Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stökigt arbetsflöde vid filmredigering (från kamera till Premiere)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-09, 15:55 #11
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
kan du inte konvertera till mpeg?
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-11, 09:45 #12
vidirs avatar
vidir vidir är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem
vidirs avatar

Standard Jag brukar göra så här.

Rekomendationer Adobe premiere cs5

Du kan importera formatet H.264 mp4 etc. och lägga alla klippen på rad i timelinen, sedan
exportera och kryssa i boxen "match sequense settings".

då exporterar du med samma kvalitet, och du kan sedan lägga in filen in i din timeline precis som det vore en vanlig avi .
vidir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-12, 11:06 #13
Undoredoos avatar
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Medlem
Undoredoos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Vill du inte lägga 10k+ på FinalCutPro och dessutom köpa en mac har du ju några alternativ kan ju Adobe Premiere Elements vara en möjlighet.(Går att ladda hem demo från adobe)
Började faktiskt snegla på Elements härom dagen, men var tveksam till om det möter mina behov. Det skulle vara trist att känna sig begränsad. Nu har jag dock läst en del om skillnaderna, och kanske är det good enough. Jag får helt enkelt köra demon och testa. Tack för tipset.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-12, 11:12 #14
Undoredoos avatar
Medlem

Medlem
Undoredoos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vidir Visa inlägg
Rekomendationer Adobe premiere cs5

Du kan importera formatet H.264 mp4 etc. och lägga alla klippen på rad i timelinen, sedan
exportera och kryssa i boxen "match sequense settings".

då exporterar du med samma kvalitet, och du kan sedan lägga in filen in i din timeline precis som det vore en vanlig avi .
Förstår inte riktigt vad du menar. Hade jag haft CS5:an skulle ju problemet inte existera. Men det är som sagt en kostnadsfråga.
Oläst 2011-02-14, 11:12 #15
Undoredoos avatar
Medlem

Medlem
Undoredoos avatar

Har nu testat Premie Elements och det verkar kunna vara ett alternativ. Visserligen har jag mycket svårt för när de gör gränssnitten samt effekter dummie-anpassade, men det är väl hela idén med Elements-konceptet antar jag.

Däremot kommer jag att bli tvungen att konvertera till rena avi:er trots allt. Det är visserligen möjligt att editera direkt med mina superkomprimerade, högupplösta och H.264-kodade mov:s, men det är långt ifrån praktiskt. Varken Premiere eller min processor tycker att det är speciellt roligt.

Men jag gjorde en testkonvertering till okomprimerad avi, vilket resulterade i stor fil, bra kvalitet och en dator som jobbade mycket bättre vid editering. I'm good to go. Det kanske blir en bump om några månader med det färdiga resultat av musikvideon, om jag är tillräckligt nöjd...

Tack för tipsen så länge.
Oläst 2011-02-14, 12:05 #16
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Undoredoo Visa inlägg
Har nu testat Premie Elements och det verkar kunna vara ett alternativ. Visserligen har jag mycket svårt för när de gör gränssnitten samt effekter dummie-anpassade, men det är väl hela idén med Elements-konceptet antar jag.

Däremot kommer jag att bli tvungen att konvertera till rena avi:er trots allt. Det är visserligen möjligt att editera direkt med mina superkomprimerade, högupplösta och H.264-kodade mov:s, men det är långt ifrån praktiskt. Varken Premiere eller min processor tycker att det är speciellt roligt.

Men jag gjorde en testkonvertering till okomprimerad avi, vilket resulterade i stor fil, bra kvalitet och en dator som jobbade mycket bättre vid editering. I'm good to go. Det kanske blir en bump om några månader med det färdiga resultat av musikvideon, om jag är tillräckligt nöjd...

Tack för tipsen så länge.
Det man kan göra är att konvertera materialet till lågupplöst när man redigerar, för att sedan byta ut alla filerna till det högupplösta materialet när man är färdigt och ska exportera filmen. På så sätt kan man arbeta obehindrat på en klenare dator.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 13:01 #17
vidirs avatar
Medlem

Medlem
vidirs avatar

Standard h.264 funkar dåligt även i pr cs5

Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar. Hade jag haft CS5:an skulle ju problemet inte existera. Men det är som sagt en kostnadsfråga.
jag har klippt några filmer i detta format senaste månaden, men först har jag tagit alla h.264 klippen på rad i timelinen och expoterat som jag sa, sedan har jag klipt exemplet jag har expoterat istället.

cs5 klara inte förhandsgranska klippen i h.264 formatet, det hackar och ljudet är osynkat och därför exporterar jag det hela först.
Kolla om det finns kanske billiga begagnade premiere cs2, 3 eller 4 versioner till salu på nätet, tror add det går bra med de också.
vidir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 15:31 #18
Undoredoos avatar
Medlem

Medlem
Undoredoos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Det man kan göra är att konvertera materialet till lågupplöst när man redigerar, för att sedan byta ut alla filerna till det högupplösta materialet när man är färdigt och ska exportera filmen. På så sätt kan man arbeta obehindrat på en klenare dator.
Låter smidigt, men hur löser du det rent praktiskt? Premiere gillar ju inte om man försöker importera klipp som inte stämmer överens med projekt settings, exempelvis.

Tror dock inte att jag har behovet, men blir ändå nyfiken.
Oläst 2011-02-14, 15:33 #19
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Låter smidigt, men hur löser du det rent praktiskt? Premiere gillar ju inte om man försöker importera klipp som inte stämmer överens med projekt settings, exempelvis.

Tror dock inte att jag har behovet, men blir ändå nyfiken.
Det kan jag faktiskt inte svara på då jag bara har erfarenhet att redigera med Final Cut Pro.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 15:47 #20
Undoredoos avatar
Medlem

Medlem
Undoredoos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vidir Visa inlägg
cs5 klara inte förhandsgranska klippen i h.264 formatet, det hackar och ljudet är osynkat och därför exporterar jag det hela först. Kolla om det finns kanske billiga begagnade premiere cs2, 3 eller 4 versioner till salu på nätet, tror add det går bra med de också.
Ah, jag förstår, så inte heller CS5:an kan hantera H.264 smärtfritt...

Det blir din metod jag får använda helt enkelt, fast i Elements. Antar att "match sequense settings" gör dem till separata filer och inte till en stor fil?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017