FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Tittar man närmare på dessa dödsfall upptäcker man att det är drygt en av tiotusen svenska turister som dör i Thailand och de flesta av naturliga orsaker som hjärtattack etc. Dör det inte folk i Sverige också?! Självfallt är det aningen farligare när man är på resande fot, än när man sitter hemma. Ps Jag "sponsrar" nästan hellre Thailand än Åsa Romson med anhang... Nåja, nu var jag allt raljant. ![]()
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2015-01-30 klockan 09:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Personligen gissar jag att de du pratade med var buddhister. Som sagt bara en gissning.
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tillägg:
I medeltal dör det ca 75 svenskar om året i Thailand. Vissa av dessa är "långliggare" eller bofasta (som jag). Totalt reser det ca 350.000 svenskar om året till Thailand. Jag gissar att medellängden per vistelse är lite mer än två veckor, kanske tre eftersom många stannar betydligt längre. Dödstalet/mortaliteten bland hela Sveriges befolkning var under 2012; 9,37 döda per tusen invånare. En matematiskt begåvad person kan nog räkna ut huruvida vi svenskar (baserat på statistik) borde stanna hemma eller åka och njuta av lite sol.
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Oavsett destination, glöm inte reseförsäkring. 45 dagar ingår vanligen i din hemförsäkring (som du eller den du är skriven hos förhoppningsvis har...). Och sjukvården i Thailand är verkligen på topp (för de som har råd med den privata).
Något som alltid slår mig när jag besöker sjukhus i landet är att akuten verkligen bara är till för ambulansakutfall, inte full med köande döende patienter som i Sverige. Du har sjukhus i nästan varje gatuhörn av Bangkok. Sen går väl också runt 40% av världens "vårdturism" till Thailand om jag inte minns fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men om man tänker stanna längre än 6 månader från sverige ska man skriva ut sig, så man avregistreras från svenska socialförsäkringen. Privat sjukvårdsförsäkring gäller det ha på bra nivå, åt andra sidan ger en sådan mycket bättre vård än man ens kan drömma få i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det ska man, men hur många orkar göra det om inte skatteoptimering är inblandat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Och när vi ändå ger tips. Var du än bor tillfälligt eller mer långsiktigt, se till att skaffa dig lokala vänner genast! Gå med i facebookgrupper, gå på meetups, dejta på tinder och kolla events på couchsurfing. Eller bo hemma hos någon via couchsurfing eller airbnb första tiden. Då lär du känna omgivningen betydligt snabbare också.
För när du väl drar på dig en rejäl magsjuka och/eller hög feber vill du inte ligga hjälplös utslagen i sängen utan någon som kan leverera förnödenheter! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack, för all information, det får bli Bankok
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har svårt att tro att du ångrar dig...
Som sagt... Glöm inte att se till att du har en giltig sjuk och skadeförsäkring. Efter dricksvatten är den det viktigaste du kan ha här i Thailand.
![]() |
Svara |
|
|