Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

EU-valet!

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Nya Moderaterna 24 17.27%
Socialdemokratiska Arbetarepartiet 7 5.04%
Centerpartiet 4 2.88%
Folkpartiet Liberalerna 4 2.88%
Kristdemokraterna 2 1.44%
Vänsterpartiet 2 1.44%
Miljöpartiet de Gröna 3 2.16%
Junilistan 2 1.44%
Sverigedemokraterna 7 5.04%
Piratpartiet 84 60.43%
Antal röster: 139. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-15, 16:49 #141
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@May 14 2009, 21:10
Citat:
Domännamn kommer ju mer eller mindre att förlora allt egenvärde samma sekund som ICANN släpper fritt för egna TLD:er. Då kan vem som helst (med tillräckligt med pengar) sätta upp newyork.swe eller newyork.gummianka.
Eller kanske bara www.newyork, som visserligen blir det mest unika som kommer att finnas
Eftersom Dan dessutom har släppt stora delar av sin sajt under CC, så är det ju bara att köra.

Jag tror inte det blir på det viset. Det krävs som sagt var en hel del för att starta en egen TLD och vilket intresse kommer finnas för t.ex. .lol?

Du tror inte det kommer att bli på det viset, men uppenbarligen finns det redan ett flertal intressenter. Nya TLD "dyker" upp lite då och då iom att länder lättar upp regler och nya länder får tillgång till TLD:er.

Det finns ingen teoretisk gräns för hur många newyork.TLD det kan finnas, bara en ekonomisk.

Ett domänamn är inte jämförbart med ett patent.
Värt att nämna är i så fall vad de är värda? En stor del av poängen med Newyork.se är ju att den rankar bra och är väldigt relevant. Kommer google ge samma vikt åt newyork.swe? Är den lika bra att branda? Det säger ju något om siten om man har en kvalitetsdomän eller något som gått i hyperinflation.
The Blackjacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 15:39 #142
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Menar du att utvecklingen stagnerat om vi jmf. dessa 100 år med, säg, dom 1900 år som föregick med den tideräkning vi har idag ?

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tycker nog de senaste 1900 åren är minst lika relevanta som de senaste 100...
Patentmöjligheten är faktiskt en viktig demokratisk fråga som handlar mycket om rättvisa förhållanden. Om en upphovsman inte kan skydda sina skapelser så har vem som helst möjlighet att kopiera verket och med bättre resurser så kan denne ta över helt. Det gör i slutändan att skapelseförmåga och hårt arbete inte belönas.
I vilket avseende då? Jag syftade på liknelsen med utvecklingen de 1900 åren jämfört med de senaste 100 åren. Utvecklingen är väll inte linjär? (Moores lag?)
Ska det ses som ett slags bevis på att utvecklingen skulle stannat kvar på 1900 talet om det inte vore för upphovsrätten?

Jag säger inte att patent och upphovsrätt nödvändigtvis är dåligt i den marknadsekonomi vi lever i, men man brukar ju säga "må bäste man vinna", eller "survival of the fittest".
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 16:13 #143
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by ZN@May 16 2009, 15:39
I vilket avseende då? Jag syftade på liknelsen med utvecklingen de 1900 åren jämfört med de senaste 100 åren. Utvecklingen är väll inte linjär? (Moores lag?)
Ska det ses som ett slags bevis på att utvecklingen skulle stannat kvar på 1900 talet om det inte vore för upphovsrätten?
Jag säger inte att patent och upphovsrätt nödvändigtvis är dåligt i den marknadsekonomi vi lever i, men man brukar ju säga må bäste man vinna, eller survival of the fittest.
För att svara på din förra fråga först, du har helt rätt i att det ju inte går att säga vad som hänt med utvecklingen med andra spelregler...vilket genast blir en enorm fråga att spekulera i...

Moores lag ? Moores lag beskriver så vitt jag vet utvecklingstakten gällande datorers/transistorers prestanda, vilket känns väldigt snävt i sammanhanget, det är väl inte explicit den typen av utveckling vi pratar om.

Men igen, inför gärna nya regler, däremot kan jag personligen aldrig "skriva under" på att NÅGON försöker TA rättigheter från någon till EGEN gagn, ens om man vill hävda att det är för "mänsklighetens bästa", detta har ju försökts tidigare (i historien) av såväl kyrkan som totalitära stater, och i efterhand (med facit i hand) har detta alltid (?) fördömts...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 21:07 #144
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@May 14 2009, 21:10
Citat:
Domännamn kommer ju mer eller mindre att förlora allt egenvärde samma sekund som ICANN släpper fritt för egna TLD:er. Då kan vem som helst (med tillräckligt med pengar) sätta upp newyork.swe eller newyork.gummianka.
Eller kanske bara www.newyork, som visserligen blir det mest unika som kommer att finnas
Eftersom Dan dessutom har släppt stora delar av sin sajt under CC, så är det ju bara att köra.
Jag tror inte det blir på det viset. Det krävs som sagt var en hel del för att starta en egen TLD och vilket intresse kommer finnas för t.ex. .lol?

Du tror inte det kommer att bli på det viset, men uppenbarligen finns det redan ett flertal intressenter. Nya TLD dyker upp lite då och då iom att länder lättar upp regler och nya länder får tillgång till TLD:er.
Det finns ingen teoretisk gräns för hur många newyork.TLD det kan finnas, bara en ekonomisk.
Ett domänamn är inte jämförbart med ett patent.
Jo, jag tror helt klart att det kommer att dyka upp ett antal nya TLD men huruvida de kommer bli särskilt populära eller hur det kommer att påverka värdet av nu existerande domäner dramatiskt är en helt annan femma. De flesta kommer att misslyckas helt skulle jag tippa på men det kommer säkerligen finnas ett fåtal som lyckas. Det kommer nog ändå dröja många år innan de får riktig genomslagskraft.
Oläst 2009-05-16, 21:34 #145
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Nya TLD:er är bra för alla som sitter på bra RIKTIGA TLD:er eftersom värdet på dessa kommer öka när var och varannan tattare lanserar sin egna dåliga TLD. Det är ungefär som att lansera 100 dåliga polska bilmärken i Sverige till överpris. Aldrig skulle så många köpa Saab eller Volvo som då
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 22:28 #146
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Jag har inte läst hela tråden så om det redan sagts så ber jag om ursäkt. Men det finns ju faktiskt representanter i många av de andra partierna som motsätter sig Ipred och allt vad det nu heter. Är det då personval så kan man ju faktiskt hitta en representant från ett icke-enfrågeparti som representerar ens ståndpunkt i just piratfrågan.

Jag kommer gå och rösta och jag är tydligen en av få som inte ser piratpartiets fråga som den mest avgörande.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 23:15 #147
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tycker nog de senaste 1900 åren är minst lika relevanta som de senaste 100...
Patentmöjligheten är faktiskt en viktig demokratisk fråga som handlar mycket om rättvisa förhållanden. Om en upphovsman inte kan skydda sina skapelser så har vem som helst möjlighet att kopiera verket och med bättre resurser så kan denne ta över helt. Det gör i slutändan att skapelseförmåga och hårt arbete inte belönas.
Sant, det är ju faktiskt något som vi (samhället) skapat just för att visa att vi tycker det är något som är viktigt (både rättvisan för dom som skapar, men även just den utveckling dessa bidrar till)...det som har ändrats nu är ju inte att vi anser detta vara mindre viktigt, utan att många tycker det är orättvist att företag agerat inom dessa ramar och lyckats. Små eller stora företag, 1 eller 1 tusen personer, 100 kr eller 100 miljoner spelar ingen roll , det är bara ett resultat av dom kapitalistiska och organisatoriska system vi valt, det är ingen skillnad på ett företag med 1 anställd och ett företag med 10.000, dom grundläggande ekonomiska förutsättningarna är dom samma, det handlar om att få in pengar till mat och hyra, i det kretslopp vi lever i, är det någon som förundras över att det kommer IN mindre pengar om man betalar mindre pengar?
Det är helt ointressant för den grundläggande diskussionen om vi pratar om domäner, musik, patent, fillm, bilder...allt jag har är jag, allt du har är du, tycker du att jag ska dela med mig av det jag gör, så är det väl inte på något sätt orimligt att du gör samma sak, och som Dr. Phil säger, VAR den förändring du önskar. Missunnsamhet är i alla fall väldigt oklädsamt.
Inom dessa ramar så jag absolut för fri fildelning, om än aldrig PP.
Det var nog något av det flummigaste jag läst denna helg... Självklart är det så att ett större företag har MYCKET STÖRRE möjligheter än ett litet i i princip alla avseenden. Därmed inte sagt att ett litet företag saknar möjligheter, men de är ju självklart inte desamma.

Immaterialrätt skyddar den som skapat något från att någon annan snyltar på dennes idé innan han kunnat tjäna pengar på den. Patent är ganska kortvariga. Upphovsrätten är längre, men där talar vi ofta om betydligt längre intjänandetider.

Du tycker det vore rätt om jag plagierade alla dina hemsidor och publicerade dessa under så snarlika namn som jag kan köpa och börjar ta dina affärer...?
Oläst 2009-05-16, 23:27 #148
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Xamda@May 16 2009, 23:15

Immaterialrätt skyddar den som skapat något från att någon annan snyltar på dennes idé innan han kunnat tjäna pengar på den. Patent är ganska kortvariga. Upphovsrätten är längre, men där talar vi ofta om betydligt längre intjänandetider.
"längre intjänandetider"

Tror det är 50år efter din död i Sverige, och EU vill höja till 70år. Tyvärr så har jag inga källor, så jag kan minnas fel..
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 08:46 #149
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by Xamda@May 16 2009, 23:15
Det var nog något av det flummigaste jag läst denna helg... Självklart är det så att ett större företag har MYCKET STÖRRE möjligheter än ett litet i i princip alla avseenden. Därmed inte sagt att ett litet företag saknar möjligheter, men de är ju självklart inte desamma.
Du tycker det vore rätt om jag plagierade alla dina hemsidor och publicerade dessa under så snarlika namn som jag kan köpa och börjar ta dina affärer...?
Flummigt eller inte låter jag vara osagt, men jag tror att du måste ha missförstått mig. Nej jag tycker tycker aldrig det är okej om du plagierar mina hemsidor om inte dessa är publicerade under en licens som tillåter det, den möjligheten finns ju för alla och en var att nyttja idag, och används lämpligt av alla som tycker att upphovsrätten ska luckras upp .

Självklart har stora företag fördelar, men det är ju inga fördelar som GIVITS dom, det är fördelar som skapats under resans gång, dom har i princip alla startat som små "enskilda" firmor, och den storleken vi pratar om är ju egentligen bara att det är 1000 "du" som ska ha betalt (vilket är "nackdelen") och 1000 "du" som har inflytande, kan påverka, såväl inåt som utåt (vilket är "fördelen"), jmf. med 1 "du" som det var från början, därför menar jag att storleken är "ointressant" (jag har frågat förut, men aldrig fått något svar, när, på vilken nivå dessa företag blir dessa stora onda väsen som det är okej att vända sig mot, är det vid en viss omsättning, vid ett visst antal anställda...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 23:55 #150
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@May 16 2009, 16:13
Moores lag ? Moores lag beskriver så vitt jag vet utvecklingstakten gällande datorers/transistorers prestanda, vilket känns väldigt snävt i sammanhanget, det är väl inte explicit den typen av utveckling vi pratar om.
Mja, kanske inte allra bästa exemplet i sammanhanget, men datorerna är väl ändå om något en väldigt stor del av senaste tidens utveckling.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017