Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Min tradera-annons får högre ranking än min hemsida - känner mig hånad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-12, 15:08 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag får följande två träffar i Google.

www.seriesam.com/cgi-bin/seek?seek=CABLE+GUY

http://www.tradera.com/filmaffisch-c...1001_154762021

Din sida har ingen beskrivande text och saknar rubriksättning <h1>.

Du får läsa lite nybörjarguider om SEO och göra din webbsida sökmotorvänlig. Med relativt enkla medel så bör du kunna få avsevärda mängder trafik från Google och andra sökmotorer. Men du måste hjälpa sökmotorerna att förstå vad varje undersida innehåller.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 16:19 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
En h1 och en rejäl upprensning av html-koden skulle nog göra under där, ja. För att inte tala om en ordentlig intern sajt- och länkstruktur. Jag kan inte hitta cable guy postern utan en sökning trots att jag att den ska finnas. Det är ett trist jobb att fixa till, men med lite läsning och några enstaka dagars grovjobb kan en rejäl skillnad göras.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 17:29 #13
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Det bör även tilläggas att din domän med sin höga ålder och sina många inlänkar har bästa tänkbara förutsättningar att ranka bra (och bättre än Tradera). Den största utmaningen inom SEO brukar vara inlänkar och tålamod. Dessa två bitar har du redan avklarade, så det är bara de enkla delarna som återstår för dig att fixa. Det bör vara väl värt din tid. Så lär dig grunderna inom SEO eller köp några konsulttimmar av någon som kan. Du behöver förmodligen INTE köpa länkpaket och liknande, utan det du i så fall ska efterfråga än så kallad onpage-seo.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 18:03 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Instämmer helt med föregående talare. Du bör absolut inte skrota din sida och gå över till att endast sälja genom Tradera. Vad händer om Tradera börjar ranka sämre på dina viktiga söktermer, lägger ner eller säljer sin verksamhet eller om du av någon anledning inte får vara kvar och sälja dina produkter? Allt kan hända oavsett läget idag och det är riskabelt att göra sig helt beroende av en annan aktör på det viset när du har en värdefull sajt som har alla möjligheter i världen att segla upp i topp på många sökord.
Oläst 2012-05-12, 19:08 #15
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Kollade bara lite snabbt och slutade sen kolla när jag såg att du inte ens hade en <h1> på produktsidan med produktens namn.
Har haft det men kunde inte se minsta respons från google så jag tog bort den. Kanske borde läggas tillbaka...

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Sen om man kollar källkoden känns det som att du har mycket lite content och text om produkten jämfört med väldigt mycket keyword-stuffing i alla möjliga länkar och kategoriseringar osv. Det ser inte så "informativt" ut om man är sökmotor skulle jag tro.
Kan ligga något där. Jag länkar på alla ord eftersom allt är sökbart, så det finns inget "tomt prat" på sidan. Det gillar säkert användaren. Men visst kan man göra som discshop, lovefilm m.m, lägga in text typ ett kommentarsforum där människor får kommentera bäst de vill (jag tycker det är skräp), eller beskriva hela filmens handling (tillför inte en affischköpare något). Lite synd att man måste lägga dit saker som inte tillför själva handlandet något. Men jag ser att alla som ligger först på google gör det.

Re: MusikMixen stämmer, plats 14, kolla på sidan innan så ser du min traderannons som kommer före.

Re: nosnaj har säkert 100 länkar in från wikin.se och .com, hur många andra små-sidor har det? Det kan inte vara länk-antalet som spökar.
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 19:42 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas E Visa inlägg
Har haft det men kunde inte se minsta respons från google så jag tog bort den. Kanske borde läggas tillbaka...
Hur länge hade du det så? Du har nästan 70 000 indexerade sidor, det tar lite tid innan Google omvärderar dessa.

Citat:
Kan ligga något där. Jag länkar på alla ord eftersom allt är sökbart, så det finns inget "tomt prat" på sidan. Det gillar säkert användaren. Men visst kan man göra som discshop, lovefilm m.m, lägga in text typ ett kommentarsforum där människor får kommentera bäst de vill (jag tycker det är skräp), eller beskriva hela filmens handling (tillför inte en affischköpare något). Lite synd att man måste lägga dit saker som inte tillför själva handlandet något. Men jag ser att alla som ligger först på google gör det.
Google tycker om innehåll. Sen är det inte säkert att det gynnar besökaren så det är alltid en balansgång. Vad du själv tycker är skräp är ganska irrelevant. Har du undersökt om det är något folk tycker saknas på din sida? I vissa fall när filmer har liknande titlar kan jag ändå tänka mig att det gynnar köparen att läsa en kortare beskrivning för att identifiera rätt film. Om inte annat går det väl att skriva lite om själva affischen - vad som syns på den, en kortare recension / säljtext (nu finns bara en korthuggen beskrivning som inte är en korrekt mening), designer osv. Det går ju att placera sådana texter lite mer diskret så att de inte stör den rena köpprocessen.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-12 klockan 19:45
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 21:54 #17
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag är skadad av att ha jobbat med webben sedan slutet av 90-talet så det är möjligt att det bara är jag, men jag gillar inte alls URL:en som Google har indexerat.

Förutom att just cgi-bin känns lite omodernt så är det stora problemet att URL:en indikerar att det är ett sökresultat som visas. Det är ju precis så det är, men jag brukar mycket sällan hitta det jag letar efter när det är ett sökresultat någonstans som visas.

Om det istället stått exempelvis seriesam.com/filmaffisch/CableGuy tror jag hade varit positivt för såväl Google som människor.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 22:40 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag är skadad av att ha jobbat med webben sedan slutet av 90-talet så det är möjligt att det bara är jag, men jag gillar inte alls URL:en som Google har indexerat.

Förutom att just cgi-bin känns lite omodernt så är det stora problemet att URL:en indikerar att det är ett sökresultat som visas. Det är ju precis så det är, men jag brukar mycket sällan hitta det jag letar efter när det är ett sökresultat någonstans som visas.

Om det istället stått exempelvis seriesam.com/filmaffisch/CableGuy tror jag hade varit positivt för såväl Google som människor.
Det kan jag visserligen hålla med om men Tradera-url:en är kanske inte så spännande den heller. Visst kan det vara värt att titta på i nästa steg men jag skulle nog välja att pröva de förändringar som föreslagits redan först (inte site-wide direkt).
Oläst 2012-05-13, 15:50 #19
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Förutom att just cgi-bin känns lite omodernt så är det stora problemet att URL:en indikerar att det är ett sökresultat som visas...

Jag har funderat på det. I mitt fall blir URLen

Och tradera har
www.tradera.com/filmaffisch-cable-guy

För det första ser jag att google börjat putta ner alla som skriver med STORA BOKSTÄVER. Det fungerade bra för mig i många år, syntes tydligt på google-svarssidan. Jag har redan ändrat till små bokstäver, styrs via <link rel="canonical"> där jag bara haft stora bokstäver. För det andra är det som du säger en del onödigt kraffs i min URL. Jag använder apache2, ska se om man enkelt kan fixa symboliska URLer.

Orsaken till att cgi-bin finns i URLen är förstås att det sett likadant ut i 15 år. Jag har trott att google gillade det, finns 10.000-tals inlänkar från andra i det formatet. Nu är det uppenbart att det inte längre är en fördel, så jag kan kanske fasa ut dem från google med <link rel="canonical">.

Tack för tipsen, ge gärna några till. Sen vi ses efter sommaren och ser om jag lyckats passera tradera.
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-13, 16:15 #20
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Jag har funderat på det. I mitt fall blir URLen

Och tradera har
www.tradera.com/filmaffisch-cable-guy
Njae? Tradera har betydligt längre url:

http://www.tradera.com/filmaffisch-c...1001_154762021

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017