Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Det skummaste problemet jag någonsin stött på (C#)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-26, 15:28 #11
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ja, det verkar troligt att det är VS 2010 Express som har en brist som är åtgärdad i VS 2012.

Jag tycker du ska uppgradera och köra på den senaste VS du kan, det brukar alltid vara bättre än att försöka lösa problem som finns i äldre verioner.

Express är ju dessutom betydligt simplare än Professional, själv använder jag alltid professional versionen.

Ett annat tips är att i möjligaste mån använda Wrapperclasser runt kritiska externa klasser, så om du behöver ändra så behöver du bara ändra på ett ställe, dett aär särskilt viktigt om du har en sås på en halv gig. hur många rader är den såsen på? Måste ha tagit en evighet att utveckla.
Hm, får väl göra det denna gång då. Aldrig varit ett fan av att hoppa över problem istället för att åtgärda dem, speciellt när det gäller Microsoft, dom har ju en tendens att inte dokumentera allting som är ändrat/uppdaterat.

Authservern ligger på runt 70k rader, spelservern på minst 20 gånger mer. Sen har vi ju hela klienten också som är mycket avancerad, skulle vilja säga att det är bättre grafik är World of Warcraft och de största MMORPG-spelen.

Fick en sjukdom för en månad sedan som har begränsat mitt liv, och därför har jag mängder med tid att syssla med detta - skulle nog säga att det tagit två månader. Bara ett projekt jag gör för att fördriva tiden
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 19:37 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Ok, 1,4 MLOC är ju hyfsat stort system. Men du måste ha kopierat mycket för att hinna med det på 2 månader.

Jag jobbade med ett system som blev på 3,5 MLOC och det tog 30 manår för 10-15 personer att utveckla, systemet var klart på 3 kalenderår, då var 97% genererat av en kodgenerator. Men vi jobbade mycket med att trimma in och skriva om koden i mallarna flera gånger, så de första 6 månaderna skrev vi om koden och genererade om hela systemet ca 10 gånger från grunden. Sen blev det väl lite lugnare. De första 6 månaderna hade vi dock bara 50 tabeller att jobba med.

Systemet bestod av 15 delsystem och vi hade använde många egenproducerade komponenter så vi hade maximal återanvändning av redan producerad kod.

Bland annat så hade vi byggt en egen ORM (Object Relational Mapping).

Databasen bestod av 555 tabeller och det var ca 2500 klasser.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-26 klockan 19:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 19:47 #13
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ok, 1,4 MLOC är ju hyfsat stort system. Men du måste ha kopierat mycket för att hinna med det på 2 månader.

Jag jobbade med ett system som blev på 3,5 MLOC och det tog 30 manår för 10-15 personer att utveckla, systemet var klart på 3 kalenderår, då var 97% genererat av en kodgenerator. Men vi jobbade mycket med att trimma in och skriva om koden flera gånger, så de första 6 månaderna skrev vi om koden ca 10 gånger från grunden. Sen blev det väl lite lugnare.

Systemet bestod av 15 delsystem och vi hade använde många egenproducerade komponenter så vi hade maximal återanvändning av redan producerad kod.

Databasen bestod av 555 tabeller och det var ca 2500 klasser.
Kopierat mycket, hur menar du? Allt är skrivet själv och skräddarsytt för spelet och klienten, det går ju hand i hand.

Nåväl, jag verkar ha hittat problemet i grunden nu. Jag har missat att det kommit .NET 4.5, och det verkar finnas någon uppdatering i TaskFactory till det. Men, vänta! Mer problem, suck..

Får inte VS 2011/2012 att installeras på min burk. Av någon anledning vill Microsoft stila sig, och givetvis går det åt skogen. Blend krashar hej vilt när jag försöker göra någon action (ladda hem, installera). Testat både web-installer och ISO-fil. Filerna verkar inte vara skadade på något sätt, utan helt enkelt Blend som krashar.

Sitter och överväger att ta bort alla VS-program jag har på datorn (väldigt många då jag sysslar med allt från mobil till web), men något annat måste det finnas att göra.. Förslag?
Oläst 2012-09-26, 20:25 #14

Vad jag vill ha sagt är att 700 KLOC/månad är bra jobbat!

När vi körde vårt stora prjekt så låg pacen netto (vi skrev ju om koden för att höja kvaliten ganska många gånger så brutto blir det ju många gånger mer) på ca 10 KLOC/månad/person under de 3 år det tog att bygga systemet.

Men å andra sidan är KLOC/månad inget bra mått på produktivitet utan man får titta på andra faktorer som Function Points och kvaliteten på arkitekturen också....

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-26 klockan 20:30
Oläst 2012-09-26, 22:12 #15
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Inget förslag på problemet i fråga? Somsagt, .NET 4.5 som är boven, kan dock inte installera VS 2012, eller något som har med Blend att göra. Hittar absolut ingenting när jag söker på felmeddelandet. Håller just nu på att ta bort alla Visual Studio-program på denna burk (och det är många, suck..). Om det inte skulle lösa problemet vet jag inte vad.

Har du något förslag? Är inte längre en C# fråga utan allmän kunskap inom Windows och/eller Visual Studio.
Oläst 2012-09-27, 03:54 #16
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Tror problemet blir löst under natten.

NET 4.5 var somsagt problemet, Microsoft har uppdaterat TaskFactory-klassen utan att skriva med det i dokumentationen, big surprise. Min burk verkade inte gilla Expression Blend utan krashade när jag skulle uppdatera VS, så nu sitter jag med en omformaterad dator, installationen pågår.

En lösning vore att göra en wrapper och kompilera olika men är nog bäst att följa efter Microsofts standarder och se glad ut. Packethandling är en stor del av en server så lika bra att använda de teknikerna som gör jobbet bäst.

Tackar för hjälpen Conny även om det inte gjorde någon av oss klokare, förbaskat konstigt problem. Återkommer om det strular något mer.
Oläst 2012-09-27, 06:25 #17

Ok, jag hade ändå inga förslag på lösning i huvudet....
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017