WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stökigt arbetsflöde vid filmredigering (från kamera till Premiere) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046371)

Undoredoo 2011-02-07 17:16

Stökigt arbetsflöde vid filmredigering (från kamera till Premiere)

Finns säkert någon här som har koll på filmredigering och aspekter kring detta. Har själv haft kompetens, men det har varit "torka" under ett gäng år. Nu har jag fått ett musikvideojobb i knät och har i princip en månad på mig att damma av mina kunskaper.

Mitt problem är som följer:
Jag filmar med Canon EOS 500D (svar ja, ingen filmkamera) och den spottar ut MOV (H.264 codec). Problemet är att min alldeles för gamla version av Adobe Premiere stänger ner sig själv så fort jag importerar MOV:en i Premiere. Stökigt, så jag prövade att konvertera till AVI via RAD Video Tools. Detta verkar fungera ok, men den konverterade AVI:n blir fantastiskt mycket större än den ursprungliga MOV:en. Vi pratar om flera GB för 10 sekunder. Plus att jag konstigt nog anar en kvalitetsförsämring. Är det rimligt eller gör jag någonting fel?

Bör jag rent av börja se mig omkring efter andra redigeringsverktyg? Verkar finnas ett antal open source-varianter, men inget av dem tycks vara direkt heltäckande eller vettiga...

oskarh 2011-02-07 18:42

Har du möjlighet skulle jag rekomendera att du kollar på Final Cut Pro då den har stöd för .mov med H.264.

Försök att inte konvertera filmen för många gånger, det blir alltid nån sorts kvalitetsförlust.

Undoredoo 2011-02-08 09:10

Jag är dessvärre en kronisk PC-användare, men det hade nog varit ett bra alternativ.

Jo, konverteringen är ju ingen optimal lösning på något sätt. Premiere ska ju dock ha stöd för H.264, vilket är ännu mer störande.

oskarh 2011-02-08 11:34

För mov måste du ju ha quicktime (Applepåhitt) så kanske quicktime alternative löser problemet? http://www.free-codecs.com/download/...lternative.htm

Undoredoo 2011-02-08 13:25

Fast jag har inga problem att spela upp filen i övrigt, det är bara Premiere som verkar begå självmord vid import.

oskarh 2011-02-08 14:27

Du skrev att du har en alldeles för gammal version av premiere pro? Om du uppdaterar till cs5 då? Det går ju att testa med en trial från adobes hemsida en månad, sen kan man ju "köpa" eller köpa en fullversion.

Undoredoo 2011-02-08 15:49

Ja, det är ju nästan det alternativet det lutar åt. Men för sällanprojekt som filmredigering kommer att vara, så kan jag inte motivera kostnaden. Så det kanske blir till att "köpa"...

Tack så länge!

oskarh 2011-02-08 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av Undoredoo (Inlägg 20391966)
Ja, det är ju nästan det alternativet det lutar åt. Men för sällanprojekt som filmredigering kommer att vara, så kan jag inte motivera kostnaden. Så det kanske blir till att "köpa"...

Tack så länge!

Nä, det förstår jag. Men du kan ju alltid köra med trialen en månad först om du vill vara laglig.

Undoredoo 2011-02-08 17:12

Ja. Jag får ju en jäkligt tydlig deadline för när jobbet måste vara klart, om inte annat... ;)

studiox 2011-02-09 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av Undoredoo (Inlägg 20391790)
Detta verkar fungera ok, men den konverterade AVI:n blir fantastiskt mycket större än den ursprungliga MOV:en. Vi pratar om flera GB för 10 sekunder. Plus att jag konstigt nog anar en kvalitetsförsämring. Är det rimligt eller gör jag någonting fel?..

Det är ganska naturligt, nyare format har en otroligt hög komprimering för att HD material inte ska ta för mycket plats (vilket det gör ändå, även när det är komprimerad). AVCHD är värst.

AVI är inte lika bra på detta därför tar det mer plats. Att konverteringen blir sämre beror bland annat på vilken codec du använder för AVI.

För att få in din film behöver du ett bättre program än du har nu, vilket har diskuterats. (såklart)

Vill du inte lägga 10k+ på FinalCutPro och dessutom köpa en mac har du ju några alternativ kan ju Adobe Premiere Elements vara en möjlighet.(Går att ladda hem demo från adobe)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson