Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Striden kring nätvinhandeln

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-05, 22:46 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Kan inte både Ara och patrikweb försöka hålla sig lite mer till ämnet... Det börjar klia i modereringsfingrarna
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 08:48 #22
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag brukar inte vara oense med Westman, men jag har inte sett några nackdelar med avvecklingen av apoteksmonopolet. Som förälder med sjukt barn har jag behövt åka över halva länet bara för att få tag i alvedon mitt i natten till ett barn med hög feber. Idag finns det på närmaste bensinmack.

Fram till 22 finns det öppna apotek förhållandevis nära jämfört med när ett enda apotek i Stockholm fanns att tillgå sena kvällar.
Alvedon på bensinmack har faktiskt inget med avvecklingen av Apotekets monopol på receptbelagda preparat. Det var ett separat beslut.

Jag har dålig koll på Stockholm och vet inte när apoteken stängde förut men i Västerås var det flera som hade öppet till 20.00 på vardagar och i Uppsala 21:00 (förutom jourapoteken). Precis som med andra affärer så anpassade sig faktiskt Apoteket till andra öppettider om än bland de sista.
Öppettiderna i storstäder har blivit bättre men att få tag i t.ex. speciell migränmedicin är numera ett hästjobb jämfört med förut. Likaså om man behöver speciell antibiotika.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 10:56 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag vet inte om jag håller med. Ja, Systembolaget har inneburit att min alkoholkonsumtion minskat på grund av usla öppettider.

Jag är långt ifrån någon storkonsument; men vid flera tillfällen har det fått bli andra alternativ. Middagen planeras och inhandlas till lite halvsent och då är det stängt.

Snarare är det nog alkoholisterna som tvingats planera och prioritera som ändå handlar. Det är dags för individuell frihet. Staten behöver inte tänka åt mig, det kan jag göra själv, tack.
Människor klarar inte riktigt av att tänka själva, i så fall skulle det inte fungera att placera godis nära kassorna i matbutikerna exempelvis Eller, snarare, de klarar inte av att agera efter hur de tänker. När det handlar om beroendeframkallande och ohälsosamma produkter så finns det anledning för staten att försöka påverka.

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-04-07 klockan 10:58
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 11:13 #24
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Människor klarar inte riktigt av att tänka själva, i så fall skulle det inte fungera att placera godis nära kassorna i matbutikerna exempelvis Eller, snarare, de klarar inte av att agera efter hur de tänker. När det handlar om beroendeframkallande och ohälsosamma produkter så finns det anledning för staten att försöka påverka.
Att vissa är extremt mycket extra dumma boskap betyder väl inte att man ska straffa hela befolkningen.

Samma sak att dom typ förbjudit lite större raketer nu för vissa boskap inte kunde hantera det och då straffar man alla.

Ska man även förbjuda pizza snart för det är ohälsosamt för vissa som äter förmycket? Reglera hur många pizzor man får köpa per vecka? Och begränsade tider ?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 13:29 #25
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
Ingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Att vissa är extremt mycket extra dumma boskap betyder väl inte att man ska straffa hela befolkningen.

Samma sak att dom typ förbjudit lite större raketer nu för vissa boskap inte kunde hantera det och då straffar man alla.

Ska man även förbjuda pizza snart för det är ohälsosamt för vissa som äter förmycket? Reglera hur många pizzor man får köpa per vecka? Och begränsade tider ?
Man försöker väl genom att höja skatten på en del varor för att försöka minska konsumtionen så nu väntar vi bara på en extra sockerskatt
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 14:41 #26
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Ingo Visa inlägg
Man försöker väl genom att höja skatten på en del varor för att försöka minska konsumtionen så nu väntar vi bara på en extra sockerskatt
Det vore väl inte helt fel med tanke på de problem vi har i Sverige idag? Det har redan införts i bland annat Danmark.
Oläst 2014-04-07, 15:35 #27
Ingos avatar
Supermoderator

Supermoderator
Ingos avatar

Citat:
Det vore väl inte helt fel med tanke på de problem vi har i Sverige idag? Det har redan införts i bland annat Danmark.
Om vi vänder på frågan, vilka saker vill du inte ha förhöjd skatt på?
Oläst 2014-04-07, 15:51 #28
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Ingo Visa inlägg
Om vi vänder på frågan, vilka saker vill du inte ha förhöjd skatt på?
De produkter där det är motiverat helt enkelt. Fungerar det bra i Danmark finns det ingen anledning att inte fundera över det för svensk del också. Vi har extrema problem med diabetes och andra kostrelaterade sjukdomar.
Oläst 2014-04-07, 16:18 #29
Ingos avatar
Supermoderator

Supermoderator
Ingos avatar

Citat:
De produkter där det är motiverat helt enkelt. Fungerar det bra i Danmark finns det ingen anledning att inte fundera över det för svensk del också. Vi har extrema problem med diabetes och andra kostrelaterade sjukdomar.
Okej vi ska följa allt som Danmark gör. Du har säkert bevis på att de blivit friskare. När vi ändå håller på så varför inte göra så de även gör i grannlandet:
-Sänk ölskatten för att konkurrera med Tyskland.
-Ha samma djurhållning så att vi exempelvis kan exportera fläskkött billigt.

Allt är så mycket bättre i grannlandet, vi kanske borde tillhöra Danmark ;-) eller inte.
Oläst 2014-04-07, 16:22 #30

Citat:
Ja så synd om alla jävla värdelösa idioter så man måste bestraffa 100% av befolkningen och alla som inte har något problem.

Då är det bättre omyndigförklara dom som har problem och sätta koppel på dom.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017