Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbyrån vägrar slutföra min webbsida- lite råd uppskattas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-22, 15:16 #41
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

Reg.datum: Jun 2007
StefanB: opensource != egenutvecklat . Ingen har påstått att man inte kan få en opensourcelösning för 10k.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 21:24 #42
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du vill köpa en rolls-royce för 500 SEK så får du en Rolls Royce som är värd 500 SEK, dvs en riktigt dålig skrothög.....

Priset har en helt avgörande roll för vad man kan få för pengarna. Om man endast vill betala 10 000 SEK för en komplett e-handelslösning så borde man nog köpa något annat för pengarna eller spara dem, leevrantörerna kan inte trolla, folk som jobbar måste få skälig lön för sitt arbete....

Är man inte seriös som kund/beställare så bör man inte göra oseriösa beställningar, och sen ha mage att klaga.

Slaveri är avskaffat i de flesta av världens länder....
Rolls roysen kanske inte passar in här. Han gick inte till en av världens dyraste webbyråer. Han ville ha en hemsida från en "märkeslös" webbyrå.

I dagsläget räcker 10k gott och väl!

Som kund har man ju oftast ingen erfarenhet och vet alltså då inte hur mycket man ska betala. Lite research hjälper heller inte alltid då det är så olika och kunden kanske inte är bra på det heller.

Ett företag ska kunna ta emot en kund med noll erfarenhet ( det är därför kunden inte gör det själv ) och vägleda kunden till en lösning med ett bestämt pris.

Om jag bygger en hemsida som jag sedan säljer till en kund för 5k så kan jag inte förutsätta att den inte behöver fungera till 100 % bara för att jag endast tog 5k.

Men jag förstår precis vad ni menar Conny. Man får det man betalar för.

Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-22 klockan 22:07
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-24, 15:19 #43
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Handlar det om mycket pengar (inte en generell summa utan sett i beställarens ögon) så måste man också se till att ha giltiga och tydliga avtal.
Och jag skulle vilja ha följande avtal trots att jag inte vet hur avtal är formulerade inom branschen för utveckling av webbsidor. Detta är ett exempel bara.
  1. Sidan jag vill ha kostar vi säger 25.000:-
  2. När jag har betalat 10.000:- så startar arbetet med att skapa en design i CS.
  3. När designen är skapad så tittar jag igenom den och vill säkert finputsa den.
  4. Jag är nu nöjd med designen. Programmering startar.
  5. Allting är färdigt. Jag kikar igenom det noga.
  6. Jag betalar den återstående summan, 15.000:-
  7. Jag har rätt inom en period på 30 dagar att kontakta min programmerare/designer om jag vill justera något smått. Lägga in ett textstycke på kanske 1-10 rader eller annan font. Vill jag inte göra någon ändring inom 30 dagar så är projektet avslutat och vill jag göra någon ändring efter 30 dagar får jag betala vad det kostar.

Så här skulle jag vilja ha mitt avtal formaterat med en utvecklare/designer. Är mitt avtal realistiskt eller bara ren fantasi?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-24, 15:48 #44
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
eller så gör du en specifikation och ber om en tidsplan som är rimlig för er båda.
När du fått leverans och ok:at den får designern skicka en faktura.

Överklaga fakturan om det levererade inte överrensstämmer med det specificerade.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-24, 16:07 #45
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Tyvärr är detta alltför vanligt. Många vill tjäna snabba pengar och när dem redan fått pengarna blir dem omotiverade att slutföra ordentligt och gör det där lilla extra.

Min för mig är det en gåta hur dem tänker så, och varför dem gör det. När det gäller oss på 360vision kommer mer än hälften av alla nya kunder från kunder som rekommenderat oss. Det visar ju hur viktigt det är med nöjda kunder.
Sweden-mn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-24, 16:26 #46
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-mn Visa inlägg
Många vill tjäna snabba pengar och när dem redan fått pengarna blir dem omotiverade att slutföra ordentligt och gör det där lilla extra.
Varför tänker många så? Man är trevlig, artig och står upp för kunden när man diskuterar en eventuell lösning på sajten som kunden vill ha. När första betalningen är inbetald så tappar utvecklaren lite av intresse och gör något snabbt bara utav allting.

Visst förstår jag att man i livet vill tjäna stora och snabba pengar men det förblir en gåta för mig varför man tappar motivationen när kunden har betalat.
Oläst 2010-03-24, 18:36 #47
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
  2. När jag har betalat 10.000:- så startar arbetet med att skapa en design i CS.
  3. När designen är skapad så tittar jag igenom den och vill säkert finputsa den.
  7. Jag har rätt inom en period på 30 dagar att kontakta min programmerare/designer om jag vill justera något smått. Lägga in ett textstycke på kanske 1-10 rader eller annan font. Vill jag inte göra någon ändring inom 30 dagar så är projektet avslutat och vill jag göra någon ändring efter 30 dagar får jag betala vad det kostar.
Problemet är att det finns lika många oseriösa köpare som säljare. Överlämnar man en elektronisk vara så går den inte att ta tillbaka. Köparen konkar och startar ny verksamhet i ett annat bolag men med det utvecklade programmet/design.

Senast redigerad av FredrikLund den 2010-03-24 klockan 18:38 Anledning: blev lite konstigt
FredrikLund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-24, 19:33 #48
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikLund Visa inlägg
Problemet är att det finns lika många oseriösa köpare som säljare. Överlämnar man en elektronisk vara så går den inte att ta tillbaka. Köparen konkar och startar ny verksamhet i ett annat bolag men med det utvecklade programmet/design.
Jo, men det funkar ju inte att bete sig som ett arsle och behandla kunder som apor, efter det skapa nytt företag. Det sprider sig som ringar på vattnet att man missköter sig. Sen finns internet och olika samlingsplatser för oss
som är kunder och för dom som är utvecklare.

Vi som är kunder, vi talar med varandra om olika företag, vilka som är bra och vilka som är mindre bra.

Jag tycker det är bra med forum som WN där man kan komma i kontakt med utvecklare som kund och delge konstruktiv kritik. Men även höra hur vi kunder uppför oss.
Oläst 2010-03-24, 20:55 #49
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Och jag skulle vilja ha följande avtal trots att jag inte vet hur avtal är formulerade inom branschen för utveckling av webbsidor. Detta är ett exempel bara.

Så här skulle jag vilja ha mitt avtal formaterat med en utvecklare/designer. Är mitt avtal realistiskt eller bara ren fantasi?
Detta upplägg är som upplagt för att skapa problem, det är bättrre att gör aen liten justering (detta gäller för korta uppdrag som ryms inom 30 dagar annars måste man ha med en mer utdragen betalningsplan som komplicerar det hela något):
  1. Jag ger leverantören en skriftlig beskrivning av vad jag vill ha. (Offertförfrågan)
  2. Jag förhandlar med leverantören och vi spikar vad som ska ingåp respektive vad som tillkommer på löpande räkning.
  3. Vi utarbetar ett skriftligt avtal som dokumenterar vad jag som kund ska få av leverantören och vad leverantören ska få av mig (betalning).
  4. Jag får en offert av leverantören med utlovad leverans specificerad och med kompletta prisuppgifter.
  5. Om jag har synpunkter så återgår vi till förhandling, tills vi båda är nöjda....
  6. Sidan jag vill ha kostar vi säger 25.000:-
  7. Båda parter undertecknar avtalet. Dvs båda parter är nöjda med offert/avtal.
  8. Arbetet startar med att skapa en design i CS.
  9. När designen är skapad så tittar jag igenom den och vill säkert finputsa den.
  10. Kontakta omedelbart min programmerare/designer om jag vill justera något. Lägga in ett textstycke på kanske 1-10 rader eller annan font.
  11. Jag är nu nöjd med designen. Programmering startar.
  12. Allting är färdigt. Jag kikar igenom det noga. Leverantören gör en "leverans".
  13. Jag gör en acceptanstest inom en period på 14 dagar från leverantörens leveransdatum. har jag inte kontaktat leverantören inom 14 dagar så är projektet avslutat jag har accepterat systemet som det är. Vill jag göra någon ändring efter godkänt acceptanstest elelr efter 14 dagar om jag ej hört av mig till leverantrören ang fel får jag förhandla om ett nytt uppdrag.
  14. Har jag inte hört av mig inom 14 dagar elelr om jag accepterat systemet tidigare så fakturerar leveratören mig.
  15. Jag betalar vad vi kommit överens om i skriftligt avtal, 25.000:-
  16. Alla nöjda och glada....

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-24 klockan 21:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-24, 21:29 #50
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Wall of text..
Det var en förenklad version av ett avtal mellan en kund och en utvecklare, Conny

Men din version var så som jag tycker att det ska vara mellan en kund och en utvecklare/designer.

Är det så här 99% av avtalen ser ut mellan kund och utvecklare/designer som du visade det? Eller kan det skilja lite?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017