Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ipred-lagen, idag träder den i kraft

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-07, 18:24 #111
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
...ungefär som WoxAnYv sa...

Men okej, vi kan ta integritetsaspekten av fråga, även om det är ett faktum detta delvis är en resursfråga, Polisen har helt enkelt inte resurser att upprätthålla dessa lagar, det är ett faktum, och att företag själva tar till vara sina intressen är ju på intet sätt konstigt eller ovanligt, det sker hela tiden, överallt.

Integritet är ju inget nytt som har kommit med internet. Varför, eller vem har bestämt att man ska kunna vara anonym på Internet, som jag sagt förut, där bör väl gälla samma regler som på alla andra "ställen", följer du dessa regler, så kommer du att vara precis lika anonym, och röra dig under radarn, på precis samma sätt som du gör i övrigt, och din integritet bör vara opåverkad, bryter du mot dessa regler så löper du större risk att fastna i alla dom filter av regler som samhället bestämt att vi ska följa.
Hela internet är ju valfritt, men väljer man att vistas där så gäller, som ALLTID, vissa av samhället specificerade regler, konstigare än så är det ju inte. Sen är det ju oundvikligen så att om en stor del av en grupp har svårt att följa uppsatta regler, så är det ju sorgligt nog så att övriga i gruppen också drabbas (där jag kanske gissar att Westman är en av dessa övriga)

Vad tycker man/ni att vi ska göra åt dom problem som finns med/på Internet (fildelning, bedrägerier, hot) ? Om vi ska upprätthålla dom lagar och regler som gäller, och Polisen ska göra detta, vart ska vi ta dom pengarna ?

Förresten, varför är det mer integritetskränkande att Polisen (för nöjes skull kan vi säga att det är min granne till höger) gör detta än att rättighetsinnehavaren (som är min granne till vänster) gör det ? Om jag gör något fel, oavsett om det är olagligt eller inte, varför har vi hellre ett samhälle där vi ska ha en Polis som påpekar det, än att den som faktiskt är drabbad kommer och förklarar det...

Sen tycker jag ni hakar upp er på just IP nummer, varför skulle dom till skillnad mot alla andra uppgifter, reg. nummer, adresser, telefonnummer, i viss mån personnummer, osv. osv. vara hemliga ? Ni snackar om privata företag kontra statliga myndigheter, när Apoteket är fullt privatiserat så finns det ett privat företag som har en komplett förteckning av vilka mediciner ni äter, i princip innebär det att man vet vad ni har för sjukdomar, och vilka och när ni uppsökte läkare....det är ju det här som ÄR internet, internet är all denna information, alla dessa databaser...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 18:51 #112
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Alltså, jag har all respekt för Westmans åsikt, och jag tycker i grunden precis som du, men jag tycker inte att det ger en rättvis bild av verkligheten, jag tycker att verkligheten visar att en absolut majoritet agerar precis som dom AMF chefer samma majoritet kritiserar, man tar chansen där den ges...

Och det var även det jag menade tidigare, hade integritet, yttrandefrihet och rättssäkerhet verkligen varit det som vi hade prioriterat högst så hade inte Internet sett ut som det gör, då hade vi skapat ett Internet där dessa saker styrde vårat agerande...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 19:09 #113
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Conth@Apr 7 2009, 18:06
Diskussion som jag vill föra handlar om grundläggande rättsliga spelregler, det har INGET med "gratis är gott" att göra.
Jag håller med, så om vi börjar där, tycker du att dom som fildelar följer dessa spelregler om samhället har sagt att det är fel/olagligt ?
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Följande är unikt (så vitt jag vet) med IPRED
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
- Ett privat företag ges större befogenhet än polisen att t.ex. få ut adressuppgifter från en ISP.
Större befogenhet har dom väl knappast, så att beskriva det sädär handlar ju enbart om att sensationalisera. Dom har helt enkelt rätt att få ut namn och adress på abonnemanget bakom ett IP nummer, jag ser egentligen inget spektakulärt i det, faktiskt. Eftersom telefoner och internet kan användas i allt större utsträckning, och gränserna mellan dessa dessutom suddas ut, så ter det sig helt naturligt att brott även bekämpas på den arenan. Tillhandahåller du dessa tjänster så ligger det väl dessutom i ditt intresse att faktiskt veta detta, om du var ISP och fick veta att ett bedrägeri begåtts "bakom" ett av dina konton, skulle inte du vilja veta det ?
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
- Det sker en domstolsprövning där det inte finns en motpart (om utlämnandet av uppgifter)
Just detta sker ju EFTERSOM, eller istället för, det jobbet som Polisen skulle ha gjort, liknande arbete görs ju vid t.ex. beslut om husrannsakan eller anhållan, så detta är ju vad domstolarna alltid jobbat med.
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
- Man inför en "skampåle" där den som döms kan tvingas bekosta en annons där brottet presenteras offentligt. *
if you can´t do the time...nä...eller ja, i princip gäller ju det, men vad har du fått dom uppgifterna ifrån (jag skulle säga att det riskerar falla under förtal...
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
- Man inför skadestånd som inte baseras på vållad skada utan i avskräckande syfte. *
Så är det ju inte,, även om DU inte håller med om dom beräkningar som rättighetsinnehavaren gjort (som vi har sagt förut, det är ju inte den som begår brottet som får bestämma värdet på det man felaktigt anskaffat sig...)
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
- Man tillåter att ett privat företag samlar in IP adresser och bygger register via ett undantag i PUL. *
Hur tycker du verkligheten ser ut idag i övrigt? Hur många register tror du att du finns i, sen är det ju självklart inte det mest smickrande registret att finnas i...hade företagen inte fått denna möjligheten genom IPRED och liknande lagar så hade resultatet blivit att företag genom ekonomiska påtryckningar eller uppköp sett till att skaffa sig dessa uppgifter iaf...

sen tycker jag bara det är löjligt att blanda in våldtäktsoffer i det...jag vet inte varför det känns relevant för dig...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 07:53 #114
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 7 2009, 18:24
Sen tycker jag ni hakar upp er på just IP nummer, varför skulle dom till skillnad mot alla andra uppgifter, reg. nummer, adresser, telefonnummer, i viss mån personnummer, osv. osv. vara hemliga ? Ni snackar om privata företag kontra statliga myndigheter, när Apoteket är fullt privatiserat så finns det ett privat företag som har en komplett förteckning av vilka mediciner ni äter, i princip innebär det att man vet vad ni har för sjukdomar, och vilka och när ni uppsökte läkare....det är ju det här som ÄR internet, internet är all denna information, alla dessa databaser...
Ett sakfel: Telefonnummer väljer du om du vill visa offentligt. Väljer du att INTE göra det så ska det bara vara myndigheter som kan få ut de uppgifterna om jag har förstått avtalet med min teleleverantör.

Sen så faller IP-numret under ett lagrum som begränsar tillgången till den informationen, om du vill driva en kampanj för att alla ska kunna begära information om vem som ligger bakom ett IP-nummer så var så god.

Apoteket är inte heller relevant som liknelse då alla som hanterar såna uppgifter (patientuppgifter etc.) också omfattas av lagar som reglerar hur den informationen får användas och hur tillgången till den får ske osv. Där sker hela tiden anpassningar och åtstramningar av säkerheten och användande av personuppgifter för andra syften är ett gigantiskt ajabaja. Frånsteg kan naturligtvis göras men åter igen, kraven är omfattande. IPREDs "krav" är en krumelurer på en postit-lapp i jämförelse.

Men visst, om alla har rätt att begära ut ipnummer på samma sätt som man kan få ut uppgifter om regnummer osv. så är det ok för mig. Som det är nu så är det faktiskt så att privata intressen har lättare at få ut dessa uppgifter än vad polis etc. har och det betyder enligt mig att de privata intressena har större befogenhet. Det kanske är ordvalet som du reagerar över.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 09:39 #115
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Originally posted by Westman@Apr 8 2009, 08:53
Som det är nu så är det faktiskt så att privata intressen har lättare at få ut dessa uppgifter än vad polis etc. har och det betyder enligt mig att de privata intressena har större befogenhet. Det kanske är ordvalet som du reagerar över.
Polisen måste gå till domstol för att kunna begära ut uppgifter. Det måste dessa organisationer också göra. På vilket sätt har de lättare för att få uppgifterna och på så vis större befogenheter?
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 10:53 #116
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
Det har gått 8 dagar nu, är det någon som har läst om någon har åkt dit än?
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 11:18 #117
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
ePhone vägrar lämna ut uppgifter.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 11:35 #118
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av WoxAnYv
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Som det är nu så är det faktiskt så att privata intressen har lättare at få ut dessa uppgifter än vad polis etc. har och det betyder enligt mig att de privata intressena har större befogenhet. Det kanske är ordvalet som du reagerar över.
Polisen måste gå till domstol för att kunna begära ut uppgifter. Det måste dessa organisationer också göra. På vilket sätt har de lättare för att få uppgifterna och på så vis större befogenheter?
För att polis/åklagare ska göra husrannsakan ska brottet i praktiken kunna resultera i två års fängelse. Två kriterier som inte krävs för att gå via Ipred är alltså fängelsekravet och brottsanmälan.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 13:34 #119
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Westman: Stämmer det? Jag har inte kunnat hitta något i Polislagen om att brottet ska vara av sån art att det ger minst två års fängelse.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 13:47 #120
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by htiawe@Apr 8 2009, 13:34
Westman: Stämmer det? Jag har inte kunnat hitta något i Polislagen om att brottet ska vara av sån art att det ger minst två års fängelse.
Nej, det stämmer inte. För husrannsakan räcker det med att det är möjligt att brottet kan ge fängelse.

Rättegångsbalken:

28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning
1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017