Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-08, 14:44 #111
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hur förklarar du SD då? Många WN:are är rasister? Jämfört med partiets ledning så är deras anhängare inga personer man vill ha att göra med.
De hade även förhållandevis höga siffror på "Facebook-valet" (finns kanske fler än ett). Jag har ingen förklaring och mina egna "analyser" blir nog bara gissningar, men jag kan ju dra till med ett par, även om de som sagt är just gissningar...

KANSKE är det många skåningar här (som ju traditionellt stöder SD i större utsträckning än på riksnivå)

KANSKE röstar SD-anhängare i större utsträckning på motsvarande polls på nätet.

KANSKE är vissa av röstarna inte SD-anhängare egentligen, men vet att du retar dig på resultatet och därmed gör det för att "jävlas" ;-)

Ps. Ta det sista med en klackspark
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 14:51 #112
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hur förklarar du SD då? Många WN:are är rasister? Jämfört med partiets ledning så är deras anhängare inga personer man vill ha att göra med.
Jag tror att det är mest yngre som röstar på SD och/eller personer som inte riktigt har klart för sig vad det innebär att driva Aktiebolag Sverige. Jag tror även att många som röstar på SD inte har en aning om vad integration och andra "svåra" ord betyder och innebär. När SD säger att vi ska minska invandringen så står det mot partierna som säger att invandrare ska integreras och anpassas till det svenska samhället samt inte diskrimineras på arbetsplatser och krogkön. De etablerade partierna förlorar gentemot SD pga av att de som väljer SD har svårt att förstå vad de etablerade partierna säger och väljer det partiet som använder de enklast orden.

Bara mina funderingar. Någon som röstar på SD som säger mot mig?...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 16:06 #113
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 48
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ok så då har alltså Åkesson fel menar du. Intressant.
Hur kan du först sitta i den här tråden och kritisera andra för att sprida lögner och inte använda sig av fakta för att i exakt samma tråd sitta och göra exakt detsamma själv? Länka till artikeln där Jimmie Åkesson uttryckligen berättar att det tidigare funnits nazister i Sverigedemokraternas partitopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Henkutt Visa inlägg
Visa mig en politiker för något annat parti som inte vet vad partiet tycker mer än de ska bevara fornminnen och julafton.

Jag har inte sagt att han är en idiot - men jag anser inte att han platsar i politiken.

Jag anser inte att några missnöjespartier ska ha några politiska uppdrag, vare sig de heter SD, PP eller Kalle Anka-partiet. Det är ett enormt ansvar som kommer med uppgiften som politiker och vem som helst ska inte ha det. Det är därför man ska tänka efter både en och två gånger innan man bestämmer vem man röstar på.
Här har du ett av Vänsterpartiets riksdagsledamot (alltså inte bara en simpel lokalpolitiker utan inflytande som i fallet med sverigedemokraten):
http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Sedan har vi ju Fredrick Federley (a.k.a. Ursula) i Centerpartiet som inte heller han är den skarpaste kniven i lådan.

Men jag håller med dig helt och hållet. Det är verkligen skrämmande hur t.ex. en person som inte ens gått ut gymnasiet pga. att han var underkänd i matematik kan bli Sveriges finansminister.

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Jag tror att det är mest yngre som röstar på SD och/eller personer som inte riktigt har klart för sig vad det innebär att driva Aktiebolag Sverige. Jag tror även att många som röstar på SD inte har en aning om vad integration och andra "svåra" ord betyder och innebär. När SD säger att vi ska minska invandringen så står det mot partierna som säger att invandrare ska integreras och anpassas till det svenska samhället samt inte diskrimineras på arbetsplatser och krogkön. De etablerade partierna förlorar gentemot SD pga av att de som väljer SD har svårt att förstå vad de etablerade partierna säger och väljer det partiet som använder de enklast orden.

Bara mina funderingar. Någon som röstar på SD som säger mot mig?...
Diskrimineras i krogkön? Var i Sverige bor du? Sjöbo? Här i Linköping så är minst hälften av vakterna på krogarna själva invandrare och flera (de flesta?) av nattklubbarna ägs av invandrare, skulle invandrarna diskriminera varandra eller vad menar du?

Att invandrare skulle diskrimineras på svenska arbetsplatser i någon större utsträckning är jag mycket skeptisk till. Anledningen till att många invandrare har så svårt att hitta jobb är nog snarare pga. att de saknar utbildning (alternativt har någon utbildning från sitt hemland som inte kan verifieras) samt att de inte behärskar det svenska språket ordentligt. Rasism existerar knappt i dagens Sverige, vem har t.ex. inte minst ett par bekanta med invandrarbakgrund?
simals är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 16:18 #114
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Diskrimineras i krogkön? Var i Sverige bor du? Sjöbo? Här i Linköping så är minst hälften av vakterna på krogarna själva invandrare och flera (de flesta?) av nattklubbarna ägs av invandrare, skulle invandrarna diskriminera varandra eller vad menar du?

Att invandrare skulle diskrimineras på svenska arbetsplatser i någon större utsträckning är jag mycket skeptisk till. Anledningen till att många invandrare har så svårt att hitta jobb är nog snarare pga. att de saknar utbildning (alternativt har någon utbildning från sitt hemland som inte kan verifieras) samt att de inte behärskar det svenska språket ordentligt. Rasism existerar knappt i dagens Sverige, vem har t.ex. inte minst ett par bekanta med invandrarbakgrund?
Att rasism knappt existerar är en ren och skär lögn, det vet både du och jag. Alla dina uttalanden tyder på att du inte har särskilt bra koll på verkligheten. Du verkar tro att "invandrare" är en koherent grupp. Så är det självfallet inte, diskriminering och rasism förekommer även bland dessa, inte minst bland de grupper som varit inblandade i krig under modern tid. Just i krog- och restaurangbranschen så finns det dessutom en hel del organiserad brottslighet inblandad - alltifrån MC-gäng till vietnamesisk maffia. Men, visst, självfallet gäller det inte alla
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 16:24
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 16:19 #115
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Miljöpartiet är det enda teknikprofilerade partiet i riksdagen. Vindsnurror, solenergi och elbilar, sånt för samhället mot framtiden med mycket teknik och forskning och andra positiva bieffekter. Pigavdrag är bara en skattesänkning till höginkomsttagare och subventionerar en bakåtsträvarindustri. Städbranschen borde ha dött för länge sedan precis som tekoindustrin gjorde på 70-talet. Tänk om pengarna det kostade hade lags på forskning för framtagning åt städrobotar för äldreboenden? Vad mycket häftigare det hade varit. Plus att vi sparat in pengarna på hemtjänstpersonal.
Men vänta lite nu. Miljöpartiet kan sammanfattas med "straffskatter och förbud". Jämför med framförall centerns miljöpolitik.

Det är klart att vi borde sluta med kärnkraft så snart det är möjligt - men så länge den måste ersättas med kol är det bättre att fortsätta med kärnkraften ett tag till. Visst - avfallet är ett problem - framförallt på sikt - men alternativet är stora problem omgående.

Likaså bensin. Det finns inga tillräckligt bra alternativ i dagsläget.

Men med dubblerad skatt på bensin och diesel samt avskaffad kärnkraft... JA, en röst på miljöpartiet är en samhällsfara.

Vad gäller RUT handlar det inte om höginkomsttagare. Höginkomsttagare har råd med "pigor" oavsett. RUT innebär istället att svartjobben minskat och att medelklassen fått möjlighet att skaffa hjälp med städning, barnpassning och liknande.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 16:23 #116
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av THL Visa inlägg
Det är väl mer skrämmande att det finns 5 st kommunister här.
Nja, det är ju en fin idé i teorin. Att människor sedan av naturen är lata och egoistiska varelser gör att det aldrig har och aldrig kommer att fungera i praktiken. Så det är väl snarare 5 naiva idealister vi har här .
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 16:30 #117
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Här i Linköping så är minst hälften av vakterna på krogarna själva invandrare och flera (de flesta?) av nattklubbarna ägs av invandrare, skulle invandrarna diskriminera varandra eller vad menar du?
Ja absolut! Du har inte jobbat på krogen, det märks, men det har jag.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 16:32 #118
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Henkutt Visa inlägg
2 saker jag reagerar på.

1. Både PP och SD är partier utan någon direkt ideologi - och en röst på dem innebär enligt mig att man struntar i alla övriga sakfrågor. Röstar man på PP eller SD så visar man att man tycker att alla frågor kan lösas med uppluckrad upphovsrätt eller minskad invandring.
Jag uppfattar PP som ett enfrågeparti medan SD är mer populistiska och har anpassat sig. De ger ett rätt seriöst intryck även om det är många tveksamma personer aktiva i partitoppen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 16:39 #119
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
I så fall tycker jag att du ska ta och skicka ett mail till Sverigedemokraterna med namn på dessa personer så att de kan uteslutas, partiet är precis som namnet förtäljer demokrater och således är nazister inte välkomna.
Historiken kan du inte göra så mycket åt. Vad säger du om organisationen BSS? Flera av grundarna av Sverigedemokraterna hade en bakgrund i BSS. Många av de första medlemmarna var nazister ("äldre män med nazistisk bakgrund söker sig till partiet" [Orrenius 2010, "Jag är inte rabiat. Jag äter pizza. En bok om Sverigedemokraterna"]
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 16:46 #120
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Likaså bensin. Det finns inga tillräckligt bra alternativ i dagsläget.
Nja, alternativen är helt okej vid det här laget tycker jag. En rad kommuner kör en stor del av sina fordon på el och i Linköping går bussarna på biogas för att ta några exempel. Och, nej, biogas behöver inte alls komma från jordbruket utan går alldeles utmärkt att producera med hjälp av exempelvis bakterier. Bilfria innerstäder tycker jag själv vore väldigt trevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Vad gäller RUT handlar det inte om höginkomsttagare. Höginkomsttagare har råd med "pigor" oavsett. RUT innebär istället att svartjobben minskat och att medelklassen fått möjlighet att skaffa hjälp med städning, barnpassning och liknande.
Njao, du har nog bara delvis rätt där. Höginkomsttagare har generellt sett större (=dyrare) bostäder och andra utgifter. Sänker man priset på någonting som det finns efterfrågan på så är det självklart så att försäljningen ökar, oavsett vad det gäller. Att subventionera en hel bransch på det viset tycker jag är fel, åtminstone om det inte finns någon tillräckligt motiverande samhällsnytta och det finns det inte alls här enligt min mening. Det känns heller inte som en särskilt moderat politik.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017