Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

För den som missat - Resumé skrev häromdagen..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-14, 13:54 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Det är HELT omöjligt att det bara finns 4000 PPC-parked sites. Låter lågt även om det är inkluderat med "PPC Purposed Sites", vad är det? Antar det är vad som avses med SEDO/ND m.fl. Och att vanliga parked är webbhotell?

Iaf bra/kul att .se tillhandahåller sånna här rapporter.
@kippex - Som .SE-anställd förstår jag inte alls vad du menar..

Som privatperson så kan jag anse att det finns en poäng i vad du säger (som jag väl uttryckte redan 2007 http://www.wn.se/t25304.html ), men spindlingen och viktningen av innehåll görs av en extern leverantör, och hur den ser ut är för oss inte känt, men jag kan väl tillstå att det finns lite alternativa sätt att mäta en "PPC Purposed Site" (som jag ser mer som en MFA-sida) och ser PPC-programplacerade (som ND/SEDO) som renodlade PPC-sidor. Men för att göra det klart, så ser jag inte heller den fördelningen helt tillförlitlig, dessutom är den senaste sammanställningen gjord 1/10 2010 - dvs inann oktoberkampanjen drog igång och jag gissar att det finns en och annan domän där som kan ha fått ett PPC-öde..

@Pal - Jag har iofs inte tagit reda på vem du är och kan därför inte avgöra i vilken omfattning du har erfarenhet av ämnet, men jag kan berätta att jag inte delar din erfarenhet.
Men det kanske inte bara har med erfarenhet att göra heller, utan mer en utvärdering och analys av beteendemönster av typen; domäner innehållande ett G har större felstavningsfrekvens av F och H än T och B, och att domäner innehållande S oftare får felstavningar av A än av D, såvida det inte är en TLD-type, då D:et är vanligare är A:et.

Du ska heller inte glömma att dessa sidor många gånger kanske inte har så hög CTR alla gånger, men tittar du på besökarantalet, så är det nog en större anledning till CPM att innehavaren använder templates som inte attraherar besökaren..

Och beträffande ökningen så kan jag försäkra dig om att: Jo det är ett för svenskt vidkommande ökande problem. Hur löjligt du än tycker att det är. I jämförelsen med flera gTLDer och även vissa ccTLDer försvinnande litet problem, men likväl ett ökande problem.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 16:11 #2
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Peter; Det är väl inte svårare än att slänga in er zonfil i ett excelark och se vilka som använder namnservrar riktade mot t.ex. fastpark.net sedoparking.com osv.

Men ja, jag håller nog med dig som privatperson
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-02, 13:09 #3
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
@Pal - Jag har iofs inte tagit reda på vem du är och kan därför inte avgöra i vilken omfattning du har erfarenhet av ämnet, men jag kan berätta att jag inte delar din erfarenhet.
Jag hade tidigare en domän på ett vanligt typo av en av de absolut största sidorna, med en alexa rank på under 2000 (vilket endast två-tre svenska sidor har). I stil med aftonbladet.es.

Det gav dock inte så mycket pengar som man kanske skulle kunnat tro, förvisso gjorde jag ingenting med den annat än parkeringsoptimerade den men pengarna strömmade inte direkt in. Jag har sedan dess sålt domänen till företaget i fråga.
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-02, 16:15 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Vore kul att undersöka hur många av .SE's alla domäner som är

* domäntjuvar (så kallar jag det istället för url-kapning)
* hur många av domänerna som "passiva-adsense-sidor"
* hur många domäner som innehåller "SEO-content" (som dom google ska stoppa nu)

Gissar att det är flera hundra domäner.
Snarare flera tusen
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-02, 16:39 #5
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Snarare flera tusen
Tiotals-tusen, för att inte säga hundratusentals.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-02, 17:55 #6
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Tiotals-tusen, för att inte säga hundratusentals.
Belägg för det?

Men visst är det så att det handlar om betydande antal. Själv visar .SE statistik som tagits fram av partner på drygt 35k parkerade sidor, ytterligare tusentals som är skapade för ppc.
Men det är ju även upp till var och en att avgöra var gränsen för ppc-sidor ska dras, om hårvård.se är snyltning av harvard.se om aftonbadet.se är en typo av Aftonbladet.se osv. Att låta autoscripts göra det ger felmarginaler. Och det mest intressanta som jag får ut i jämförelse är att samma undersökning mot .com och .ner berättar att 21% (ca 22milj.) ligger parkerade..

Men även här alltså ganska trubbig avläsning..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 09:43 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Belägg för det?

Men visst är det så att det handlar om betydande antal. Själv visar .SE statistik som tagits fram av partner på drygt 35k parkerade sidor, ytterligare tusentals som är skapade för ppc.
Men det är ju även upp till var och en att avgöra var gränsen för ppc-sidor ska dras, om hårvård.se är snyltning av harvard.se om aftonbadet.se är en typo av Aftonbladet.se osv. Att låta autoscripts göra det ger felmarginaler. Och det mest intressanta som jag får ut i jämförelse är att samma undersökning mot .com och .ner berättar att 21% (ca 22milj.) ligger parkerade..

Men även här alltså ganska trubbig avläsning..
Summerade bara dom portföljerna jag känner till i huvudet lite snabbt
Oläst 2011-03-11, 22:36 #8
Medlem

Medlem

Lite löjligt att prata om det som ett växande problem enligt min mening. Visst är det så att det växer, men det gör å andra sidan allt annat som har med internet och domäner att göra också.

Enligt min erfarenhet så går det knappt att få tillräckligt med besökare för att det ens ska betala årsavgifter om man har ett typo på en svensk domän dock, om det inte är ett extremt vanligt typo på en top10-domän. Det är helt enkelt för många som antingen skriver in domänen via google om de är osäkra eller som har automatiskt ifyllning i adressfönstret.
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 10:40 #9
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Det verkar som att det är för billigt att äga en .se domän. Kanske att en global prishöjning av .se skulle ge bättre kvalitet på .se domänerna.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 11:19 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Osueco Visa inlägg
Det verkar som att det är för billigt att äga en .se domän. Kanske att en global prishöjning av .se skulle ge bättre kvalitet på .se domänerna.
Ööööööö.... Hur tänkte du nu?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017