Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Thailand

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-30, 09:26 #31
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det blir alltså mer eller mindre per automatik ett farligare land att vistas i om risken för trafikolyckor är större. De enda undantagen är i princip krigsdrabbade länder.

Sen är det ju också upp till var och en om man vill sponsra länder där korruption och censur förekommer i stor utsträckning.
Stöldbrotten och överfallen gentemot turister är bara en bråkdel av vad som sker i latin och Sydamerika. Självklart räknat per capita, inte antalet fall. Är det några som trollar med statistik så är det Aftonbladet. De brukar nästan varje år bruka köra ett "farliga-Thailand-reportage" i november för att sälja mer lösnummer och jaga klick.

Tittar man närmare på dessa dödsfall upptäcker man att det är drygt en av tiotusen svenska turister som dör i Thailand och de flesta av naturliga orsaker som hjärtattack etc. Dör det inte folk i Sverige också?! Självfallt är det aningen farligare när man är på resande fot, än när man sitter hemma.

Ps Jag "sponsrar" nästan hellre Thailand än Åsa Romson med anhang... Nåja, nu var jag allt raljant.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2015-01-30 klockan 09:32
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-30, 09:29 #32
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Har bott på ett familjehotell på kho lanta några somrar.
Thailändarna man fick lite närmare kontakt med där sa att det är väldigt stor skillnad för turister beroende på vilken religion som är dominerande i området.
Så man kanske ska kolla upp det innan man bokar en resa, vet inte vilken som är bättre eller sämre dock!
Buddhister dominerar 90% av turist-Thailand. Dock förekommer det mer muslimer på öarna i sydväst. På östkusten, i Bangkok och i norr utgör muslimerna en väldigt liten minoritet.

Personligen gissar jag att de du pratade med var buddhister. Som sagt bara en gissning.
Oläst 2015-01-30, 10:01 #33
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Tillägg:

I medeltal dör det ca 75 svenskar om året i Thailand. Vissa av dessa är "långliggare" eller bofasta (som jag). Totalt reser det ca 350.000 svenskar om året till Thailand. Jag gissar att medellängden per vistelse är lite mer än två veckor, kanske tre eftersom många stannar betydligt längre.

Dödstalet/mortaliteten bland hela Sveriges befolkning var under 2012; 9,37 döda per tusen invånare.

En matematiskt begåvad person kan nog räkna ut huruvida vi svenskar (baserat på statistik) borde stanna hemma eller åka och njuta av lite sol.
Oläst 2015-01-31, 09:10 #34
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Oavsett destination, glöm inte reseförsäkring. 45 dagar ingår vanligen i din hemförsäkring (som du eller den du är skriven hos förhoppningsvis har...). Och sjukvården i Thailand är verkligen på topp (för de som har råd med den privata).

Något som alltid slår mig när jag besöker sjukhus i landet är att akuten verkligen bara är till för ambulansakutfall, inte full med köande döende patienter som i Sverige. Du har sjukhus i nästan varje gatuhörn av Bangkok. Sen går väl också runt 40% av världens "vårdturism" till Thailand om jag inte minns fel.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-31, 09:39 #35
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Oavsett destination, glöm inte reseförsäkring. 45 dagar ingår vanligen i din hemförsäkring (som du eller den du är skriven hos förhoppningsvis har...). Och sjukvården i Thailand är verkligen på topp (för de som har råd med den privata).

Något som alltid slår mig när jag besöker sjukhus i landet är att akuten verkligen bara är till för ambulansakutfall, inte full med köande döende patienter som i Sverige. Du har sjukhus i nästan varje gatuhörn av Bangkok. Sen går väl också runt 40% av världens "vårdturism" till Thailand om jag inte minns fel.
Reseförsäkring kan man inte använda om man flyttar dit länge tid, och som du sa går tiden för semester typ 45 dagar.

Men om man tänker stanna längre än 6 månader från sverige ska man skriva ut sig, så man avregistreras från svenska socialförsäkringen.

Privat sjukvårdsförsäkring gäller det ha på bra nivå, åt andra sidan ger en sådan mycket bättre vård än man ens kan drömma få i Sverige.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-31, 11:38 #36
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Reseförsäkring kan man inte använda om man flyttar dit länge tid, och som du sa går tiden för semester typ 45 dagar.
Det finns ingen regel som säger att en semester inte är mer än 45 dagar. Det är bara vad som ofta ingår i hemförsäkringen. Åtminstone Guoda säljer reseförsäkringar på minst 1 år utan krav på hemresebiljett.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Men om man tänker stanna längre än 6 månader från sverige ska man skriva ut sig, så man avregistreras från svenska socialförsäkringen.
Det ska man, men hur många orkar göra det om inte skatteoptimering är inblandat.
Oläst 2015-01-31, 12:12 #37
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg

Jag håller helt med. Att vistas i Thailand utan försäkring är som att spela ekonomisk roulette. Råkar man ut för något riktigt allvarligt kan sjukhusräkningen hamna på hundratusentals kronor. Jag har vänner som råkat ut för motsvarande.
Oläst 2015-01-31, 15:31 #38
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Och när vi ändå ger tips. Var du än bor tillfälligt eller mer långsiktigt, se till att skaffa dig lokala vänner genast! Gå med i facebookgrupper, gå på meetups, dejta på tinder och kolla events på couchsurfing. Eller bo hemma hos någon via couchsurfing eller airbnb första tiden. Då lär du känna omgivningen betydligt snabbare också.

För när du väl drar på dig en rejäl magsjuka och/eller hög feber vill du inte ligga hjälplös utslagen i sängen utan någon som kan leverera förnödenheter!
Oläst 2015-02-13, 10:13 #39
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Tack, för all information, det får bli Bankok
ponting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-13, 11:40 #40
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ponting Visa inlägg
Tack, för all information, det får bli Bankok
Jag har svårt att tro att du ångrar dig...

Som sagt... Glöm inte att se till att du har en giltig sjuk och skadeförsäkring. Efter dricksvatten är den det viktigaste du kan ha här i Thailand.
Svara

Taggar
bo i thailand, thailand

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017