Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotellens ekonomi och priser - flyttade inlägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-17, 12:02 #21
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Är det? Visst, om någon får för sig att köpa upp/in sig i bolaget gör man en Due Dilligence
och kan då få tillgång till mer detaljerad bokföring och bolagsmål. Men för en utomstående
skulle jag säga att detta enda sättet att analysera det ekonomiska. Tillägget är förstås kreditupplysning.
Det handlar ju väldigt mycket om vad företaget är i för fas och hur de satsar. Ett bolag som satsar på tillväxt återinvesterar oftast nästan hela vinsten för att kunna växa snabbare. Så länge man har en stark tillväxt i bolaget kan man inte lägga så stor vikt på vinsten eller vinstmaginalen.
Utifrån de där siffrorna är det ganska tydligt att Loopia verkar vara ganska nöjda med sin ställning och vill hellre casha in på sina nuvarande kunder än att expandera och därmed återinvestera en stor del av vinsten i verksamheten. Det är ju naturligt att göra när man är marknadsledande.

Detta är bara bra en aspekt, men bara den visar att jämförelsen haltar ganska rejält.

Senast redigerad av pelmered den 2012-06-17 klockan 12:04
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-17, 13:03 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det handlar ju väldigt mycket om vad företaget är i för fas och hur de satsar. Ett bolag som satsar på tillväxt återinvesterar oftast nästan hela vinsten för att kunna växa snabbare. Så länge man har en stark tillväxt i bolaget kan man inte lägga så stor vikt på vinsten eller vinstmaginalen.
Utifrån de där siffrorna är det ganska tydligt att Loopia verkar vara ganska nöjda med sin ställning och vill hellre casha in på sina nuvarande kunder än att expandera och därmed återinvestera en stor del av vinsten i verksamheten. Det är ju naturligt att göra när man är marknadsledande.

Detta är bara bra en aspekt, men bara den visar att jämförelsen haltar ganska rejält.
Jo, men förr eller senare måste man ändå leverera en vinst. Varken Binero eller City Network har lyckats ta några större marknadsandelar FRÅN Loopia trots mycket intensiva kampanjer under flera år. Om något kommer förändras framöver återstår att se men just nu tyder ingenting alls på att någon skulle hota Loopias ställning på marknaden.

Loopia är dessutom också en del av en större koncern och har därmed vinstkrav på sig uppifrån. Mycket väl fungerande automatiserade system (minus e-postkatastrofen då men de större konkurrenternas problem har också varit omfattande de senaste åren) gör att de kan hålla nere kostnaderna, inte minst för supporten.
Oläst 2012-06-17, 13:30 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Det krävs ju mycket investeringar för klara hantera stor tillväxt av kunderna, så tar ju en del år för att komma i rätt synk. Sedan investeringar är ju inte helt bortkastade pengar då det ökar värdet på bolaget till en viss gräns.

Sedan vill man inte göra vinst i svenska bolag, vinst är ju en utgift.

Sedan kan man tycka att resultatet är lite väl lågt i vissa av bolagen, vilket kräver att dom har möjlighet till checkkredit eller lån möjligheter om dom behöver akuta pengar/investeringar
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-19, 22:41 #24
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Både Binero och City Network har en del anställda. De kanske har lite för många? Lite som
jag nämnde med höga supportkostnader när man har tiotusentals kunder som betalar en
pizza i månaden.

Återinvestering av vinst köper jag till viss del men när det handlar om mycket stora
investeringar så lägger man upp någon avbetalningsplan så man inte sopar hela sin
likviditet bara för att man köpte ett nytt SAN och 10 servrar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-19, 23:19 #25
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Om sajten är mitt levebröd så vill jag inte köpa hosting för 200 kr / månad. Då kommer jag inte kunna ställa några som helst krav på leverantören oavsett vad de lovat.

Jag tror många gått på den niten - det går inte att ha en webshop som omsätter sexsiffriga belopp per dygn hos Binero eller Loopia och sen bli förvånad när den är nere i 12 timmar och den kompensation man får är en gratismånad.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-20, 00:03 #26
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jomper Visa inlägg
Då kommer jag inte kunna ställa några som helst krav på leverantören oavsett vad de lovat.
Det där stämmer inte, leverantören måste följa det SLA avtal man har ingått i eller som är som är avtalat för det specifika kontot, även om SLA att uttalats muntligt. Man tar det webbhotell/lösning som har det SLA som motsvarar ens krav.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-20, 00:55 #27
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Det där stämmer inte, leverantören måste följa det SLA avtal man har ingått i eller som är som är avtalat för det specifika kontot, även om SLA att uttalats muntligt. Man tar det webbhotell/lösning som har det SLA som motsvarar ens krav.
Hur många webbhotell i den prisklassen har SLA som täcker ev förlorad inkomst? Förmodligen inget, med en dedikerad server är det annat men knappast någon inom delad hosting. Och jo jag ser att du har det men då är det som billigast 750 kr per månad + webbhotellet.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-20, 08:29 #28
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Hur många webbhotell i den prisklassen har SLA som täcker ev förlorad inkomst? Förmodligen inget, med en dedikerad server är det annat men knappast någon inom delad hosting. Och jo jag ser att du har det men då är det som billigast 750 kr per månad + webbhotellet.
Det är riktigt Johan, jag sa dock inte att högt SLA är billigt, och att man tar det webbhotell/lösning som har det SLA som motsvarar ens krav. Tar man ett hotell för under 200kr så kan man naturligtvis inte förvänta sig speciellt mycket om det händer något, men det är väl självklart? Det jag vände mig emot var att leverantören trots lovat SLA kan bryta mot det ändå.

Senast redigerad av Danielos den 2012-06-20 klockan 08:31
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-21, 14:12 #29
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
jomper - Amazon är en leverantör många anser vara mycket seriös. De var nere nästan 4 dagar på raken för många kunder under förra året. Som jag förstår det var kompensationen 2 veckors fri tid för dem.

Tror faktiskt endast SLA fungerar på annat sätt om du ingår specifikt avtal med någon (tex som Tieto gör mot vissa) och får in specifika kompensationsklausuler vid nertid. Som jag förstår det har Tieto faktiskt betalat ut skadestånd till vissa kommuner och företag när de hade sina 6 eller 7 dagars nertid förra året.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-29, 16:49 #30
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Om CN tar 74kr/mån är det väl dyrt, det är ju nästan dubbla priset? Från ett företagsperspektiv är det ett rimligt pris och utifrån ett kundperspektiv är det dyrt, utifrån vad man får.
Citat:
Tar man ett hotell för under 200kr så kan man naturligtvis inte förvänta sig speciellt mycket om det händer något, men det är väl självklart?
Hur får du ihop dessa motsägande påståendena?
74 kr är ett rimligt pris, men man kan inte förvänta sig mycket om man betalar under 200?

Citat:
Vissa företag har stora kostnader andra har mindre kostnader. Sedan finns det något som heter marknads- och prisstrategier, och det man förlorar på vissa saker tar man igen på andra. Sedan kan man subventionera låga priser under en längre tid för att ta marknadsandelar, men generellt sett på hostingmarknadens prisbild just nu så är 141kr dyrt i ett kundperspektiv.
Om du kikar på det som FÖRETAGSKUND är int priset det avgörande, då kommer många fler variablar in. Är ens leverantör ekonomiskt stabil, vad händer om ens webhotell går i konkurs? Man tappar trafik, kanske flera dagar innan allt lykats flyttats och pekats om till nytt. Vad är den ekonomiska förlusten för ett par dagars nedtidför en webbshop? Kortsiktigt, resp långsiktigt.

En UC på dina två bolag säger exemopelvis att för egensajt avrådes kredit medan för web 2.0 rekommenderar Credit´safe en kredit på 5000 kronor.

Skall snart uppdatera Kristians fina ekonomisammanställing med fler bolag och mer fakta
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017