Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mera om NSA

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-02, 14:21 #11
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Personligen misstror jag Putin minst lika mycket som Obama. Förmodligen finns det villkor i Snowdens uppehållstilstånd.

Kanske förhörs han av FSB (eller motsvarande) för att avslöja alla sina kunskaper om USA/NSA/CIA.

Spekulationer förvisso, men de känns ju inte helt konspiratoriska och verklighetsfrämmande.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-02, 15:00 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Kan jag svara på. Yttrandefriheten har i de flesta grundlagar inskränkningar, så även i Sverige,t ex när man hanterar hemlighetsstämplad information som i Snowdens fall.
Snowden har avslöjat att NSA/Regeringen BRYTER mot lagen och avlyssnar enskilda medborgare på mycket lösa boliner. Det är självfallet en pinsamhet för regeringen och NSA att det avslöjas, men det är inget brott att avslöja brottslighet! Även om regeringen vill få det att se ut som Snowden är brottslingen, vilket han inte är. Snowden är en Whistleblower, dvs någon från insidan som avslöjat oegentligheter.

Om den som begår oegentligheter hemligstämplar det faktum att de begått brott mot grundlagen eller någon annan lag så måste man som Whistleblower bryta mot just DEN lagen eller hemligstämpeln för att avslöja dessa oegentligheter, tyvärr har lagstiftaren inte tänkt på detta eller medvetet lämnat ut denna utväg. Men Whistleblowers är viktiga för det är regeringen, politiker och offentliga tjänstemän som är allmänhetens tjänare inte tvärtom.

Det är lätt att glömma bort det för de som för tillfället har makten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-02, 15:11 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Personligen misstror jag Putin minst lika mycket som Obama. Förmodligen finns det villkor i Snowdens uppehållstilstånd.

Kanske förhörs han av FSB (eller motsvarande) för att avslöja alla sina kunskaper om USA/NSA/CIA.

Spekulationer förvisso, men de känns ju inte helt konspiratoriska och verklighetsfrämmande.
Självklart är Putin inte dum i huvudet utan drar varje nytta av detta "serverade bord", den amerikanska regeringen ger ju Putin legitimitet i världens ögon när han ger en fristad för Snowden.

Det är för mig ofattbart att en nation som USA som i flera hundra år stått för yttrandefrihet, demokrati och goda värderingar nu hemfaller åt exakt det som gamla diktaturer gjort i alla tider, förtrycker och jagar sina egna medborgare när de avslöjar att makten är korrumperad eller maktgalen (tar sig friheten att veta allt om medborgarnas privatliv).

Snowden är dock, enligt visumet, ganska fri att röra sig som han vill i Ryssland vad jag förstått. Han verkar inte haft någon kontakt med FSB, bara med Wikileaks representanter, och The Guardian, förutom på presskonferensen på flygplatsen som han träffade många fler journalister.

Detta är en godisbit som Putin inte kan slarva bort, så varför ta några onödiga risker med det, det är ju inga egentliga nyheter Snowden har avslöjat, bara bekräftat vad som var allmänt känt sedan tidigare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-08-02 klockan 15:14
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-04, 10:53 #14
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag är faktiskt rejält besviken på Obama.
https://www.youtube.com/watch?v=7BmdovYztH8
Sedan undrar somliga varför så många misstror politiker.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-04, 14:03 #15
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Snowden har avslöjat att NSA/Regeringen BRYTER mot lagen och avlyssnar enskilda medborgare på mycket lösa boliner. Det är självfallet en pinsamhet för regeringen och NSA att det avslöjas, men det är inget brott att avslöja brottslighet! Även om regeringen vill få det att se ut som Snowden är brottslingen, vilket han inte är. Snowden är en Whistleblower, dvs någon från insidan som avslöjat oegentligheter.
Citat:
The Federal Whistle-blower Protection Act protects the public disclosure of “a violation of any law, rule, or regulation” only “if such disclosure is not specifically prohibited by law.”
Det vill säga man kan aldrig gå till media med denna typ av hemligstämplat material utan att begå ett brott. Han skulle däremot lagligt kunnat gå till någon av de instanser som har rätt security clearance, bland annat kongressens "intelligence" kommitèer.

För mig är det självklart att han snarare ska belönas än straffas. Men det är en moralisk bedömning - en rent juridisk bedömning tror jag får motsatt resultat i de flesta rättsstater, däribland USA.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-04, 17:10 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Det vill säga man kan aldrig gå till media med denna typ av hemligstämplat material utan att begå ett brott. Han skulle däremot lagligt kunnat gå till någon av de instanser som har rätt security clearance, bland annat kongressens "intelligence" kommitèer.

För mig är det självklart att han snarare ska belönas än straffas. Men det är en moralisk bedömning - en rent juridisk bedömning tror jag får motsatt resultat i de flesta rättsstater, däribland USA.
Hmm, ja, jag kan ge dig rätt i det. Men en domstol KAN ju använda lite sunt förnuft och anse att det är OK att AVSLÖJA lagbrott utan att själv begå ett.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-04, 21:57 #17
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Lite intressant också att Manning är dömd för spioneri och även Snowden är anklagad för detta. Ingen av dem har jobbat för "främmande makt" så vem har de spionerat åt?
Enda rimliga slutsatsen är de har spionerat på militär/stat för folkets räkning. Detta ses alltså som ett mycket allvarligt brott i USA.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-04, 23:50 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Hmm, ja, jag kan ge dig rätt i det. Men en domstol KAN ju använda lite sunt förnuft och anse att det är OK att AVSLÖJA lagbrott utan att själv begå ett.
Det borde inte vara så besvärligt att lägga till att lagbrott inte kan hemligstämplas (dvs not be declared as clissified information).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-11, 21:49 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
För den som vill veta mer om FRA och deras samarbete med amerikanska NSA så finns det nu en hel del att läsa och se på Uppdrag Gransknings hemsida:

http://www.svt.se/ug/

Dokument från Snowden som rör Sverige går att hitta här:

http://www.svt.se/ug/las-dokumenten-...edward-snowden
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-12, 07:16 #20
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jag såg Uppdrag Granskning igår och det hela är ju jävligt smutsigt. Att det står i klartext i dokumenten att USA värdesätter samarbetet med Sverige iom att vi verkar politiskt neutrala skjuter sönder vår möjlighet att någonsin vara neutrala och kan ge oss stora problem framgent i relationen till andra länder.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017