Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mail raderas spårlöst hos Loopia

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-30, 08:18 #21
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Deras svar är ändå rätt logiskt, i en perfekt värld där ingen raderar mail av misstag och inga system krashar, så behövs inte backuper! *ironi*

Nu har det ju dock upprepade gånger visat sig att så inte är fallet, så att iaf efter deras senaste ordentliga mail-kaos där kunder faktiskt förlorade data permanent. Trots att Loopia gick väldigt långt med ärendet och anlitade dataåterställnings-företag och allt därtill så tycker jag det är väldigt udda att dom inte börjat ta snapshots/inkrementala backuper dags och veckovis... Både för att stärka sitt varumärke genom att kunna garantera att sånt inte händer igen - och att faktiskt ha någon form av datasäkerhet...

Vad händer t.ex. om någon bugg uppstår som raderar mail här och där, för att sedan par veckor upptäckas av Loopia? Har vi en återupprepning av senast då eller? Inga backuper, permanent förlorad data.

Hej

Jag vill hänvisa till detta blogginlägg, http://blogg.loopia.se/2012/04/16/st...are-webbsidor/. Nej vi har inte varit felfria men vi jobbar stenhårt på att bli bättre. Denna investering är ett sätt att visa att vi vet om denna svaghet och att vi tar detta på största allvar och gör något åt det.

http://blogg.loopia.se/2012/02/20/vi-vill-bli-battre/

/Jimmie Eriksson
LoopiaAB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-05, 19:25 #22
Patrik Hs avatar
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
Patrik Hs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
Hej

Jag vill hänvisa till detta blogginlägg, http://blogg.loopia.se/2012/04/16/st...are-webbsidor/. Nej vi har inte varit felfria men vi jobbar stenhårt på att bli bättre. Denna investering är ett sätt att visa att vi vet om denna svaghet och att vi tar detta på största allvar och gör något åt det.

http://blogg.loopia.se/2012/02/20/vi-vill-bli-battre/

/Jimmie Eriksson
Om ni redan har investerat i utrustning så har ni alltså redan identifierat problemet för annars vet ni inte vad som skulle behövas köpas. Men då verkar ju mitt ärende ännu mer konstigt där ni påstår att inte mer backup behövs. Vad är det då ni har investerat i egentligen?

Jag hoppas ni redan vet det att modern utrustning inte automatiskt löser alla problem, det mesta löser man genom bättre rutiner, kundpolicy och system samt att vara proaktiv med att förebygga eventuella svagheter.
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-05, 20:34 #23
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Nyare utrustning löser ju inte direkt problem med backuper, det måste jag hålla med om.
Det kanske dock gör det möjligt att spara mer backup, men av att dömma av ert mailsvar som Patrik H refererar till så känns det ju inte direkt... som det är där problemet ligger?
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-26, 17:42 #24
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik H Visa inlägg
Mitt råd liksom flera andra konstaterat i den här tråden, anlita inte Loopia för web eller mail. Domäner verkar de vara bra på och det är det enda de ska fokusera på tycker jag, mailtjänsterna drar varumärket Loopia ner i botten.
Nu går jag lite offtopic, men jag skulle inte ens rekomendera att anlita loopia för era domäner. Även om ni inte hostar erat material på deras servrar får du inte ha loopia som registrar om du ska ha naket material på din webbplats. Tror även deras korkade avtal innefattar mer än bara naket. En liten varning, ifall ni inte vill bli av med en värdefull domän helt plötsligt en dag...
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-26, 18:40 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Nu går jag lite offtopic, men jag skulle inte ens rekomendera att anlita loopia för era domäner. Även om ni inte hostar erat material på deras servrar får du inte ha loopia som registrar om du ska ha naket material på din webbplats. Tror även deras korkade avtal innefattar mer än bara naket. En liten varning, ifall ni inte vill bli av med en värdefull domän helt plötsligt en dag...
Vad menar du med "bli av med"?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-26, 18:44 #26
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Vad menar du med "bli av med"?
Nu gick det inte så långt i mitt fall, då jag bytte registrar för alla mina domäner. Men man vet ju aldrig vad Loopia bestämmer sig för att göra.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-26, 19:23 #27
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Loopia får, och kan inte, beslagta en domän för dom anser den bryter mot några villkor. Det är du som ägare som alltid har kontrollen, oavsett om dom inte vill ha dig som kund eller inte. Du äger domänen, inte loopia.

Du kan, och måste alltid kunna, begära ut EPP-kod för att flytta till annan leverantör. Detta regleras rätt hårt i IIS's registrar-avtal.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-27, 00:33 #28
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Nu går jag lite offtopic, men jag skulle inte ens rekomendera att anlita loopia för era domäner. Även om ni inte hostar erat material på deras servrar får du inte ha loopia som registrar om du ska ha naket material på din webbplats. Tror även deras korkade avtal innefattar mer än bara naket. En liten varning, ifall ni inte vill bli av med en värdefull domän helt plötsligt en dag...
Hur kan du bli av med domänen? Det är en omöjlighet, Loopia kan inte och får inte ta en domän ifrån dig. Däremot kan de ju naturligtvis själva bestämma vad man får hosta hos dem.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-27, 02:52 #29
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hur kan du bli av med domänen? Det är en omöjlighet, Loopia kan inte och får inte ta en domän ifrån dig. Däremot kan de ju naturligtvis själva bestämma vad man får hosta hos dem.
Jag hostade inget hos loopia, jag köpte bara mina domäner hos loopia och en dag fick jag ett mail att de inte gillade innehållet på en av mina sidor... Vad de skulle göra vet jag dock inte, som sagt så gick det aldrig så långt då jag bytte registrar pga. deras knasiga policy.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-27, 09:37 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Jag hostade inget hos loopia, jag köpte bara mina domäner hos loopia och en dag fick jag ett mail att de inte gillade innehållet på en av mina sidor... Vad de skulle göra vet jag dock inte, som sagt så gick det aldrig så långt då jag bytte registrar pga. deras knasiga policy.
Låter snarare som ett missförstånd. Det är ingen särskilt knasig policy, många webbhotell har precis samma inställning till naket / porr.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017