-12, 19:56 #58
MattiasWs avatar
MattiasW MattiasW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2009
MattiasW MattiasW är inte uppkopplad
Nykomling
MattiasWs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag är kinkig när det gäller tangentbord och gillar inte alls de olika tangentbord jag testat från apple. De är hemska allihop.
Som de flesta andra punkter är det smaksak. Jag tycker också jag är kinkig med tangenbord men har den motsatta erfarenheten Saknar Apple-tangentbordet när jag sitter på andra maskiner.
MattiasW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-13, 21:39 #59
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2011
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
osx är säkrare än windows.
Särskilt när alla Windowsanvändare stänger av UAC och loggar in som administratör.
Stänger man av säkerhetsfunktioner i ett system, vare sig det är win eller mac, så blir det självklart mindre säkert
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-13, 21:41 #60
MikaelBs avatar
Medlem

Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BOM Visa inlägg
Stänger man av säkerhetsfunktioner i ett system, vare sig det är win eller mac, så blir det självklart mindre säkert
Glömmer alltid att ironi inte lyser igenom på diskussionsforum.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017