FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
I Bineros nya lastbalanserade miljö har de lastbalanserat bort klassisk ASP. Mina väl fungerande siter började krångla och ha sig och även fast jag stötte på Bineros support om detta så kunde de inte hjälpa mig. När jag sedan var tvungen att byta ut alla å, ä, och ö på alla filerna så började jag misstänka att jag flyttats till en Linuxburk. Behöver man ju inte vara någon systemvetare för att begripa men Binero hävdade fortfarande att jag befann mig i Windowsmiljö. Alla tecken utbytta men fortfarande fungerande inte filsystemen som de skulle. De fungerade men de hade en laddningstid på över 5 minuter. Inget man sväljer i dagens läge... Efter 2 månader och flera mail har nu Binero äntligen kommit på att:
"Saken är den att ni alltså ligger i ett system där filhantering sker av ett linuxbaserat system men läses in av ett windowskluster. Det vill säga att er ASP kod fungerar i och med att webbservrarna ligger i ett Windowskluster men filerna hanteras av ett linuxsystem. Det är så vi har byggt vårt nya system som dessutom inte går att komma ifrån att det är lastbalanserat eller linuxbaserat på filhanteringsdelen. Allt är alltså som det ska vara och kommer fortsätta vara förutom den oförklarliga segheten på själva scriptet" Simon Wiberg - Binero Okay... ingen hjälp här inte... Binero fortsätter: "Problemet med klassisk ASP är att det inte längre utvecklas och anpassas produkter och mjukvara för det. Det är ett gammalt skriptspråk och vi kan tyvärr inte anpassa våra lösningar efter att alla över 10 år gamla applikationer ska fungera fullt ut, utan vi måste tyvärr följa med i utvecklingen och göra uppdateringar och nya produkter som branschen går mot. Den största orsaken till att klassisk ASP inte fungerar särskilt bra i en klustrad miljö är dess inbyggda sessionshantering som jobbar mot lokala IIS-webbservern (stället för att lagra sessioner i databas t.ex.), men även upplägget du använder med listning och arbete mot filsystem är något som vi tyvärr inte kan hålla full bakåtkompatibilitet på. Det finns säkert leverantörer som kommer rikta in sig på att fortsätta leverera den klassiska hostingen med en lokal IIS-webbserver, lokal disk, ingen lastbalansering eller klustring och med full bakåtkompatibilitet - men tyvärr är det inte något som vi (eller majoriteten av branschen) kommer kunna erbjuda." Johan Edlund - Binero Jag ställer då alltså frågan om de inte erbjuder ASP längre, eller om de bara erbjuder ASP ibland men inte fullt ut... Lite osäkert känns det ju... Binero återkommer... "Vi stödjer ASP. Vi har mängder med kunder som använder klassisk ASP till massvis med funktioner utan större problem. Vad jag skriver är att det finns vissa ändamål där klassisk ASP inte fungerar bra i en klustrad miljö med speciella typer av storage (sessionsmässigt t.ex.) eftersom det är konstruerat vid en tidpunkt när dessa typer av lösningar inte existerade. Sedan är det aldrig rekommenderat att nyttja specialtecken i filnamn när det kommer till webbapplikationer, och det känns rent spontant inte som ett optimalt upplägg att vid varje processuppstart läsa in alla filer och kataloger från disk. Jag kan inte svara rakt av på vad problemet är i just ditt fall, men min gissning är att de äldre metoder för filhantering som finns i klassisk ASP inte lämpar sig för arbete mot linuxbaserad nätveksstorage, och för att kunna jobba vidare med just den lösningen du använder så skulle jag kolla på andra möjligheter att läsa av filer på disk, eller att t.ex. cacha fil och mappstruktur till någon fil och sedan uppdatera denna vid förändringar" Johan Edlund - Binero igen. Jahapp... vad göra nu då? Upptagen utvecklare behöver inte mer att göra, särskilt inte sådant som redan funkar. Efterlyser mer information om vad som funkar i asp och vad som de inte bryr sig om att se till att det funkar. Binero igen: "Tyvärr har vi ingen exakt lista på hur bra olika funktioner och moduler i klassisk ASP fungerar, och hur de skiljer sig mellan olika hostinglösningar. Det är inte så att ditt skript slutat fungera, utan att det tar mycket längre tid att köra i vår nya miljö där det varken finns samma operativsystem, samma version på moduler, samma webbserverversion, samma storageuppsättning eller samma filsystem. Eftersom båda dina problem är relaterat till filhantering så är det nog där det du är mest intresserad av antar jag. Om du kan meddela oss de olika hanteringar du kommer göra med hjälp av dessa ASP-skript mot filsystemet så kan vi se om vi kan rekommendera andra åtgärder eller hjälpa till med olika teorier om vad som fungerar bäst på olika plattformar och uppsättningar. Jag är ledsen att vi inte kan ge dig än djupare support i det här, men jag kan försäkra dig att det är varken skitsnack eller lull-lull, vi har helt enkelt inte fokuserat lika mycket på att bygga en miljö för de äldre utdaterade skriptspråk och lösningar som dock givetvis används än idag, som vi har för att fokusera på driftsäkerhet, stöd för nya versioner och stabilitet. Vi kan heller tyvärr inte kolla igenom alla våra kunders applikationer och spekulera i vilka som kommer stöta på problem vid eventuella uppgraderingar, utan försöka informera så bra som möjligt om vad som faktiskt skiljer i de olika hostingmiljöerna (de utvecklare som jobbar mot våra tjänster vet nog bättre än oss vilka eventuella förändringar de kommer påverkas av). Att testa alla olika kombinationer av applikationer och hur de påverkas av förändringen vore.. ja, tyvärr omöjligt. Vi försöker självklart hjälpa till, men i vissa fall så är det helt enkelt bättre att rekommendera att man använder sig av en lösning som är mer anpassad till den applikation man kör. Det är också en del i att vi har de öppna avtalen vi har - vi tvingar ingen kund att ligga kvar och betala för våra tjänster om de inte passar kunden." Johan Edlund - Binero. Här kan man alltså utläsa. Gilla läget eller flytta till annat hotell. Jag har varit nöjd med Binero hittills men det här tycker jag var i värsta laget. Att byta hotell är inget man gör i en handvändning och dessutom så tycker jag att skriver man att man stöder ASP så skall man fanimej stödja ASP också, inte så där lite grann och ibland om inget annat roligt kommer upp. Att ett lastbalanserat system baserat på Linux skulle ställa till det för ASP utvecklare kan man ju räkna ut med röven. Tycker detta var skitdåligt. Skriver du i Klassisk ASP eller har applikationer skrivna i det som funkar och som du inte har lust att lägga tid på att skriva om, lägg dom INTE på Binero för där är de inte intresserade av att vara 'bakåtkompatibla' inte ens ta reda på om de är det. /Charina Nilsson |
||
![]() |
|
|