Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Migrera till Mac - Never ending story

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-09, 13:35 #10
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Mac OS är enklare för den ovane datoranvändaren/nybörjaren. Systemet är mer logiskt än t.ex. Windows.
Att avinstallera ett program gör man genom att dra det till papperskorgen.
Mina ovana pc(xp)-användande släktingar klickar på en ikon på skrivbordet och trycker på "delete" för att avinstallera (vilket i praktiken i Windows inte avinstallerar utan bara tar bort skrivbordsikonen). Det är logiskt att göra så, och det är så man gör i Mac OS.
Vidare så är det inte så många systemmappar som man kan rota i (jo om man vill) utan man ser de mappar man behöver. (mina pc(xp)-användande släktingar har fått för sig att spara saker i roten på C:\...)

När vi börjar prata nätverk skiner solen ännu ljusare!
Mac OS är en dröm att ansluta till trådlösa nätverk jämfört med XP/Vista/Win7. Jag har aldrig upplevt några problem med någon Mac på ett trådlöst nätverk, medan jag ständigt fipplar med windows-burkar som inte hittar nätverken eller inte får ip-adresser (av olika anledningar).
De få gånger det strular med macen är om det finns ÅÄÖ i nätverksnamnet. Oftast går det att ansluta ändå, men inte alltid.

Mac OS behöver inte startas om stup i kvarten. Den håller sig fräsch ändå. En Windows-burk bör startas om en gång i veckan eller allra helst en gång om dagen för att inte bli seg.

Mac OS är stabilt och kraschar inte (eller åtminstone extremt sällan). Windows kan krascha helt utan anledning. Har aldrig upplevt det med mina Macar. När de väl har kraschat är det för att jag pillat med systeminställningar som jag inte borde

Och dessutom, det finns inga kända virus. Tror det kom en trojan för några veckor sedan, men det krävs att användaren skriver in sitt lösenord för att aktivera trojanen.

Jag är ingen Mac-fanatiker, men jag tycker det är ett otroligt lättanvänt system. Jag använder (nästan) alla plattformar. Just nu sitter jag vid en XP-maskin, mina servrar kör linux och min bärbara är en MacBook Alu.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017