Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

EU-valet!

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Nya Moderaterna 24 17.27%
Socialdemokratiska Arbetarepartiet 7 5.04%
Centerpartiet 4 2.88%
Folkpartiet Liberalerna 4 2.88%
Kristdemokraterna 2 1.44%
Vänsterpartiet 2 1.44%
Miljöpartiet de Gröna 3 2.16%
Junilistan 2 1.44%
Sverigedemokraterna 7 5.04%
Piratpartiet 84 60.43%
Antal röster: 139. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-14, 10:06 #131
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Om man tar artister/låtskrivare som exempel, så vill man/ni ju i princip gå in och göra en hel "bransch" livegen. Det som är roligt med det att det är NI som har gjort den branschen till vad den är, det är samma generation som tillåter någon att bli stjärna, många blir det helt utan motprestation. Men nu vill ni s.a.s. plocka ner dom här stjärnorna, men ni vill inte göra det på samma sätt som ni skapade dom, istället vill ni att staten, samma stat, samma politik och politiker som ni hyser sådant förakt för, ska gå och göra detta åt er...och dessutom har ni mage att gnälla när ni inte tycker att ni får den respons ni vill ha...hm...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 14:16 #132
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Jag förstår inte hur du tänker när du likställer en domän med ett patent/varumärke. Du menar att det är stört omöjligt att driva igenom projektet utan just den där domänen? Jag tycker du överdriver domänens betydelse i det fallet. Ett patent förbjuder ju någon annan att genomföra samma idé, det gör aldrig en domän. Jämförelsen tycker jag är helt felaktig.

Citat:
Originally posted by gummianka@May 14 2009, 08:09

Men hur skulle du beskriva utvecklingen i världen dom senaste 100 åren ? Under dessa 100 år har det ju spelats enligt dom regler du vill ha bort (även om även reglerna självklart också utvecklats)
Menar du att utvecklingen stagnerat om vi jmf. dessa 100 år med, säg, dom 1900 år som föregick med den tideräkning vi har idag ?
Hur vet DU att vi inte skulle varit ännu längre fram i utvecklingen om spelreglerna var annorlunda? Vad som hänt de tidigare 1900 åren är totalt irrelevant.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 20:51 #133
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Domännamn kommer ju mer eller mindre att förlora allt "egenvärde" samma sekund som ICANN släpper fritt för egna TLD:er. Då kan vem som helst (med tillräckligt med pengar) sätta upp newyork.swe eller newyork.gummianka.

Eller kanske bara www.newyork, som visserligen blir det mest unika som kommer att finnas :P

Eftersom Dan dessutom har släppt stora delar av sin sajt under CC, så är det ju bara att köra!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 21:10 #134
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@May 14 2009, 20:51
Domännamn kommer ju mer eller mindre att förlora allt egenvärde samma sekund som ICANN släpper fritt för egna TLD:er. Då kan vem som helst (med tillräckligt med pengar) sätta upp newyork.swe eller newyork.gummianka.
Eller kanske bara www.newyork, som visserligen blir det mest unika som kommer att finnas
Eftersom Dan dessutom har släppt stora delar av sin sajt under CC, så är det ju bara att köra.
Jag tror inte det blir på det viset. Det krävs som sagt var en hel del för att starta en egen TLD och vilket intresse kommer finnas för t.ex. .lol?
Oläst 2009-05-14, 21:20 #135
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ZN
Jag förstår inte hur du tänker när du likställer en domän med ett patent/varumärke. Du menar att det är stört omöjligt att driva igenom projektet utan just den där domänen? Jag tycker du överdriver domänens betydelse i det fallet. Ett patent förbjuder ju någon annan att genomföra samma idé, det gör aldrig en domän. Jämförelsen tycker jag är helt felaktig.
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Men hur skulle du beskriva utvecklingen i världen dom senaste 100 åren ? Under dessa 100 år har det ju spelats enligt dom regler du vill ha bort (även om även reglerna självklart också utvecklats)
Menar du att utvecklingen stagnerat om vi jmf. dessa 100 år med, säg, dom 1900 år som föregick med den tideräkning vi har idag ?
Hur vet DU att vi inte skulle varit ännu längre fram i utvecklingen om spelreglerna var annorlunda? Vad som hänt de tidigare 1900 åren är totalt irrelevant.
Jag tycker nog de senaste 1900 åren är minst lika relevanta som de senaste 100...

Patentmöjligheten är faktiskt en viktig demokratisk fråga som handlar mycket om rättvisa förhållanden. Om en upphovsman inte kan skydda sina skapelser så har vem som helst möjlighet att kopiera verket och med bättre resurser så kan denne ta över helt. Det gör i slutändan att skapelseförmåga och hårt arbete inte belönas.
Oläst 2009-05-15, 08:24 #136
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Vilket utfall! Haha, roligt att webmasters har så sund inställning till EU-valet... Till den som sa att en röst på PP är bortkastad så kan man bara konstatera att ALLA röster till EU-parlamentet är i princip bortkastade, så då kan man lika gärna göra en ordentlig opinionsyttring av det och säga ifrån. Även om det inte kommer ha någon reell effekt.
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 08:42 #137
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Kolla på den här videon! Är du förd bakom ljuset? rösta på PP.....

Discoteken Dödar Dansbanden - ala 1979

biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 09:36 #138
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 14 2009, 21:20
Jag tycker nog de senaste 1900 åren är minst lika relevanta som de senaste 100...
Patentmöjligheten är faktiskt en viktig demokratisk fråga som handlar mycket om rättvisa förhållanden. Om en upphovsman inte kan skydda sina skapelser så har vem som helst möjlighet att kopiera verket och med bättre resurser så kan denne ta över helt. Det gör i slutändan att skapelseförmåga och hårt arbete inte belönas.
Sant, det är ju faktiskt något som vi (samhället) skapat just för att visa att vi tycker det är något som är viktigt (både rättvisan för dom som skapar, men även just den utveckling dessa bidrar till)...det som har ändrats nu är ju inte att vi anser detta vara mindre viktigt, utan att många tycker det är orättvist att företag agerat inom dessa ramar och lyckats. Små eller stora företag, 1 eller 1 tusen personer, 100 kr eller 100 miljoner spelar ingen roll , det är bara ett resultat av dom kapitalistiska och organisatoriska system vi valt, det är ingen skillnad på ett företag med 1 anställd och ett företag med 10.000, dom grundläggande ekonomiska förutsättningarna är dom samma, det handlar om att få in pengar till "mat" och "hyra", i det kretslopp vi lever i, är det någon som förundras över att det kommer IN mindre pengar om man betalar mindre pengar?

Det är helt ointressant för den grundläggande diskussionen om vi pratar om domäner, musik, patent, fillm, bilder...allt jag har är jag, allt du har är du, tycker du att jag ska dela med mig av det jag gör, så är det väl inte på något sätt orimligt att du gör samma sak, och som Dr. Phil säger, VAR den förändring du önskar. Missunnsamhet är i alla fall väldigt oklädsamt.

Inom dessa ramar så jag absolut för fri fildelning, om än aldrig PP.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 11:30 #139
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
[QUOTE=tartareandesire,May 14 2009, 21:20]
Citat:
Ursprungligen postat av ZN,May 14 2009, 14:16
WORD!
nudie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 13:28 #140
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Domännamn kommer ju mer eller mindre att förlora allt egenvärde samma sekund som ICANN släpper fritt för egna TLD:er. Då kan vem som helst (med tillräckligt med pengar) sätta upp newyork.swe eller newyork.gummianka.
Eller kanske bara www.newyork, som visserligen blir det mest unika som kommer att finnas
Eftersom Dan dessutom har släppt stora delar av sin sajt under CC, så är det ju bara att köra.

Jag tror inte det blir på det viset. Det krävs som sagt var en hel del för att starta en egen TLD och vilket intresse kommer finnas för t.ex. .lol?
Du tror inte det kommer att bli på det viset, men uppenbarligen finns det redan ett flertal intressenter. Nya TLD "dyker" upp lite då och då iom att länder lättar upp regler och nya länder får tillgång till TLD:er.

Det finns ingen teoretisk gräns för hur många newyork.TLD det kan finnas, bara en ekonomisk.

Ett domänamn är inte jämförbart med ett patent.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017