FAQ |
Kalender |
![]() |
#121 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det bara jag som tycker det är långsökt att likställa utlämnandet av adressuppgifter bakom ett IP nummer vid en given tidpunkt med husrannsakan ?....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
|
||||
|
Citat:
EDIT: Ang. 2 år så är det en liten häxblandning mellan polislagen och "telelagen": Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men å andra sidan, säg ett digitalt medium som inte går att kopiera eller på annat vis förfalskas? Bevisens äkthet går knappast att ställa lika höga krav på i det initiala skedet då det är omöjligt att ha hundraprocentiga bevis i den digitala världen utan att besitta fysisk tillgång till aktuell dator. Således: det som behövs är att man gör en husrannsakan med hjälp av fogden som kontrollerar ifall datorn innehåller det man misstänker att den innehåller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det kommer säkert inte som en överraskning för någon att jag inte alls förstod var/hur lagen kopplar ihop/likställer dessa 2 helt skilda insatser....
Självklart (precis som woxanyv sa) kan en husrannsakan bli aktuell i vissa fall (jag har som sagt svårt att se fällande domar med mindre än att man kan koppla ihop nedladdningar med spec. maskiner) men husrannsakan görs så vitt jag vet fortfarande av/med Polisen, efter beslut av just en domstol. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Citat:
De stora felen är i min mening två med IPRED. Privata aktörer måste lagra information. Privata aktörer kan efterfråga informationen. Skulle informationen bara under en kortare period lagras hos internetleverantören och sedan lagras hos en säker statlig instans (exempelvis försvarsmakten) och sedan bara kunna begäras ut av polisen skulle jag tyckt det hade varit desto bättre. Jag anser att den nätet är såpass speciellt att det måste ses som en egen arena vid lagstiftningen för att så mycket som möjligt av dess dåliga sidor skall kunna bekämpas utan för stora negativa effekter. Mycket av det bästa och revolutionerande med nätet är för mig även det värsta med nätet. Det gäller bland annat möjligheten att vara anonym och möjligheten (anonym kritik vs anonyma brottslingar) att samordna resurser (DDOS vs cloud/P2P).
![]() |
![]() |
#127 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Clarence>> Bra inlägg! (därmed inte sagt att jag håller med till 100%, men...)
Citat:
Men menar du/ni att kfm har rätt att göra det som ett led i bevissäkring ? Det känns ju inte orimligt att dom har den rätten för att utmäta en ilagakraftvunnen skuld, men där hamnar man ju aldrig utan möjligheten att opponera sig...(jag försöker alltså förstå vägen från utlämnat IP (som jag själv, isolerat inte tycker är en integritetskränkning) till insatser som ju absolut kan vara kränkande (som ju som sagt rättsutövning SKA vara)).... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |||
|
||||
|
Fel, husrannsakan görs inte av KFM men det är att märka ord men det verkar ju vara populärt så då fortsätter jag med det.
Ja det krävs samma skäl som för husrannsakan för att begära ut uppgifterna därmed är de jämställda. Att det sen i "telelagen" finns en ytterligare gräns, ja det är högst relevant i sammanhanget. Om det är fel av vissa (t.ex. poliser, åklagare, journalister etc.) att formulera sig så att det "krävs husrannsakan för att få ut uppgifter" det lär det inte bli ändring på. Jag kör med samma formulering. Sen behövs det inte alls något domstolsbeslut för en husrannsakan (avd. ordmärkning?). Jag är lite förvånad över att ingen annan har reagerat på den formuleringen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2157331.svd Följande text återfinns också i artikeln om vad just en intrångsundersökning är (för er som är för lata för copy-pasteande): Fakta / Intrångsundersökning:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|