FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Även om man delar din syn på problemet med fildelning så är det väl förkastligt för demokratin att vi har politiker som inte fattar självständiga beslut och som ljuger både folk, riksdag och press rätt upp i ansiktet? eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nejdå, det är helt ok, det är ju så samhället ska vara. Om några (eller massor, det kvittar egentligen) stjäl så ska vi helst alla registreras med chip som kan tracka våra rörelser, handlingar och tankar. För individuell frihet är inget värt så länge som mediabolagen kan förlora pengar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Klart att det är tråkigt att diskussionerna och överenskommelserna mellan politiska beslutsfattare och lobbygrupper alltid sker i mörker.
Men "nätfientlighet"... man är väl inte emot nätet bara för att man är emot upphovsrättsbrott? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Kollektivbestraffning är en vidrig och ocivilicerad metod. Oavsett om det gäller sjuka, arbetslösa, internetanvändare eller någon annan grupp.
Att folk fildelar är en rak konsekvens av att företagen bakom verken har en orealistisk uppfattning om hur mycket folk är bereddda att betala men framförallt hur hur 'mycket man är beredd att ta den där bak' för att få ta del av verken. TV som det ser ut idag var utdaterat redan för 10 år sedan. Hade man tagit tag i detta redan då hade ej fildelning funnits. Varför sitter vi tex fortfarande och är tvingade att genomlida 50% reklam för en film vi enbart får titta på mellan 21-23 tisdag kväll. Och detta behöver vi betala ofta över 500kr i månaden för via digital-tv abbonemang. Och vill man nyttja det magra PPV utbud som finns får man betala ÄNNU mer. Man blir också rånad på månatlig basis ifall man vill kunna flytta sig mellan vardagsrummet och sovrummet och se vidare på en film. Hittills har man dock kunnat dra med sig sitt kort men även det kommer med säkerhet strypas ner successivt iom cardpairing. Det är på väg mot helt stopp att kunna spela in från tv för privat bruk och du får inte välja vad du vill ha för hårdvara, du måste köra boxar som ofta representerar något av det sämsta och mest nerstrypta på marknaden. Det enda häpnadsväckande är att någon i denna branschen kan sitta och tycka det är konstigt att folk fildelar. Detta hade varit en non-issue om det funnits bra öppna streamtjänster. Och vi hade haft ett intakt internet på köpet. Mediabranchen idag ligger och stryper sig själv för att (om man ska låna ett uttryck) det ej flyger in stekta sparvar i munnen på dom. Och när dom märker att dom ej kan andas så stryper dom sig själva ännu hårdare för att lära halsen att veta hut. Senast redigerad av Base den 2010-12-27 klockan 22:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
de lagar som kommit och andra hemskheter må skyllas på fildelning..
Men det är så mycket mer. det används dessutom inte bara på "pirater". så diskussionen bör inte stanna vid endast piratkopiering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Absolut, det håller jag med om. Det där med självständiga beslut kan ju dock diskuteras. Hur många människor fattar helt självständiga beslut oavsett vad det gäller? Ofta är det partiet som styr och de lyssnar givetvis annars även på folket och dit hör exempelvis lobbygrupper.
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är knappast en kollektiv bestraffning... Tycker du kameror i butiker också är kollektiv bestraffning? I så fall förstår jag dig, annars är det ett icke-argument som endast är till för att försvara ditt beteende.
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Regeringen bör fatta "öppna" beslut och redovisa för och emot och varför man kom fram till det beslut man gjorde. Man bör även debattera och försvara sina beslut, dvs inte lägga locket på som nu verkar vara standard ("det vore bäst för alla om debatten la sig"). Men jag förstår att man vill lägga "locket på" om man inte kan/vill/törst redovisa motiven till sina beslut... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Rubriken på nyheten var ju dock ganska märklig och extremt vinklad ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är knappast någon feghet som ligger bakom nerskärningen i integriteten eller mediabolagens fel med deras konsekventa nekande till konsumenternas behov.
För mig är det mer eller mindre bara ett barnsligt spädbarnsbeteende att skrika sig hes så fort man vill ha något. En total egoism som går ut på att inte vilja oftra det minsta lilla av bekvämlighet eller behov. Detta behov av att ladda ner musik liknar beteendet hos folk som är beroende av droger. Till försvar kan jag säga att minst 90% av befokningen struntar fullständigt i att deras integritet beskärs, vilket även kan beskrivas i att 90% inte har förstånd att förstå vad som händer i förlängningen. Det är egentligen enkelt att ändra på mediabolagens beteende. Köp inget av dem på minst ett år. Det kan inte vara svårt att göra den uppoffringen. Lägg din röst vid valet på t.ex. Piratpartiet. Allt annat snack om att välja parti efter ansvar är bara löjligt med tanke på alla etablerade partier existerar för deras egen skulle och dess aktiva medlemars egoistiska synpunkter. Att välja parti är ändå bara ett egoistiskt val. Javisst, att rösta på Piratpartiet är så klart även det ett egoistiskt val. Men jag skulle välja det ur egen synpunkt då det för mig är viktigast att jag och ingen människa i hela världen ska behöva självscensurera sig i sina tankar och vad de framför. Avslutar med ett citat från en taxichaufför i Jordanien jag åkte med: "Människor är snälla mot varandra. Det är politikerna som ställer till det." |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|