Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ONE.COM avstängda hos .SE

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-15, 09:54 #31
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Har skrivit några rader om denna situation: http://sulo.se/2010/09/15/se-vs-one-com/
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 09:56 #32
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
http://bit.ly/aaaFbk har One.com lagt upp en mer detaljerad förklaring av vad som hänt.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 10:24 #33
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Som jag fattar det av Ones egen utsaga så har de alltså snappat upp kundens domän efter att den gått ut och registrerat om den hos sig själva?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 18:54 #34
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Jag tycker Binero sammanfattar det riktigt bra: http://blogg.binero.se/2010/09/one-hell-of-a-mess/
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 19:24 #35
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
På http://bit.ly/aaaFbk har One.com lagt upp en mer detaljerad förklaring av vad som hänt.
Intressant läsning.

För de som vill veta vart länken går egentligen: http://www.one.com/static/Detailed-i...t-.SE-case.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Jag tycker Binero sammanfattar det riktigt bra: http://blogg.binero.se/2010/09/one-hell-of-a-mess/
Bra blogginlägg.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 21:21 #36
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Efter att ha läst One:s beskrivning tycker jag trots allt att de har agerat bra. Även om det var fel, har de gjort det minst dåliga är situationen.

De har inte försökt sälja domänerna, de har förnyat i kundernas namn och de har inte krävt betalning.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 21:57 #37
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Efter att ha läst One:s beskrivning tycker jag trots allt att de har agerat bra. Även om det var fel, har de gjort det minst dåliga är situationen.

De har inte försökt sälja domänerna, de har förnyat i kundernas namn och de har inte krävt betalning.
Jag håller inte med, bara för att de inte orkat/lyckats med det som krävdes så ska det vara ok att köra en sorts snapback utan att kunden begärt det? Ponera att en kund inte ville ha domännamnet förlängt då har ONE köpt på sig ett domännamn mot reglerna, utan att kund vill ha kvar domänen och därmed också förhindrat någon annan att köpa det under minst ett år.

En soppa är det och 30 dagar tycker jag är rimligt. ONE borde ha bitit i det sura äpplet och tagit sitt straff. Nu försöker de kringgå reglerna igen vilket borde resultera i återtagande av registraturen enligt min högst personliga åsikt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-16, 09:32 #38
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag håller inte med, bara för att de inte orkat/lyckats med det som krävdes så ska det vara ok att köra en sorts snapback utan att kunden begärt det? Ponera att en kund inte ville ha domännamnet förlängt då har ONE köpt på sig ett domännamn mot reglerna, utan att kund vill ha kvar domänen och därmed också förhindrat någon annan att köpa det under minst ett år.

En soppa är det och 30 dagar tycker jag är rimligt. ONE borde ha bitit i det sura äpplet och tagit sitt straff. Nu försöker de kringgå reglerna igen vilket borde resultera i återtagande av registraturen enligt min högst personliga åsikt.
Jag håller med om att det är fel och att det är dåligt gjort, men alternativet hade varit ännu sämre. I mitt antagande förutsätter jag också att de bara sysslade med detta en kort tid för att täcka upp sina misstag i samband med bytet av afförsmodell hos IIS.

Alla kan begå misstag, och när man väl gjort det är det bra om man försöker hålla kunderna skadeslösa.

Sen är det ju extremt klantigt att göra dessa misstag vid övergången, men det är ju en annan historia.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-16, 10:20 #39
Westmans avatar

Westmans avatar

Kort tid? Tja det hade sen mars 2009 på sig så vad som är kort tid kan man ju diskutera.

Ja alla kan begå misstag och jag har absolut gjort mina (och kommer att fortsätta att göra misstag). Jag har dock bitit i sura äpplen och gjort rätt för mig, precis som de flesta gör, istället för att kringgå regler och undvika kostsamt arbete. One betalar nog hellre 250 kkr i domänavgifter som de räknar med att få tillbaka lejonparten av än att lägga 500 kkr (grovt uppskattat) på att lösa problemet på samma sätt som alla andra har fått göra. Vill man inte leka på samma villkor ska man inte få vara med att leka alls är min åsikt. One har fått 30 dagar på sig och efter de är slut ska det bli intressant att se vad som har hänt och vad som ev. kommer att ske.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-16, 20:44 #40
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Kort tid? Tja det hade sen mars 2009 på sig så vad som är kort tid kan man ju diskutera.

Ja alla kan begå misstag och jag har absolut gjort mina (och kommer att fortsätta att göra misstag). Jag har dock bitit i sura äpplen och gjort rätt för mig, precis som de flesta gör, istället för att kringgå regler och undvika kostsamt arbete. One betalar nog hellre 250 kkr i domänavgifter som de räknar med att få tillbaka lejonparten av än att lägga 500 kkr (grovt uppskattat) på att lösa problemet på samma sätt som alla andra har fått göra. Vill man inte leka på samma villkor ska man inte få vara med att leka alls är min åsikt. One har fått 30 dagar på sig och efter de är slut ska det bli intressant att se vad som har hänt och vad som ev. kommer att ske.
Kostar det 500 kkr att lösa problemet så har man verkligen ställt till det för sig.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017